jo_no Startet 2.Mai.2007 Link til dette innlegget Startet 2.Mai.2007 Heisann, Har nå fått montert ny gummihylse for pakkboks. Da zimmerringene hadde laget spor i akslingen, valgte jeg en litt lenger hylse for å flytte stedet hvor disse ringene 'sleper'. Maritim hadde ikke så mange alternativ. Gikk til TESS og kjøpe armert slange på mål. Skulle visst nok være skikkelig kvalitet. Stiv, men gambler på at ekstra lengde kompenserer for stivere slange. Alt er nå satt sammen men jeg lurer på hvor mye fett jeg skal trykke inn i pakkboksen. 2 kopper, 3 kopper, mer..?? Byttet altså ringene; gjorde alt helt rent før alt ble satt sammen. Vurderer å sette på nippel for fettpresse i stedet. Det koppsystemet er noe klin... Noen synspunkter?? Sitér dette innlegget Link to post
2new Svart 14.April.2010 Link til dette innlegget Svart 14.April.2010 Har nå fått montert ny gummihylse for pakkboks. Alt er nå satt sammen men jeg lurer på hvor mye fett jeg skal trykke inn i pakkboksen. 2 kopper, 3 kopper, mer..?? Byttet altså ringene; gjorde alt helt rent før alt ble satt sammen. Dette lurer jeg på også, hvor mye fett skal presses inn, etter bytte av pakkboks og hylse. Noen med tips ? Sitér dette innlegget -- Mvh 2new Link to post
index Svart 14.April.2010 Link til dette innlegget Svart 14.April.2010 Press for all del ikek inn for mye, da presser du ut simmerringene! Ideelt settt burde vel pakkboksen vær fylt før montering. Men om du fyller forsiktig til du møter litt motstand, og deretter slakke rav litt, burde det kunne gå bra. Greasenippel er ikke noen god løsning, da vil du få såpass mye press på greasen at simmerringene spretter ut! Smør heller ikke for mye under drift, en halv tørn eller så 2-4 ganger i året holder! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
2new Svart 15.April.2010 Link til dette innlegget Svart 15.April.2010 Har lånt bildet fra denne tråden: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=65605 Takk til "Ut mot havet" Tror jeg har skjønt det nå, at det er kun innen for det røde feltet på pakkboksen at det skal være fett. Rett meg hvis jeg tar feil. Er kanskje flere som meg, som skal bytte pakkboks sliter med hvor mye fett som skal inn. Jeg trodde selv at man skulle presse så mye inn, at slangen og deler av hylsen ut mot propellen ble fylt opp..... Sitér dette innlegget -- Mvh 2new Link to post
index Svart 15.April.2010 Link til dette innlegget Svart 15.April.2010 Det stemmer, kun pakkboksen skal fylles! Slangen inneholder sjøvann, for kjøling. Fresser du inn for mye grease presser du ut tetningen i bakkant av pakkboksen. Da fylles slangen og hylsa med grease, hylsa går varm og pakkboksen lekker! Så vær sparsom med smøringen. Ikke press in grease, ta kun inn slakken en og annen skjelden gang. Pakkboks med simmerringer smøres 2-4 ganger årlig, med talgpakninger litt oftere. men ikke ofte, og ikke mye av gangen. Jeg har talgpakninger, og strammer opp koppen litt sånn ca hver annen måned. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
2new Svart 15.April.2010 Link til dette innlegget Svart 15.April.2010 Takk for info. Hvilke firmaer i Oslo/Akershus/Østfold er det som levere pakkbokser til hyggelige priser ? Lite info hos Wtaski og Seatronic på nett. Sitér dette innlegget -- Mvh 2new Link to post
olpi Svart 15.April.2010 Link til dette innlegget Svart 15.April.2010 Har lånt bildet fra denne tråden: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=65605Takk til "Ut mot havet" Tror jeg har skjønt det nå, at det er kun innen for det røde feltet på pakkboksen at det skal være fett. Det er faktisk bare i et enda mindre område inne i pakkboksen mellom simringer det skal være fett. Har du talgpakning (ikke simringer)skal fettet bare smøre talgen. Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 15.April.2010 Link til dette innlegget Svart 15.April.2010 (redigert) Som skrevet over - kun lite fett skal benyttes. Er vel vanlig ved nymontering å fylle opp akkurat jevnt med lokket, så skru det hele på til man merker skikkelig motstand. Så kjører man noen få timer, før man igjen skrur til man merker skikkelig motstand. Etter dette så skal man skru max 1/2 omdreining for hver 10 brukstime. Men uavhengig av dette viktig å lufte hylsa først (skal gjøres ved hver sjøsetting). Redigert 15.April.2010 av terron (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 15.April.2010 Link til dette innlegget Svart 15.April.2010 (redigert) Jeg skrur langt mindre enn du skisserer, og følger de råd Bosvik (pakkboks produsent) har gitt meg. Vær også obs på at hbis man skrur når pakkboks er varm så er fettet nærmest flytende og man har lett for å skru for mye. Da kan feilaktig man skru mye uten å få mye motstand Redigert 15.April.2010 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
2new Svart 15.April.2010 Link til dette innlegget Svart 15.April.2010 Men uavhengig av dette viktig å lufte hylsa først (skal gjøres ved hver sjøsetting). Hvordan gjør man dette på best mulig måte ? Slakke opp slangeklemmene inn mot pakkboksen, til det kommer vann inn ? Sitér dette innlegget -- Mvh 2new Link to post
Volvomekanikeren Svart 15.April.2010 Link til dette innlegget Svart 15.April.2010 en halv tørn eller så 2-4 ganger i året holder! En spøk? Ombord har vi Cat 410 hk, rekke 6'er.. hylsene skal vrides 1/2 runde, 1 gang i timen hos oss Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
terron Svart 15.April.2010 Link til dette innlegget Svart 15.April.2010 Å slakke opp slangeklemme er en grei metode, forøvrig så har enkelte pakkbokser egen lufteskrue. Når det gjelder Bosvik så har de enkelte modeller hvor det brukes en type kullfiberpakning i stede for talgpakning - disse er tilnærmet "selvsmurende", og som OLPI skriver så skal de nesten ikke ha ekstern smøring overhode - Bosvik har til og med en modell uten fettkopp, hvor kun "karboninnholdet" i pakningen i seg selv er nok til smøre tilstrekkelig. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 15.April.2010 Link til dette innlegget Svart 15.April.2010 (redigert) En spøk? Ombord har vi Cat 410 hk, rekke 6'er.. hylsene skal vrides 1/2 runde, 1 gang i timen hos oss Du snakker om en helt annen type pakkboks, eller så er er rutinene helt feil. Med en vanlig pakkboks med simringer vil du presse mye fett ut i hylsegummi og videre ut i hylsen. Resutat vil bli høy varmegang. Som nevnt utallige ganger så trengs svært lite ettertrekning av smørekopp på pakkbokser med simringer. Hele vitsen med disse er at fettet holdes mellom simringer. Presser man inn slik du antyder presser man det bare forbi bakerste simring. Så det man bør gjøre er å følge fabrikantens anvisninger uansett type pakkboks. Redigert 15.April.2010 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.