Jump to content

Bredde på båtplass


"Mathilde"

Recommended Posts

Hele bryggeanlegget her jeg ligger skal nå fornyes. Tidligere har vi kun hatt akterfortøyning med moring. Nå blir det flytebrygger og båser.

 

I forbindelse med dette ønsker jeg å drøfte event. bredde på båtplassen med dere. Min båt er 3,30 m bred. Aner ikke hvor bred den er ved vannlinjen, men selvsagt er den noe smalere her. Har vurdert om jeg kan bruke plassbredde på 3,50 m :confused: Skjønner at dette blir på grensen, men hva mener dere?? Må jeg opp til 4,0 m???

 

Erfaringer og innspill????

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

3.50 nettobredde bør gå bra, spesielt hvis båten er smalere i bryggehøyde.

 

Men:

- husk at noen angir bredden i bruttomål, inklusive utliggere. Da blir 3.5 metr for lite

- tenk også på om du kunne komme til å trenge mer plass i fremtiden.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Vårt brygganlegg ble utvidet for noen uker siden, og vi har selvsagt reell lysåpning på plassene. En 4m har dermed 4m lysåpning og senter til senter er 4,3m på disse plassene. Det ligger en B30 der og han kjøpte en 4m og det er rimelig fin plass der, en annen med samme båt som deg og han har en 5m lysåpning og 10m utliggere... Vet ikke det er noe økning på gang der med tanker på størrelse, eller om det er longside fortøyning i båsen som er målet.

 

Min erfaring er jeg aldri kan får for stor båtplass med de midler jeg rår over, dermed kjøp så stor som du har råd til..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

min båt er 3.30 bred, og jeg har 3.50 plass. Går helt fint men jeg kunne ønske å ha en halv meter til, men det er ikke mere plass i havna så jeg må nok nøye meg med det. Har godt med bryggefendere på så det er ingen problem. jeg ligger bestandig med hekken inn mot brygga for å få lettere av og påstigning.

Redigert av isbjorn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå kan det vel også tenkes at båthavnen ønsker å ha et ord med i laget? Hvor jeg ligger ville det ikke blitt gitt tillatelse til en båt med bredde 3,30 i en bås som er 3,50m bred. Der måtte jeg ha hatt en plass på 4 meter. Hvordan man definerer bredden på plassen, om det er lysåpning eller senter fra utrigger til utrigger, er av heller akademisk interesse. Det som teller er om båtplassen er egnet for båten, dens bredde, lengde, vekt og hva vet jeg?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det kommer jo litt an på hvor brede uteliggere anlegget skal ha. Jeg har nå 3.5 m plass for en båt med største bredde 3.06. Båten min er nok noe smalere der uteliggerne er - men jeg har ikke plass til fendere på båtens bredeste punkt, og har disse litt foran og bak slik at det ikke skal gnisse konstant. Nå kommer det ikke bølger der jeg har båten - men om det hadde gjort det er det jo fare for at uteliggerne slår oppi fenderlista hvis båten vandrer og det er mye bølger.

 

Undersøk hvor mye lysåpningen er før du bestemmer deg. Er det brede uteliggere kan det hende det er litt mindre plass enn forventet.

Link to post
Share on other sites

Takker for mange gode innspill. Grunneier har ikke fordelt plassene ennå og jeg venter på telefon med forespørsel om hvilken bredde jeg trenger. Det var derfor jeg valgte å spørre dere, slik at jeg her er litt på forskudd.

 

Konklusjonen blir, så vidt jeg ser her, at reell lysåpning må være minimum 3,50 m hvis dette skal gå.

Link to post
Share on other sites

min båt er 3.30 bred, og jeg har 3.50 plass. Går helt fint men jeg kunne ønske å ha en halv meter til, men det er ikke mere plass i havna så jeg må nok nøye meg med det.

Har tilsvarende erfaring med Windy 32 Scirocco (3,25 bred) - det var vanlig med 3,5m plasser til båter i denne størrelsen i den havnen jeg hadde denne båten. Normalt brede utriggere, 2. hver gangbar. Opplevde ingen problemer.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Som det er sagt må du ta høyde for at det vanligvis måles fra senter til senter på uteliggerne. Jeg har en 3,20 plass til min båt på 3,0 bredde. Problemet er ikke å ligge der, men ut og inn av båsen. Polstrer du godt unngår du striper på båten for med så lite margin er det nesten umulig å all slags vær å komme ut og inn uten å dulte borti.

Link to post
Share on other sites

Hei jeg har en båt som er 3,36 på det bredeste, er vel 15-20cm smalere nede med utriggerene.

Plassen jeg har er utsatt for en del bølger fra båter så jeg har valgt 4meter mellom utriggerene, nå går jeg inn med hekken først og har 50cm på hver side, trenger ikke fendere når båten forlates, den ligger fastlåst med fortøyninger som ble spleiset til formålet, uansett hvor mye en drar i båten kommer den ikke i kontakt med bryggen.

Hadde jeg valgt 3,5m måtte jeg hatt fendere mellom, og disse ville ha knikket på skutesiden med fare for å hoppe ut, er det stille og fredelig der du skal ha den går det nok med 3,5m. Kansje de kan lage 3,7m til deg?

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...