Jump to content

Ulyd PRM gear / aksling .....?


jili

Recommended Posts

Heisan

Har foretatt de første prøvekjøringer etter vinteren,synes og håper på litt synspunkter på noen spørsmål som dukker opp!!

Har en NW 900 86M med VP 60C og prm gear

Er det normalt med en hard metallisk lyd når man kopler til

Har også opplevd samme ulyd ved økning av turtall under fart

Mener at jeg registerer en vibrasjon fra motor\gear\aksling rundt 1500rpm,vibrasjonen opphører ved heving eller senking av turtall

Er det noen som har erfaring med denne type gear.. og eventuellt problemstillinger som kan ha en sammenheng med det som jeg opplever??

Skylder og gjøre oppmerksom på at min staus som båteier er i klassen "HELT FERSK" med de følger det gjerne har :confused:

Skorgenes 350

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Når du skriver "hard metallisk lyd", mener du da lyd av typen "smell" idet du legger inn gearet eller en vedvarende "gnagende" metallyd?

 

Foruten problemer med med selve gearet (jeg har ingen erfaring med denne typen), kan vel vibrasjoner komme av både mistilpasning/skjevheter mellom motor/gear og aksling, og defekt cutlesslager. Eventuelle skjevheter sjekker du ved å løsne koblingsflensen mellom aksling og gear, lirke flensdelene litt fra hverande og måle med en bladsøker om åpningen mellom de to flensdelene er tilnærmet like stor hele veien rundt.

 

I mitt tilfelle - https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...&hl=cutless - hadde jeg også antydninger av vibrasjoner på tomgang med gearet innkoblet. Det jeg imidlertid først og fremst reagerte på var at akslingen var svært treg å dreie rundt. Det var ikke mulig å dreie den rundt med håndmakt ved å ta tak i f.eks. klemhylsa. I mitt tilfelle var det cutlesslageret som var synderen (gummilamellene i lageret mot akslingen var delvis løsnet og vred seg under gange, slik at de knep rundt akslingen. Etter at cutlesslageret var byttet snurrer akslingen så lett og fint. Båten står imidlertid på land fremdeles, så det gjenstår å teste ut virkningen i det riktige element.

 

Har du sjekket om akslingen går lett rundt med gearet i fri?

Link to post
Share on other sites

Hei igjen..

Smellet er i det øyeblikket jeg legger inn gearet.. men har opplevd samme lyden ved et par tilfeller når jeg er ute og tester båten også..... da i forbindels med økning av turtall(gradvis økning)

Akslingen triller fint rundt når jeg tester den med håndmakt

Skorgenes 350

Link to post
Share on other sites

Virbrasjonene rundt 1500 rpm stammer antakelig fra et såkalt kritisk turtall på akslingen. Dette forplanter seg til demperplata mellom girkasse og motorende og lager raklelyd. Som regel ikke noen fare, men heller normalt. Folk blir som regel ekstra obs. på dette når de en dag er ute og går med åpen motorromsluke. Mest alle akslingsinstallasjoner har dette fenomenet i rundt 1000-1400 rpm.

 

En annnen teori kan være opp-lining av motor på festene. Dette er lite sannsynlig dersom du ikke har rørt festeboltene, eller at festemutrene har løsnet. Det kan skje. Ved misslining vil du merke virbrasjoner eller en kakke/pikkelyd som går i bølger, altså kommer og går i en relativ hyppig frekvens. Opplinging er enkelt å sjekke med et 0,1 mm følerblad mellom akslingflensene.

 

At det er litt hardt innslag trenger heller ikke å bety at noe er galt. Kanskje det trengs en liten justering på girwire.

 

At samme lyd oppstår ved ytterligere gasspådrag, var heller påfallende. Har du skiftet olje på kassen selv og i tilfelle har du brukt olje med foreskrevet viskositet? Vet om historer der folk nærmest har demontert motor og problemet har stammet fra feil viskostet på olje i giret.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Det meste er nevnt her, med unntak at demperplaten din kan være defekt.

 

Selve gearet har et par clutchpakker. Når du setter i forover, vil 'forover-pakken' tråkke til fort og brutalt. Jo høyere turtall på motoren, dess hardere innkopling.

