Jump to content

Reparere skruehull i teakplater


Allan E

Recommended Posts

På skottet ved kartbordet har det vært montert og byttet ut mye utstyr gjennom tidene. Det har resultert i at nå lyser det mot meg mange gamle skruehull.

Hvordan kan jeg få reparert dette slik at det ikke er så synlig.

Går det an å ta slipestøv fra teak å blande med trelim for så å sparkle hullene med dette?

Eller er det andre metoder til slikt?

Link to post
Share on other sites

Du får kjøpt formtre til teak i likhet med det som finnes til furu. Alternativet er å blande selv eller å plugge hullene

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Båtutstyrsbutikker har små teakpropper i forskjellige størrelser. Det er bare å borre opp hullene til riktig størrelse og deretter ha litt lim i hullet og deretter slå inn egnet propp. Dersom du pusser og lakkerer etterpå synes hullene knapt.

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

 

 

Link to post
Share on other sites

Det fungerer fint med pussestøv men puss med fint papir så støvkornene blir så fine som mulig og rør dette til en fin grøt med vannfast lim og legg litt overhøyde sånn at du har litt å pusse på etterpå. Treproppene vil du se godt pga fargeforskjellene.

Link to post
Share on other sites

Legge finer over det hele tror jeg blir vanskelig. Prøver varianten med lim og slipestøv. Når en skrur inn en treskrue så reiser det ytterste laget med treverk seg, åssen skal jeg få bort det? Eller er det greit å ha den der så en får denne lille overkanten kanskje?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...