Jump to content

Tetningsmiddel som tåler diesel


MVH

Recommended Posts

Jeg har demontert dieseltankene i båten min for å rengjøre disse. Tankene er støpt i glassfiber og regner med at de har kryssfiner som kjerne som er dekket med glassfiber på hver side. På toppen er det støpt inn aluminiumslister og så er det satt en aluminiumsplate på toppen som lokk. Da det ikke var inspeksjonsluke så var jeg nødt til å fjerne toppen. Mellom platen på toppen og listen var det brukt en hvit tetningsmasse som ser ut til å tåle diesel. Det har ikke vært lekkasje i tankene siden de ble installert da båten ble bygget for 12 år siden så denne tetningsmetoden ser bra ut. I tillegg til tetningsmassen er det skruer hver 3 - 4 cm.

 

Spørsmålet mitt er, hvor og hva type tetningsmasse tåler diesel. Jeg ser på Sikaflex men deres spesifikasjoner sier at den tåler bare diesel midlertidig. Dette er ikke godt nok.

 

Har noen erfaring med et produkt som en kan være sikker på?

Link to post
Share on other sites

jeg bruker gummi !   :cheers: :cheers:

 

Dvs. jeg kjøper en tynn gummiduk på biltema, og klipper til denne til en passende pakning.

Potte tett, samt at man slipper "dråper" av pakningsmasse i dieseltanken ( som kan tette innløpet til motoren når det passer som verst.. )

 

Suzuki  -  ikke særlig glad i "tettemasser" i dieseltanken...

Link to post
Share on other sites

jeg bruker gummi !   :cheers: :cheers:

 

Dvs. jeg kjøper en tynn gummiduk på biltema, og klipper til denne til en passende pakning.

Potte tett, samt at man slipper "dråper" av pakningsmasse i dieseltanken ( som kan tette innløpet til motoren når det passer som verst.. )

 

Suzuki  -  ikke særlig glad i "tettemasser" i dieseltanken...

Hei Suzuki,

 

Jeg er helt enig med at tettemasser kan være skummelt i dieseltanken, det har nemlig en lei tendens til å bli smårester som blir til overs, følger med dieselen   -   og tetter der hvor det slett ikke burde være tett.

 

Men gummi er også en tosidig sak, på mer enn en måte. Gummi finnes nemlig i svært mange kvaliteter og noen er skremmende lite motstandsdyktige mot petroleumsprodukter  -  inklusive diesel. Dvs: har man oljebestandig gummi, så er den grei til dieselpakninger, men er den ikke oljebestandig så risikerer man at det blir "gummigrøt"  -  og det er ikke så helt bra for motorens fordøyelsessystem.

 

Hva som kan anbefales i dieselsystemet avhenger mest av hvilken tetning; altså er det et rør med klemanordning så kan kopperringer være det beste. Er det plane flater så kan pakning av oljefast papir være en god løsning. Er flatene mindre flate så blir korkpakninger av og til brukt og er det riktig ille brukes f.eks bomullsgarn.

 

mvh

Poseidon

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...