Jump to content

gummijolle med spilebunn


sol

Recommended Posts

Spørsmålet er om en liten jolle med spiledørk er ok å slepe i forhold til en med oppblåsbar bunn?

Min erfaring er at spilebunnsjolla hadde veldig stor slepemotstand, sammenlignet med en RIB som veide over 4ggr mer, og sammenlignet med en over dobbelt så tung båt med vanlig gummikjøl.

Antar at den flate bunnen " suger " seg fast til vannet.

Har sett på en liten Zodiac

 

Sikkert ingen bombe at jeg mener dette er de beste båtene.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at spilebunnsjolla hadde veldig stor slepemotstand, sammenlignet med en RIB som veide over 4ggr mer, og sammenlignet med en over dobbelt så tung båt med vanlig gummikjøl.

 

Som er grunnen til at jeg valgte en båt med spilebunn fordi;

lett vekt gjør den lett å ta ombord og ligger derfor på fordekket under gange = ingen fordømt jolle på slep!

lav pris

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hadde i 22 år en Zodiac Tender Cadet 240 med spilebunn. Duk, ventiler etc var fine, men den sugde seg ned i vannet under sleping, helt ubrukelig som slepejolle. Går nå over til Zodiac Cadet Ligthroller 240 med oppblåsbar dørk og kjøl. Håper den kan slepes uten å gå under.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt joller med både oppblåsbar- og spilebunn (Zodiac).

 

Oppblåsbar dørk "suger" seg ned i vannet mens spilebunnen er ubrukelig pga vibrasjoner

hvis du vil ha litt motorstørrelse/ fart.

 

Jeg hadde en 9,9/15hk på en Zodiac med spilebunn og ved planingfart begynte dørken å vibrere kraftig.

Dette tiltok med farten og var ganske ubehagelig når det i tillegg var litt sjø.

 

Nå er jeg tilbake til Zodiac 310 Cadet (m/ 9,9/ 15 hk) med platedørk og oppblåsbar kjøl.

Den har etter min mening de beste allround-egenskapene i denne klassen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...