Jump to content

Fjernkontroll til ILAS ankervinsj, uorginal ...


hermansen

Recommended Posts

Hei :discuss:

 

Jeg kjøpte en båt med en ILAS inside ankervinsj. Den har kjetting og frittfall, men ikke fjernkontroll. Nå er ikke jeg noen stor fan av frittfall på kjetting og i min forrige båt hadde jeg derfor ikke det. Der hadde jeg blant annet en fjernkontroll som etter et trykk på UT knappen, kjørte ut kjetting i ca 30 sek (dvs omkring 15 meter kjetting). Da viste jeg hvor mye som var ute og jeg slapp problemer med at kjettingen "snurret seg sammen og låste seg" (noe jeg har opplevd med frittfall kjetting).

 

Jeg ser at ILAS elektronikken er klargjort for fjernkontroll, og ILAS leverer en selv. Men den fungerer på samme måte som den vanlige styringen til ILAS. Jeg ønsker aller helst å ta bort frittfall mekanismen på kabularet til vinsjen (noe som er enkelt) og deretter montere en fjernkontroll med den funksjonen jeg hadde før.

 

Jeg vet at Anchorlift (som jeg hadde før) har en slik fjernkontroll/radioenhet. Er det noen som har montert, og brukt, 3. parts fjernkontroller til en ILAS switch ? Og hvordan har de i så fall koblet den inn mot ILAS til plugg ?

 

Håper noen kan hjelpe.

 

Øystein H

Sandnes

Link to post
Share on other sites

Det skal være rett frem og montere Anchorlift sin fjernkontroll på andre vinsjer, jeg driver akkurat i disse dager og kobler opp den nye 4 kanals fjernkontrollen til Anchorlift sammen med en 1200W vinsj fra Anchorlift. Jeg ønsker heller ikke fritt fall av de samme årsaker som du beskriver, samt at jeg ikke liker unødvendig støy i uthavnene

 

Denne fjernkontrollen kan kobles til det aller meste av vinsjer og baugpropeller. Det er kun et par små styrekabler som kobles på releet og jording. Denne har i føge boken utkjøring i 40 sek. med et trykk, og dette kan selvsagt stoppes når man ønsker med et nytt trykk. Vinsjen kjører ut rundt 25meter med kjetting på denne tiden i følge boken... ønsker jeg mindre så teller jeg sekunder så har jeg antall meter kjapt og greit..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det fine med ILAS ankervinsjer er at det ikke er noen som helst elektronikk i selve vinsjen. Du kan dermed bruke en hvilken som helst fjernkontroll. Kan fjernkontrollen gi 12V på 2 forskjellige utganger, enten direkte eller via 2 releer, kan den styre en hvilken som helst ILAS vinsj.

 

Selv har jeg ILAS vinsj som styres med 2 ledige utganger på båtalarmen. Sparte inn nesten hele alarmen ved å la være å kjøpe ILAS fjernkontroll.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei alle og takk for mange svar. Det ser ut som jeg vil koble til radiostyringen fra Anchorlift.

 

Når jeg ser på dokumentasjonen fra ILAS (ILAS sin manual som beskriver den el-pakken jeg har på min switch) ser det for meg ut som følgende:

 

Spenning +12V på B2 på styringsenhet: Vinsj opp (Blå kabel fra ILAS)

Spenning +12V på B3 styringsenhet: Vinsj ned(grå kabel fra ILAS)

 

I tillegg er det en kontakt merket C på styringsenhet jeg tolker skal være jord (negativ, koblet på minuspol på batteri)

 

Kan noen, som har koblet opp "ikke-ILAS styringer/fj.kntrl" mot en ILAS switch bekrefte at jeg tenker rett ?

 

Vil bare være 100% sikker før jeg går igang.

 

 

Øystein

Link to post
Share on other sites

Ring ILas og spør(23167650), på min bruksanvisning for fjernkontroll så står det. Rød ledning skal ha 5 amp sikring og sort ledning er vel jord. Men dette er jo på selve mottakeren. Så har du en koblingskontakt mellom, og her står det på mitt skjema B2 grå opp, og B3 blå ned.

Det står det også på det skjemaet fra Ilas som du henviser til.

Viktig: Kontroller om det eksisterende vinsjsystem har pluss eller minus styrt styrestrømsignal(ved ettermontering av fjernkontroll)

Redigert av kristian (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mottagerenheten til en trådløs fjernkontroll har 2 utganger: en for "anker opp" og en for "anker ned".

Begge utganger gir +12V.

 

Den letteste oppkoblingen er å koble seg direkte inn på den bryteren som du har på dashbordet og som styrer ankervinsj opp og ned. Det er normalt en vippebryter med +12V inn på midten og deretter +12V videre ut av toppen eller bunnen av bryteren alt etter som du skal ha ankeret opp eller ned.

 

Koble den ene ledningen fra fjernkontrollen inn på toppen av denne bryteren og den andre inn på bunnen av bryteren.

 

Går vinsjen opp når den skal ned og motsatt når du bruker den nye trådløse fjernkontrollen? Bytt om de to ledningene. Du har 50% sjanse for at det blir riktig på første forsøk hvis du lukker øynene. har du øynene åpne og vet hvilket signal som er hva fra fjernkontrollen? Da blir det riktig med en gang.

 

Det fine er at uansett hva du gjør, kan du ikke ødelegge noe. Det verste som skjer er at vinsjen går opp når du trykker på ned :smiley:

(akkurat som Windows, trykk på Start for å slå av)

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...