jili Startet 2.Mai.2007 Del på Facebook Startet 2.Mai.2007 Heisan Har foretatt de første prøvekjøringer etter vinteren,synes og håper på litt synspunkter på noen spørsmål som dukker opp!! Har en NW 900 86M med VP 60C og prm gear Er det normalt med en hard metallisk lyd når man kopler til Har også opplevd samme ulyd ved økning av turtall under fart Mener at jeg registerer en vibrasjon fra motor\gear\aksling rundt 1500rpm,vibrasjonen opphører ved heving eller senking av turtall Er det noen som har erfaring med denne type gear.. og eventuellt problemstillinger som kan ha en sammenheng med det som jeg opplever?? Skylder og gjøre oppmerksom på at min staus som båteier er i klassen "HELT FERSK" med de følger det gjerne har Sitér dette innlegget Skorgenes 350 Link to post
Arvid_A Svart 2.Mai.2007 Del på Facebook Svart 2.Mai.2007 Hei! Når du skriver "hard metallisk lyd", mener du da lyd av typen "smell" idet du legger inn gearet eller en vedvarende "gnagende" metallyd? Foruten problemer med med selve gearet (jeg har ingen erfaring med denne typen), kan vel vibrasjoner komme av både mistilpasning/skjevheter mellom motor/gear og aksling, og defekt cutlesslager. Eventuelle skjevheter sjekker du ved å løsne koblingsflensen mellom aksling og gear, lirke flensdelene litt fra hverande og måle med en bladsøker om åpningen mellom de to flensdelene er tilnærmet like stor hele veien rundt. I mitt tilfelle - https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...&hl=cutless - hadde jeg også antydninger av vibrasjoner på tomgang med gearet innkoblet. Det jeg imidlertid først og fremst reagerte på var at akslingen var svært treg å dreie rundt. Det var ikke mulig å dreie den rundt med håndmakt ved å ta tak i f.eks. klemhylsa. I mitt tilfelle var det cutlesslageret som var synderen (gummilamellene i lageret mot akslingen var delvis løsnet og vred seg under gange, slik at de knep rundt akslingen. Etter at cutlesslageret var byttet snurrer akslingen så lett og fint. Båten står imidlertid på land fremdeles, så det gjenstår å teste ut virkningen i det riktige element. Har du sjekket om akslingen går lett rundt med gearet i fri? Sitér dette innlegget Link to post
jili Svart 2.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2007 Hei igjen.. Smellet er i det øyeblikket jeg legger inn gearet.. men har opplevd samme lyden ved et par tilfeller når jeg er ute og tester båten også..... da i forbindels med økning av turtall(gradvis økning) Akslingen triller fint rundt når jeg tester den med håndmakt Sitér dette innlegget Skorgenes 350 Link to post
Arnstein Svart 2.Mai.2007 Del på Facebook Svart 2.Mai.2007 Virbrasjonene rundt 1500 rpm stammer antakelig fra et såkalt kritisk turtall på akslingen. Dette forplanter seg til demperplata mellom girkasse og motorende og lager raklelyd. Som regel ikke noen fare, men heller normalt. Folk blir som regel ekstra obs. på dette når de en dag er ute og går med åpen motorromsluke. Mest alle akslingsinstallasjoner har dette fenomenet i rundt 1000-1400 rpm. En annnen teori kan være opp-lining av motor på festene. Dette er lite sannsynlig dersom du ikke har rørt festeboltene, eller at festemutrene har løsnet. Det kan skje. Ved misslining vil du merke virbrasjoner eller en kakke/pikkelyd som går i bølger, altså kommer og går i en relativ hyppig frekvens. Opplinging er enkelt å sjekke med et 0,1 mm følerblad mellom akslingflensene. At det er litt hardt innslag trenger heller ikke å bety at noe er galt. Kanskje det trengs en liten justering på girwire. At samme lyd oppstår ved ytterligere gasspådrag, var heller påfallende. Har du skiftet olje på kassen selv og i tilfelle har du brukt olje med foreskrevet viskositet? Vet om historer der folk nærmest har demontert motor og problemet har stammet fra feil viskostet på olje i giret. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
