Patnyg Startet 2.Mai.2007 Del på Facebook Startet 2.Mai.2007 Jeg har en 17 fots båt. Og jeg lurer på om jeg skal ha 1 eller 2 batterier. Det er ikke noe morro og være på en øy, høre på musikk, ha på kjøleboks i 12 volten og trekke strøm fra et og eneste batteri, slik at jeg ikke får start på motoren. er det lurt og ha et til vanlig bruk, og et til starting av motor. Med en bryter hvor jeg switcher mellom batteriene? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kurth Svart 2.Mai.2007 Del på Facebook Svart 2.Mai.2007 Du bør montere et eget forbruksbatteri i og med at du bruker kjøleboks, får du plass monter et på 110 amp. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Zach Svart 2.Mai.2007 Del på Facebook Svart 2.Mai.2007 Hvis du har plass til bare ett batteri, kan du kanskje bruke denne (eller tilsvarende): Batterivakt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 2.Mai.2007 Del på Facebook Svart 2.Mai.2007 Om 2 batterier med skille, eller 1 batteri med vakt: du bør huske å topplade batteriene dine regelmessig med en eksternt lader, så sant dette båt på bildet er din. Påhenger leverer skjelden så mye strøm, at etterladingen er tilstrekkelig for batteriets skyld etter bare noen timer med motor på gang. Batteriene dine takker i så fall med et lengre liv. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Patnyg Svart 2.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2007 Ja, jeg bruker enten bare et og et, eller så har jeg en swticher, lader opp batterine eksternt hjemme med batterilader da ja. Takk for tips, tror jeg går for 2 batterier. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Svart 2.Mai.2007 Del på Facebook Svart 2.Mai.2007 Det er nok fornuftig. Og hvis du har anledning til å lade det opp hjemme så kan det være lurt å ha et så stort som mulig forbruksbatteri. Problemet blir kanskje hvis du må bære det. Ellers hvis du ikke visste det er det ikke å anbefalle å sette venderen på Both da du da tapper det beste batteriet slik at det blir like dårlig som det dårligste. Dette gjelder så vidt jeg vet også ved lading... Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
Avsluttet2 Svart 2.Mai.2007 Del på Facebook Svart 2.Mai.2007 Dette gjelder så vidt jeg vet også ved lading... Slik jeg har lest ulike innlegg så lader en begge batteriene når den står på "both" og det er ingen selvutlading til det svakeste batteriet når motoren går. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Patnyg Svart 2.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2007 Okei. Når motor er slått av, bytter jeg til forbruk, slik at jeg kan høre på musikk, lanterner kjølebokser osv. Og når jeg da drar, har jeg et batteri som ikke er brukt på diverse musikk osv, til å starte motor. høres dette klokt ut gutter? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 2.Mai.2007 Del på Facebook Svart 2.Mai.2007 Og når jeg da drar, har jeg et batteri som ikke er brukt på diverse musikk osv, til å starte motor. høres dette klokt ut gutter? Det er det. Hvis du pleier å bruke mye/lenge strøm på øya da skulle du investere i et batterie som er beregnet kn for lys og drev, ikke startbatterier. I så fall har du lengre glede med batteriet. ...jeg gjør det jo ikke gjerne, men siterer her Ingar ang. relèstyring ( ). Du kan god lede ladestrømmen på forbruksbatteriet og bruke en BEP-relè til å lade på start, hvis motoren din starter lett. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Avsluttet2 Svart 2.Mai.2007 Del på Facebook Svart 2.Mai.2007 Veldig klokt! Helt til en nevner skillediode/skillerele. Jeg monterte et forbruksbatteri og vendebryter i vinter til tross for at jeg skjønte at rele var en idiotsikker og enkel løsning. Tenkte at det kunne vel ikke være så vanskelig å vri på den bryteren og at det skulle jeg nå ha kontroll på. Dessuten var en slik bryter mye mer forståelig for meg enn dette rele-greiene. Angrer allerede. I tankene er det lett å sitte i godstolen å vri den bryteren, men bevares så lett å glemme når en er utpå. Jeg har flere ganger startet på forbruksbatteriet, startet på both og brukt startbatteriet som forbruksbatteri. En bryter er bedre enn ikke noe, men langt fra idiotsikkert - jeg kommer til å skifte til rele. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Svart 2.Mai.2007 Del på Facebook Svart 2.Mai.2007 Jeg er nå vant til å bruke bryter så det går greit :) Veldig sjelden jeg har startet på forbruksbatteriet... Men jeg har aldri brukt Both funksjonen Stemmer dette at man kan kjøre med Both funksjonen på selv med forskjellige batterier? Men altså svitsje over til en av de før man stopper motoren... Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
