Jump to content

Reparere kalesje med "amerikansk" håndsymaskin


Lars H.

Recommended Posts

Hei.

 

Kjøpte for noen år siden en såkalt "amerikansk håndsymaskin" for å sy opp sømmer i kalesjen som hadde gått opp. Men nå finner jeg ikke igjen bruksanvisningen. Er det noen som har en slik liggende?

 

symaskin.gif

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Ahaa! Slik var det. Tusen takk! :yesnod:

 

Da trenger du ikke å lete "ett eller annet sted" Mouche. Husker og forstår prinsippet nå etter animasjonen i linken din tufff. Takk skal dere ha begge to.

Ellers kan denne "symaskinen" anbefales for små syjobber. Men det er omstendelig og du går lei etter noen få cm med syjobb.

Men hvordan i all verdan fant du den linken tufff? Jeg vet at Google er "min venn", men "aligavell" så me sie i hjemme i Stavanger!

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Siden du bor på mine kanter, er det en lærvarebutikk til venstre på veien fra Strømmen mot Lillestrøm, like etter broen over elven men før OBS.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Siden du bor på mine kanter, er det en lærvarebutikk til venstre på veien fra Strømmen mot Lillestrøm, like etter broen over elven men før OBS.

 

Lars H.

 

Takk, da vet jeg hvor det er. Var runden idag på både plantasjen og aktivmarin, så da blir det på neste tur til "nedre"

Link to post
Share on other sites

Tror aldri den maskinen vil fungere. Finn deg en Bernina symskin fra 60 tallet finnes ikke en ting de ikke kan sy.

 

For å forlenge levetiden på en passe slitt kalesje tror jeg faktisk den vil fungere, dog uten å ha prøvd den (men jeg så på bruksanvisningen i linken høyere opp). Det viktigste er å få satt noen sting på enkelte utsatte steder på en kalesje som med litt stell greier et par sesonger til.....

Link to post
Share on other sites

Jo, jeg har reparert tøfflene mine med den. Og til kalesjen er egentlig begge nålene for grove. Dessuten er de trekantet for å skjære godt gjennom lær. Dette er ikke helt ideelt for tekstiler. Men for å fikse noen cm på kalesjen hvor sømmen er gått mitt i ferien, er den helt OK. En Bernina symskin fra 60 tallet er helt klart et bedre valg om en skulle sy opp noe mer. Men hvem har en slik med i stuerommet i ferien? :wink:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Men hvordan i all verdan fant du den linken tufff? Jeg vet at Google er "min venn", men "aligavell" så me sie i hjemme i Stavanger!

Lars H.

 

Jo, jeg brukte bare Google, søkte på "sewing awl" og der var den. Ingen hemmelige kontakter her :nonod:

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...