Jump to content

Montering av ekkolodd og logg (Raymarine)


Nefertiti

Recommended Posts

Jeg investerte i ny elektronikkpakke (Raymarine ST60+) her i høst, og nå er det på tide å begynne monteringen.

 

Båten havnet "plutselig" på land i går, og hadde tenkt å montert givere til ekkoloddet og loggen mens den står på land.

Nå er det slik at jeg selvsagt kvier meg litt til å bore hull i båten. Men det må jo gjøres

 

Det eksisterer allerede en logg i båten. Elektronikkdelen er mer eller mindre defekt, så den er vel av liten verdi. Jeg ønsker jo færrest mulig hull i båten, og lurer på om det er mulig å bruke eksisterende hull. Gamle er en en Autohelm(ST50), og er svært lik den nye, og også gammel dimensjon på plasthuset på den gamle og nye er 50-51 mm (2"). Innvendig dimensjon ser dog ut til å være forskjellig, så det er ikke helt rett frem.

 

Heller til å prøve å fjerne den gamle skroggjennomføringen, og montere loggen i samme hull. Plasseringen er jo ideel, og jeg vet at den gamle virker svært bra der. Men det er jo limt fast med Sikaflex eller lignende. Hvordan får jeg det løs? Er det å sage det i småbiter som er beste løsning?

 

Uansett trenger jeg et hull til ekkoloddet også, og da trenger jeg en hullsag?. Hva er egnet? Har f.eks Biltema noe som er egnet til å lage et 2" hull i skroget (Glassfiber)? Hva slags "Marine Sealant" er egnet? Er det Sika som ruler?

 

Skal prøve å få tatt noen bilder av operasjonen.

 

Forøvrig var det litt opptur å ta båten opp i går. Kun roret som var betydelig grodd. Observerte at anoden på propellakselen var nesten helt tæret bort. Har ikke hatt anode før i mitt eie. Teoremet med at anode fører til mere groe på propellen støtter jeg ikke helt. Bare begynnende rur på propellen til tross for anode. Den var betydelig verre i fjor, uten anode.

 

Ser også ut som 4 lag epoksy i fjor på kjølen har holdt rimelig bra. Svært lite rust observert.

Link to post
Share on other sites

Biltemas største sett av mindre hullsager inneholder 51mm hullsag (Det er mulig at 51mm finnes i flere av settene deres)

 

Kvaliteten på Biltemas hullsager er god, har ikke merket noen forskjell fra de jeg har fra DeWalt.

 

Sikaflex-291 er egnet tettemiddel.

Link to post
Share on other sites

Eneste problemet med hullsagsettet til Biltema, er senterboret, som bøyde seg som en banan. Heldigvis selger de også løse senterbor.

 

Regner med at vi mener samme settet, nemlig Dette

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå kjøpt hullsettet til Biltema..men ikke kommet så mye lengre enn det.

Så de hadde løse senterbor, men kjøpte ikke det foreløpig...

 

Foreløpig har jeg funnet ut at jeg ikke engang får ut den gamle giveren....men foreløpig spede forsøk.

 

Forøvrig funnet ut at Epoxysparkel funket dårlig mellom kjøl og skrog. Antar at Epoxyen er for stiv, og det er nok litt bevegelse i kjølen....

Link to post
Share on other sites

Heller til å prøve å fjerne den gamle skroggjennomføringen, og montere loggen i samme hull. Plasseringen er jo ideel, og jeg vet at den gamle virker svært bra der. Men det er jo limt fast med Sikaflex eller lignende. Hvordan får jeg det løs? Er det å sage det i småbiter som er beste løsning?

 

Har akkurat byttet giver til loggen (reklamasjon). Ny giver var noe kortere enn den gamle. Dette medførte at jeg også måtte bytte innsatsen/skroggjennomføringen. Den gamle fikk jeg ut ved å legge over en planke på gjennomføringen fra innsiden. Slo med en hammer på planken. Forsiktig først - så litt hardere etterhvert. Tilslutt løsnet sicaflex pakningen rundt gjennomføringen og jeg kunne så fjerne denne. En relativt enkel sak :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...