Jump to content

Redningsvester og flytevester


LarsLarsere

Recommended Posts

Det er stor forskjell på seilervester og flytevester, ulike krav. En seilervest er behagelig og lett, men til begrenset hjelp i en nødsituasjon og forutsetter at den som bruker den er bevisst og svømmedyktig.

 

Jeg synes en bør ha med flyteveseter til alle ombord, gjerne noen billige av den "gamle typen" (de orange) - fås kjøpt for en overkommelig penge, men tar litt plass. Til bruk i nødsituasjoner, disse er du sikker på virker. Til det faste mannskapet foretrekker jeg oppblåsbare. Seilervester er greie til kortere turer i skjermet farvann.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Tenker det samme som loffern. Har sett disse oppblåsbare på tilbud, men husker visst ikke hvor... Tror det likevel var snakk om ca kr 800,- pr. stk.. Ganske dyrt om en skal kjøpe for å ha liggende til gjester. Da er det billigere med et par 40-60 kg, og et par 60 - 80 kg redningsvester. Ikke pene å se på eller ha på seg, men gjør vel jobben sin når nøden er størst. Hvor mange du trenger avhenger jo av hvor mange du forventer å ha med i båten :)

 

:sailing:

 

 

Redigert: Jeg er enig med KOB også....

Redigert av Kosmix (see edit history)

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Og hvor mange vil gjerne gå med disse flotte oransje redningsvestene? Klar over at reglen ikke sier at man skal ha de på, med med (flyteplagg/vester), men de har større virkning på enn lukket nede i et hulrom under puter under diverse andre greier.

 

Kjøp heller et antall seilervester til 100-lappen på tilbud eller et antall automatvester som du kan få til rundt 600 per stykk.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er ingen ulempe at vestene er behagelig å ha på seg, vi har både oppblåsbare vester og noen orange vester ombord. Normalt så benyttes de oppblåsbare hele tiden, og de ikke svømmedykitg ungene har HH redningsvest Vi har også noen orange redningsvester ombord tilgjengelig om det blåser opp til havs, og skipperen vurderer situasjonen til å bli "urovekkende". Da kles poden opp med sin HH "overlevningsdrakt"og Regatta Thermo Cruise vesten hentes frem... og vi andre finner frem det vi har egnet utstyr fra sikkerhets stuerommet i båten.

 

Jeg liker ikke tanken på at jeg ligger å driver i sjøen halvdau og konkluderermed at jeg sparte i allefall noen kroner på "billige og/eller dårlige" vester. Ser for meg at nytteverdien av disse kronene blir heller dårlig dit men er på vei.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Oppblåsbare vester: Noen som kan forklare meg hvorfor disse ikke har skrittstropp?

 

Antar det har med et forhold å gjøre at disse vestene endrer volum når de blåses opp. Har du skrittstroppen litt for stramt så . . . . :eek: når du aktiverer vesten.

Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...