 

Hvis du passerer et kritisk turtall, vil du bare gjøre det en gang. Mao, hvis du får en resonans på f.eks. 1000 rpm, så vil du ikke få den tilbake på noe annet turtall. Turtallsområdet vårt er så snevert.

Link to post
Share on other sites

PRM-giret er jo hydraulisk og burde ikke gi så hard innkoblingslyd, mer som et dumpt rykk enn metallisk lyd. Demperplaten kan jo godt gi noen stygge lyder men det er gjerne bare på lave turtall, typisk under 1200 rpm og ikke bare et dunk men konstant rakling.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

PRM-giret er jo hydraulisk og burde ikke gi så hard innkoblingslyd, mer som et dumpt rykk enn metallisk lyd.

 

Det er en sannhet med modifikasjoner. Modifikasjoene består i masse og naturlig frekvens. Dessuten motorens turtall. Newage har en lang rekke 'fordommer' som omhandler dette.

 

Hulda hadde typisk og voldsom rakling på ca. 1000 rpm da gearingen var 2:1, samt at garet virkelig sparket inn. Etter å ha garet om til 3:1 forsvant for det første raklingen (som er en systemvibrasjon) fra alle turtall, dessuten føles gearingen mykere. Dette har sin bakgrunn i at større masse i gearet (større tannhjul) bevirket å flytte den naturlige frekvensen ut av turtallsområdet mitt.

 

Nå hevder jeg ikke at det er akkurat det Nord West opplever. Kun at dette er saker man bør ta med i betraktningen. Jeg vet heller ikke om det N W opplever er noe som har kommet nå, eller om dette er noe som alltid har vært der.

 

Vibrasjonen kan vel like gjerne komme fra propellen som fra demperplaten. Eller, alt som snurrer mellom de punkten kan gi vibrasjon. Inkludert feil oppretting.

 

Eldre PRM gear er jo 'steinkuserteknologi' av ypperste klasse. Når de først går, og det gjør de stort sett, er de meget slitesterke. Hulda er fornøyd med PRM'en sin etter plunderet jeg hadde med omgeatringen.

Link to post
Share on other sites

Du har fått mange gode og vettuge betraktinger om problemet allerede!

 

Hadde samme problemet for noe år siden på et PRM 4xx gear.

Gearet mitt var ikke hardt i innslaget, men betydelige raklelyder på tomgang og lavt turtall og vibrasjon under gange.

Brukte mye tid på oppretting av motor flensene til jeg tilfeldigvis oppdaget at selve propellakselflensen var "feilmaskinert" med 5/100 deler. Det ble benyttet måleur da dette ble oppdaget.

 

Hadde da ennå garanti på motor og gear og fikk da ny og rett flens. Dermed var vibrasjonene borte.

Raklelydene fra gearet forsvant da jeg byttet demperplate (Centaflex)til gummidempet type.

 

Jeg tror bestemt at vibrasjonene fra den feilmaskinerte flensen tok død på den orginale demperplaten hos meg!

Ny demperplate fra Centaflex til Yanmar LH-HTE kostet da ca.6-7000.!

Redigert av rogeri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror bestemt at vibrasjonene fra den feilmaskinerte flensen tok død på den orginale demperplaten hos meg!

Ny demperplate fra Centaflex til Yanmar LH-HTE kostet da ca.6-7000.!

 

Betraktningene dine stemmer med mine. Centaflex er vesentlig mer torsjonsmyk en standard dempeplater, og flytter systemvibrasjonen utenfor et hvert rimelig operasjonsturtall. Jeg vurderte denne løsningen hos meg. Ville nok gått for den om ikke omgearingen av kassa hadde gjort 'samme jobben'.

Link to post
Share on other sites

Takker hjerteligst for svarene

Jeg sjekker rundt de innspill som er gitt fra dere

Skal sjekke i kronologisk rekkefølge,og i tillegg muligens vurdere om man ikke er litt i overkant engstelig for lyder på det tekniske knyttet til en båt med med en "voksen alder"men kjører i vei og sjekker.....

Takker på nytt

 

P.S

Nå mangler vi bare en liten forsmak på sommeren her i Nord

Skorgenes 350

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...