Jump to content

Hvordan låse båten til brygga?


HC74

Recommended Posts

Så er straks båtsesongen igang. Båten står på hengeren bak bilen, og motor er prøvestartet. :smiley: I år er jeg så heldig å kunne ha båten på sjøen i motsetning til i fjor da jeg hadde den på tilhenger på land og sjøsatt den for hver tur jeg skulle ut.

Men, så begynner jeg å tenke på låsing av båten. Hvordan skal jeg låse den til brygga? Jeg har kjøpt en hengelås (rustfri selvsagt), men ikke kjetting eller wire. Hva er egentlig best egnet? Hva anbefaler folket, og hvorfor?

 

mvh

HC

Link to post
Share on other sites

Sjekk først med havna der du skal ligge om de tillater at du låser båten til brygga! Mange steder tillater man ikke dette, da man i tilfelle brann kan bli nødt til å flytte båter (enten for å få vekk den som brenner, eller fjerne de som ligger rundt for at brannen ikke skal spre seg).

 

Hvis låsing tillates, tror jeg for min del at jeg hadde valgt kjetting.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

En knall prøfte og stjene mor og far sin båt i fjor.

Men de klarte ikke å kutte den svarte waieren. Men nabomåten som hadde en svær kjetting av de verste dimmensjoner hadde de kuttet av lett som bare det. :smash:

 

Moralen er; bruk den sorte waieren. Selv om den er dyr. :flag:

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Finnes FG godkjente kjettinger også.

Jeg har kjetting og synes det fungerer fint. Har dog ikke større forhåpninger til låseanordninger enn at de hindrer impulstyverier. Lettere å ta nabobåten som ikke er låst.

Mot proffe hjelper hverken kjetting eller wire.

Link to post
Share on other sites

Men en tykk kjetting i syrefast er vel ikke så lett og brynes seg på vel?

Vil ikke den være like sikker som vaieren, som også er i syrefast?

 

Frysespray på syrefast, og kakk med en hammer. Mange biter syrefast. Wire tas med hydraulisk tang.

 

Hilsen en som hadde en Yamarin 5910 i 14 d.

 

Som TJ skriver vil de ha akkurat båten din, tar de den. Politet sa til meg at jeg var heldig, fordi jeg hadde FG godkjent

boltlock, wire. Ofte kan de skjære av hele akterspeilet, vis det er raskest.

 

 

Men de tok den og flere midt i ferien. Båten ble funnet neste dag uten motor.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

I mine øyne dreier dette seg kun om hva forsikringsselskapet forlanger som et minimum for å hindre at man ikke blir avkortet! Som mange har sagt før meg; vil de ta båten så tar de båten!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Takk for mange innspill her!

Jeg ser de fleste låser til brygga der jeg skal ligge, så da er nok det normer der. Jeg har gått til innkjøp av denne svarte stålwiren med nylon rundt. Får håpe det er nok til at jeg får beholde skuta. Den er selvsagt secure-merket, både båt og motor.

 

mvh

HC

Redigert av HC74 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser at flere på båtplassen gir detaljerte beskrivelser for fremgangsmåter for bl.a. kutting av kjetting/wire samt bryting av låser etc. Forstår at dette på ingen måte er vondt ment, men generelt vil jeg oppfordre til forsiktighet vedr. dette. Det er naivt å tro at det ikke finnes potensielle tyver blandt lesere av dette forum.

 

Forøvrig ser jeg mange omtaler disse tyvraddene som "profesjonelle". Det finnes nok enkelte som nærmest har spesialisert seg på tyveri av båt, motor etc. Likevel begås svært mange tyverier av førstegangskriminelle og andre med svært liten erfaring på området. Dette er ofte unge gutter som ikke har på langt nær den kunnskap og erfaring som mange av forumleserene besitter.

 

Ofte skjer tyveriene på impuls. Tyven(e) er som regel stresset og har dårlig tid. Derfor er det fornuftig å gjøre arbeidsforholdene vanskelige for tyven(e), slik at det MÅ brukes tid. Det er ikke alltid det skal så mye til for at en stresset tyv mister motet.

 

Ingen kan sikre seg 100% mot tyveri, men alle kan gjøre noe med sannsynlighet for å bli utsatt :smash:

Link to post
Share on other sites

Men med sporingssystem har man en viss tjangs for å finne igjen båten sin.

Ønsker dere virkelig å få igjen båten hvis den er blitt stjålet? Herpet, ramponert, urinert og spydd på, full av brennemerker fra sneiper, knuste skap og dører, osv.?

 

Hvis noen stjeler båten min, håper jeg de gjør det "skikkelig" så den aldri blir gjenfunnet, jeg vil ikke ha igjen en "besudlet" ekkel båt, - da vil jeg ha forsikringspengene og kjøpe ny! :smash:

Link to post
Share on other sites

Mathilde

 

Vi snakker om tung økonomisk kriminalitet. Her har faktisk stortinget bevilget penger til en "spesial" enhet som driver

"Oslofjord-prosjektet". Geir Larsen er hovedansvarlig, Gressvik Politikammer(Fredrikstad).

 

Det som er skrevet er videns kjent. Kanskje ikke for nye lovende "rekrutter".

 

Vi snakker ikke om joller, som blir tatt og lagt fra seg ett eller annet sted. Jeg tror at de fleste havner bør annskaffe seg

web/overvåkningskamera. Der er de faktisk ikke like hyppige.

 

Sporings-systemer anbefales. Båten SKAL ikke merkes med dette. Da kan de ta den og fjerne dett i løpet av kort tid.

 

Vi hadde vår yamarin 5910 i 14d. Så jeg kjenner godt til dette.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Ønsker dere virkelig å få igjen båten hvis den er blitt stjålet? Herpet, ramponert, urinert og spydd på, full av brennemerker fra sneiper, knuste skap og dører, osv.?

Kameraten var veldig fornøyd med å finne igjen sin båt. Etter at narkotikahunden og politiet var ferdig skulle det bare en grundig vask til. En mye bedre situasjon enn å måtte ta et forsikringsoppgjør.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...