hifo Svart 3.Mai.2007 Del på Facebook Svart 3.Mai.2007 har du ledd ut av gearkassen?? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Hulda Svart 3.Mai.2007 Del på Facebook Svart 3.Mai.2007 Det meste er nevnt her, med unntak at demperplaten din kan være defekt. Selve gearet har et par clutchpakker. Når du setter i forover, vil 'forover-pakken' tråkke til fort og brutalt. Jo høyere turtall på motoren, dess hardere innkopling. Hvis du passerer et kritisk turtall, vil du bare gjøre det en gang. Mao, hvis du får en resonans på f.eks. 1000 rpm, så vil du ikke få den tilbake på noe annet turtall. Turtallsområdet vårt er så snevert. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 3.Mai.2007 Del på Facebook Svart 3.Mai.2007 PRM-giret er jo hydraulisk og burde ikke gi så hard innkoblingslyd, mer som et dumpt rykk enn metallisk lyd. Demperplaten kan jo godt gi noen stygge lyder men det er gjerne bare på lave turtall, typisk under 1200 rpm og ikke bare et dunk men konstant rakling. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Hulda Svart 3.Mai.2007 Del på Facebook Svart 3.Mai.2007 PRM-giret er jo hydraulisk og burde ikke gi så hard innkoblingslyd, mer som et dumpt rykk enn metallisk lyd. Det er en sannhet med modifikasjoner. Modifikasjoene består i masse og naturlig frekvens. Dessuten motorens turtall. Newage har en lang rekke 'fordommer' som omhandler dette. Hulda hadde typisk og voldsom rakling på ca. 1000 rpm da gearingen var 2:1, samt at garet virkelig sparket inn. Etter å ha garet om til 3:1 forsvant for det første raklingen (som er en systemvibrasjon) fra alle turtall, dessuten føles gearingen mykere. Dette har sin bakgrunn i at større masse i gearet (større tannhjul) bevirket å flytte den naturlige frekvensen ut av turtallsområdet mitt. Nå hevder jeg ikke at det er akkurat det Nord West opplever. Kun at dette er saker man bør ta med i betraktningen. Jeg vet heller ikke om det N W opplever er noe som har kommet nå, eller om dette er noe som alltid har vært der. Vibrasjonen kan vel like gjerne komme fra propellen som fra demperplaten. Eller, alt som snurrer mellom de punkten kan gi vibrasjon. Inkludert feil oppretting. Eldre PRM gear er jo 'steinkuserteknologi' av ypperste klasse. Når de først går, og det gjør de stort sett, er de meget slitesterke. Hulda er fornøyd med PRM'en sin etter plunderet jeg hadde med omgeatringen. Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 3.Mai.2007 Del på Facebook Svart 3.Mai.2007 (redigert) Du har fått mange gode og vettuge betraktinger om problemet allerede! Hadde samme problemet for noe år siden på et PRM 4xx gear. Gearet mitt var ikke hardt i innslaget, men betydelige raklelyder på tomgang og lavt turtall og vibrasjon under gange. Brukte mye tid på oppretting av motor flensene til jeg tilfeldigvis oppdaget at selve propellakselflensen var "feilmaskinert" med 5/100 deler. Det ble benyttet måleur da dette ble oppdaget. Hadde da ennå garanti på motor og gear og fikk da ny og rett flens. Dermed var vibrasjonene borte. Raklelydene fra gearet forsvant da jeg byttet demperplate (Centaflex)til gummidempet type. Jeg tror bestemt at vibrasjonene fra den feilmaskinerte flensen tok død på den orginale demperplaten hos meg! Ny demperplate fra Centaflex til Yanmar LH-HTE kostet da ca.6-7000.! Redigert 3.Mai.2007 av rogeri (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.Mai.2007 Del på Facebook Svart 3.Mai.2007 Jeg tror bestemt at vibrasjonene fra den feilmaskinerte flensen tok død på den orginale demperplaten hos meg!Ny demperplate fra Centaflex til Yanmar LH-HTE kostet da ca.6-7000.! Betraktningene dine stemmer med mine. Centaflex er vesentlig mer torsjonsmyk en standard dempeplater, og flytter systemvibrasjonen utenfor et hvert rimelig operasjonsturtall. Jeg vurderte denne løsningen hos meg. Ville nok gått for den om ikke omgearingen av kassa hadde gjort 'samme jobben'. Sitér dette innlegget Link to post
jili Svart 3.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2007 Takker hjerteligst for svarene Jeg sjekker rundt de innspill som er gitt fra dere Skal sjekke i kronologisk rekkefølge,og i tillegg muligens vurdere om man ikke er litt i overkant engstelig for lyder på det tekniske knyttet til en båt med med en "voksen alder"men kjører i vei og sjekker..... Takker på nytt P.S Nå mangler vi bare en liten forsmak på sommeren her i Nord Sitér dette innlegget Skorgenes 350 Link to post
Haakon Svart 3.Mai.2007 Del på Facebook Svart 3.Mai.2007 Hei, du kan ta kontakt med Halaas og Mohn A/S dei er importørar av PRM. Hadde sjøl eit PRM 450 gear der eg fekk totalhavari like etter at eg hadde kjøpt båten, der var det lignande symtom som du beskriver. Sitér dette innlegget Link to post
Ludde30 Svart 3.Mai.2007 Del på Facebook Svart 3.Mai.2007 Jeg har også noen lyder i PRM160-kassa mi (ref https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=29372&hl=prm). I morgen kommer det en kar med stetoskop for å lytte. Skal gi tilbakemelding så fort jeg får mulighet. Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.