Jump to content

Volvo D6 eller Yanmar 290


Nemi!

Recommended Posts

Dette er omtrent som å spørre naboen om hvilken dame man skal gifte seg med :wink:

 

Støyen kommer an på lyddempingen av båten.

 

Forbruket på D6 kommer an på hvilken versjon du vil ha - den finnes vel i minst 5 ulike versjoner fra 280 til 435 hk. Masse info ligger på www.volvopenta.no

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mja, det er vel ikke så vanskelig selv om det er mye følelser ute å går rundt motormerker. D6 er en moderne motor mens Yanmaren er en velprøvd Toyota konstruksjon (samme som står i LandCruiser). Yanmaren er nok en veldig god motor, men det har vel vært noen av disse også som har havarert og rykte vil vel ha det til at dette ikke er den beste Yanmaren. Blant annet er det ekstra viktig å passe på at topp turtall ikke går under 3800 da blir det større belastning enn godt er... (dette gjelder også om du drar av ca 400 o/min som er anbefalt marsjturtall siden motoren da gå for tungt på alle turtall). Når det gjelder D6en har det vel vært noe kluss der også, blant annet så jeg et sted at Viksund hadde hatt 4 havari på D6 bare i deres båter, men om det stemmer vet jeg ikke. Har selv ikke lest noe konkrete tilfeller om totalhavari, slikt kommer jo fort som rykter på div nettsider så tipper 99% av disse knaller og går...

 

Lykke til, tror ikke du gjør et dårlig valg uansett, men søk litt så finner du mye info om begge motorene både her og andre steder på nettet...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...