Jump to content

Olje til styring og lufting, hjelp


Reinell

Recommended Posts

Hvor mye olje, hva slags olje, hvordan lufte... mange spørsmål men, jeg veit ikke engang hva slags styring det her er, men jeg ser jo en påfylling ved rattet der, og det står at jeg skal se i owners manual (som jeg ikke har) før jeg lufter den. Noen som kan hjelpe meg??

 

DSC00221.jpg

 

bilde under konsollen

DSC00222.jpg

ADVARSEL: Innlegg kan inneholde humor, sarkasme og ironi.

De som finner skrivefeil, kan beholde dem.

Link to post
Share on other sites

Har du problemer med den da?

Lugging eller noe slikt?

 

Det kan være en ide med et bilde fra andre siden også (Altså styresylinder)

regner med det er der luftingen er...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Bruk vanlig hydraulikk olje. Her er det ikke kritisk med hva slags type da det ikke er store påkjenninger. Lufting foregår ved å svinge helt til styrbord, så til babord, til styrbord, babord osv. en del ganger. Det du må passe på, er at det ikke ligger noen knekker på hydraulikkslangene som kan samle luft. Altså jevn stigning fra sylinder og opp til pumpen på begge slangene. Normalt sett, så vil dette utligne seg med tiden av seg selv mhp. lufting.

 

Selv så bruker jeg hydraulikk-olje fra Sleipner (69300060). Er en tynn gul veske, men vanlig hydraulikk duger også. Eneste er vel at den jeg har er "miljøvennlig".

Link to post
Share on other sites

regna egentlig med at det var noe sånnt ja. men skal det fylles helt fullt eller? problemet er at det er en liten lekkasje der, ser kanskje det henger en dråpe på ene bilde der? må skru opp koblingene og ta på noe gjengetape, og da regner jeg med noe forsvinner, er litt lite på den nå også se, så tror nok noe har lekket ut. Blir veldig tung på rattet når det går fort, er mye gasspådrag, men det er kanskje sånn med dp...

ADVARSEL: Innlegg kan inneholde humor, sarkasme og ironi.

De som finner skrivefeil, kan beholde dem.

Link to post
Share on other sites

Gjengetape og hydraulikk er FY. Hvis det er i gjengepartiet det lekker, så bruk Loctite for hydraulikk og skru til på nytt(ikke på kon) :smiley: .

 

jammen da så, bare vær så vanskelig du :wink:

hehe, neida, det er greit det, loctite funker.

ADVARSEL: Innlegg kan inneholde humor, sarkasme og ironi.

De som finner skrivefeil, kan beholde dem.

Link to post
Share on other sites

regna egentlig med at det var noe sånnt ja. men skal det fylles helt fullt eller? problemet er at det er en liten lekkasje der, ser kanskje det henger en dråpe på ene bilde der? må skru opp koblingene og ta på noe gjengetape, og da regner jeg med noe forsvinner, er litt lite på den nå også se, så tror nok noe har lekket ut. Blir veldig tung på rattet når det går fort, er mye gasspådrag, men det er kanskje sånn med dp...

Det bruker å være en liten kant eller tilsvarende dersom du kikker ned i påfyllingshullet med en lommelykt. Fyll opp til denne kanten (kanskje rundt 1 cm nedenfor hullet eller no). Fyller du for mye, vil det til slutt renne over for deg når du bruker styringen. Husk på å etterfylle regelmessig om du skal lufte. Går pumpa tom og du får pumpet luft i systemet, må du begynne helt på nytt.

 

Hvor tungt det skal være på rattet avhenger av mange faktorer. Hvor stor kraft som virker på drevet (hvor mange HK i bruk), utveksling ratt/sylinder og ikke minst om drevet er vedlikeholdt og smurt skikkelig. Er det VP drev, så sitter det en smørenippel på toppen av styreakselen som årlig skal ha litt fett. Her slurves det mye. Grei test: Kobl av sylinderen og vri drevet manuelt. Det skal være fullt mulig å vri det med bare hendene innenfra. Må du bruke hammer, brekkhjern eller tilsvarende for å vri det, så bør du vurdere å bytte simringene/tettningen rundt akselen.

Redigert av Larspo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...