MVH Posted December 4, 2003 Share Posted December 4, 2003 Jeg har demontert dieseltankene i båten min for å rengjøre disse. Tankene er støpt i glassfiber og regner med at de har kryssfiner som kjerne som er dekket med glassfiber på hver side. På toppen er det støpt inn aluminiumslister og så er det satt en aluminiumsplate på toppen som lokk. Da det ikke var inspeksjonsluke så var jeg nødt til å fjerne toppen. Mellom platen på toppen og listen var det brukt en hvit tetningsmasse som ser ut til å tåle diesel. Det har ikke vært lekkasje i tankene siden de ble installert da båten ble bygget for 12 år siden så denne tetningsmetoden ser bra ut. I tillegg til tetningsmassen er det skruer hver 3 - 4 cm. Spørsmålet mitt er, hvor og hva type tetningsmasse tåler diesel. Jeg ser på Sikaflex men deres spesifikasjoner sier at den tåler bare diesel midlertidig. Dette er ikke godt nok. Har noen erfaring med et produkt som en kan være sikker på? Quote Link to post
Suzuki Posted December 4, 2003 Share Posted December 4, 2003 jeg bruker gummi ! :cheers: Dvs. jeg kjøper en tynn gummiduk på biltema, og klipper til denne til en passende pakning. Potte tett, samt at man slipper "dråper" av pakningsmasse i dieseltanken ( som kan tette innløpet til motoren når det passer som verst.. ) Suzuki - ikke særlig glad i "tettemasser" i dieseltanken... Quote No boat needed.. Link to post
LasseB Posted December 4, 2003 Share Posted December 4, 2003 Får man kjøpt gummiduk på biltema? Kan ikke huske å ha sett det noen gang. Finnes den i flere tykkelser / størrelser? Hvis gummien er av skikkelig kvalitet må jo dette være snadder for de aller fleste med eldre båter. Et bra tips! Quote Link to post
MVH Posted December 4, 2003 Author Share Posted December 4, 2003 Jeg trodde at gummi ikke tålte diesel. Originalt har det vært en hvit tetninsmasse som er blitt brukt. Quote Link to post
Poseidon Posted December 4, 2003 Share Posted December 4, 2003 jeg bruker gummi ! :cheers: Dvs. jeg kjøper en tynn gummiduk på biltema, og klipper til denne til en passende pakning. Potte tett, samt at man slipper "dråper" av pakningsmasse i dieseltanken ( som kan tette innløpet til motoren når det passer som verst.. ) Suzuki - ikke særlig glad i "tettemasser" i dieseltanken... Hei Suzuki, Jeg er helt enig med at tettemasser kan være skummelt i dieseltanken, det har nemlig en lei tendens til å bli smårester som blir til overs, følger med dieselen - og tetter der hvor det slett ikke burde være tett. Men gummi er også en tosidig sak, på mer enn en måte. Gummi finnes nemlig i svært mange kvaliteter og noen er skremmende lite motstandsdyktige mot petroleumsprodukter - inklusive diesel. Dvs: har man oljebestandig gummi, så er den grei til dieselpakninger, men er den ikke oljebestandig så risikerer man at det blir "gummigrøt" - og det er ikke så helt bra for motorens fordøyelsessystem. Hva som kan anbefales i dieselsystemet avhenger mest av hvilken tetning; altså er det et rør med klemanordning så kan kopperringer være det beste. Er det plane flater så kan pakning av oljefast papir være en god løsning. Er flatene mindre flate så blir korkpakninger av og til brukt og er det riktig ille brukes f.eks bomullsgarn. mvh Poseidon Quote Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Lars H. Posted December 4, 2003 Share Posted December 4, 2003 Hei. Et raskt søk på "gummiduk" hos Biltema ga dette resultatet: Lars H. Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Sagaforumet Webkameraer i gjestehavner Sverige https://trudelutt.com/webcams/ Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Suzuki Posted December 4, 2003 Share Posted December 4, 2003 biltemagummien er av Nitril kvalitet. Mao. oljebestandig Suzuki Quote No boat needed.. Link to post
giver Posted December 4, 2003 Share Posted December 4, 2003 Hei Prøv C. Frimann-Dahl i Bærum. De har det meste innen lim, natemasse og talg/grafittpakninger. mvh giver Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.