Jump to content

Sparkling av overgang kjøl/skrog - seilbåt


Nefertiti

Recommended Posts

I fjor sparklet jeg med Epoxysparkel i overgangen mellom kjøl/skrog. (Hempel Epoxyfiller). Det var vanskelig å jobbe med, og nå når jeg tok båten på land ser jeg at det ikke var spesielt vellykket. Jeg antar at det blir for hardt, og ikke takler den bevegelsen som det nok er.

 

Foreløpig har jeg bare tenkt å male over med Epoxyprimer som ser ut som det holder bedre, men skulle gjerne sparklet det littegran jevnere med noe.

 

En annen på opplagsplassen prøver rett og slett å sparkle med Sikaflex. Kan det være en løsning? Sitter Epoxyprimer på Sikaflex?

 

Andre gode ideer?

Link to post
Share on other sites

Slip ei fuge mellom kjøl og skrog med vinkelsliper.

Fyll med Sikaflex 291.

La den herde minst to døgn.

Mal over med primer og bunnstoff.

 

Min erfaring er tilsvarende som Mulligan skisserer, men jeg maler med to komponent primer før jeg legger på SIKA 291, ikke etterpå. Grunnen til dette er at du får primer på mest mulig "fast overflate uten bevegelse" og ikke oppå SIKA slik at primeren sprekker opp så lett.

 

Trikset er å få det mest mulig lufttett, og min erfaring er at det klarer man ved bruk av to-komponent primer aller best. Jeg har også funnet ut at det ikke er noe vits i å smøre på noe "rust-stop" maling eller annet liknende lurium før primer. Kun avfetting og to-kom. primer rett på stål. Det viktige her er å være rask med påføring av primer etter å ha slipt, ideelt innen 20 min, før korrosjonsprosessen starter. Dette skjer meget raskt etter sliping av metallet.

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er tilsvarende som Mulligan skisserer, men jeg maler med to komponent primer før jeg legger på SIKA 291, ikke etterpå. Grunnen til dette er at du får primer på mest mulig "fast overflate uten bevegelse" og ikke oppå SIKA slik at primeren sprekker opp så lett.

 

Trikset er å få det mest mulig lufttett, og min erfaring er at det klarer man ved bruk av to-komponent primer aller best. Jeg har også funnet ut at det ikke er noe vits i å smøre på noe "rust-stop" maling eller annet liknende lurium før primer. Kun avfetting og to-kom. primer rett på stål. Det viktige her er å være rask med påføring av primer etter å ha slipt, ideelt innen 20 min, før korrosjonsprosessen starter. Dette skjer meget raskt etter sliping av metallet.

 

skal det ikke primes med sicas egen heftprimer? Den har alltid jeg brukt, for da sitter nemlig sicaen som...eh prima(?) :lol:

Link to post
Share on other sites

Hadde litt rust i overgangen i år. Satte inn disse rustflekkene med et "rustspisende" stoff som jeg fra før av har god erfaring med. Ved bruk av dette stoffet skifter rusten farge fra brunt til sort. Innbiller meg da at det har skjedd en kjemisk prosess og at rustutviklingen er midlertidig stanset ved dette. Har tidligere brukt stoffet mot rust på bil og det har i alle fall da fungert ganske bra (rusten har blitt holdt i sjakk mer eller mindre). Etter denne behandlingen mattet jeg med sandpapir og påførte flere strøk med to-komponent primer (Jotun Antipest).

 

Det blir spennende å se resultatet av dette arbeidet ved opptak til høsten. Uansett vurderer jeg å montere anoder på kjølen da jeg mener dette vil spare meg for mye fremtidig kjølarbeid.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...