Jump to content

"At angöra en brygga"


KOB

Recommended Posts

"Nybåten" på 25' og drøyt 2,6 tonn + diesel, vann og utstyr skal muligens deler av sesongen ligge i en bøye (baug) og festet til en fast brygge (akter). Både bøye m/moring og brygga er på plass.

 

Har noen tips om hvordan dette bør gjøres, slik at båten enkelt kan dras inntil brygga for ombordstigning når den skal brukes, samtidig som den ligger trygt? "Patent", kjetting, tau, dimensjoner?

Redigert av KOB (see edit history)

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Jeg har noe lignende, bare to bøyer istedenfor en bøye og en kai.

Foran tau "i ring" gjennom bøyen slik at du kan dra baugen ut og inn.

Bak enkelt tau med strekkavlaster fra brygge til båt...........?

Ville tro at 14 til 16 mm tau er greit, men er jo avhengig av type osv.

Redigert av Trond C (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hos meg ligger bøya ca 20 meter fra brygga.

 

Kjøpte 50m 14 mm polyestersilke-tau. Spleiset øyespleis rundt kaus i begge ender av tauet. Festet endene sammen til en lang ”løpestreng” med en syrefast sjakkel. I denne sjakkelen satte jeg også 2 tau på ca 2 m som jeg fester i båtens kryssholt når jeg fortøyer.

 

Når båtturen er slutt legger jeg til brygga, fester de 2 korte tauene til kryssholtene fram og trekker båten ved hjelp av ”løpestrengen” ut til passende avstand fra brygga.

 

Jeg har båten liggende på svai i dette systemet. For å få mer rykkdemping, og ikke minst for å hindre tauet i å sitte fast i propellen, hekter jeg på en 10 kilos daumann på ”løpestrengen”. Hos meg passer det at daumannen blir hengende ca 7-8 meter fra land.

 

Systemet har fungert bra for meg i ca 15 år. Bytter ut tauene ved behov, ca hvert 5 år.

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...