Avsluttet2 Svart 2.Mai.2007 Del på Facebook Svart 2.Mai.2007 Vi får vente på ekspertisen :-) Enn så lenge kan vi jo synse litt. Tror ikke det er så viktig å skru over før du stopper motoren. Tror det viktige er at batteriene ikke står sammenkobet over tid uten at motoren går. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Svart 2.Mai.2007 Del på Facebook Svart 2.Mai.2007 Det hadde jo vært supert Da hadde jeg sluppet prosedyren med å bytte batteri etter en halvtime hver gang. Det hender jeg glemmer og at forbruk da ikke får så mye lading som start Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 2.Mai.2007 Del på Facebook Svart 2.Mai.2007 (redigert) Stemmer dette at man kan kjøre med Both funksjonen på selv med forskjellige batterier?Men altså svitsje over til en av de før man stopper motoren... Det er avhengig av type batteri, men bare pga. ladesluttspenningen. Hvis man lader alle parallelt da fyller man batteriene stortsett som to vanntanker som har forbindelse, jevnt. Nå kan man diskutere vidre om hvilken type batteri tar imot når og hvor rask. Andre spørsmålet "matcher" bare en myte uten fysisk bakgrunn. Jørg Redigert 2.Mai.2007 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Svart 5.Mai.2007 Del på Facebook Svart 5.Mai.2007 Det er avhengig av type batteri, men bare pga. ladesluttspenningen.Hvis man lader alle parallelt da fyller man batteriene stortsett som to vanntanker som har forbindelse, jevnt. Nå kan man diskutere vidre om hvilken type batteri tar imot når og hvor rask. Hos meg så har jeg da ett Varta "truckbatteri" på 100 eller 110ah til forbruk og ett Sønnak freeline 75 ah til start. Det ene fulgte med båten så jeg vet ikke aldersforskjellene på disse. Mener du da at jeg kan ha venderen på both (under gange) med disse?vil kanskje da tro at du gir mindre lading til hvert batteri enn man ville gjort til det ene. Men hvis det er eneste ulempen så får det jo bare være Andre spørsmålet "matcher" bare en myte uten fysisk bakgrunn.tenker du da på det med at et dårlig batteri vil tappe det andre? Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
Arnstein Svart 5.Mai.2007 Del på Facebook Svart 5.Mai.2007 Hos meg så har jeg da ett Varta "truckbatteri" på 100 eller 110ah til forbruk og ett Sønnak freeline 75 ah til start. Angående dine batterier, mener jeg dette er et rimelig godt valg. Truckbatteriene er lettladede om kanskje ikke så utholdende som de beste (tyngste) fritidsbatteriene. Startbatteriet holder i lange baner, om motoren generelt starter lett. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post Share on other sites More sharing options...
Ancas Svart 5.Mai.2007 Del på Facebook Svart 5.Mai.2007 har selv 2batterier, ett koblet til motor og ett til lanterner+vanlig forbruk. Lader forbruksbatteri 1-2 ganger pr. sesong , Selvfølgelig etter forbruk... Er da sikker på att det er nok strøm til å starte motoren siden startbatteriet blir ladet av motoren når den sviver Sitér dette innlegget CastelloMarine 533HT- 40/50HK Yamaha yeto 2Takt !! Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 7.Mai.2007 Del på Facebook Svart 7.Mai.2007 Hos meg så har jeg da ett Varta "truckbatteri" på 100 eller 110ah til forbruk og ett Sønnak freeline 75 ah til start. Det ene fulgte med båten så jeg vet ikke aldersforskjellene på disse. Mener du da at jeg kan ha venderen på both (under gange) med disse?vil kanskje da tro at du gir mindre lading til hvert batteri enn man ville gjort til det ene. Men hvis det er eneste ulempen så får det jo bare være Batterier trekker seg inn det de ha behov for, sånt ca. 20 - 30A per time/stykke. Det vi har som problem er toppladingen / utjevningsladingen og dette er avhengig av regulatoren. Vær altså litt obs hvis batteriene er alt for forskjellige mht. aldren. I så fall kan "en" batteri koke unødvendig og lenge, mens den "andre" ikke kommer på riktig sluttspenningen. tenker du da på det med at et dårlig batteri vil tappe det andre? Nei, det angår bare en myte om regulatoren, som jeg ikke gjentar pga. at det ikke stemmer. Men at man skal skifte fra both til bare en benk er riktig, ellers blir f.eks. startbatteriet uttapt tilsammen med forbruk. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.