Jump to content

Vad har jag köpt?


cybert

Recommended Posts

Vad är det för båt jag har köpt?

 

10010785141.jpg

 

10840318762.jpg

 

10925551951.jpg

 

Lite fakta:

- Förre ägaren kallar den "Polar 20" och säger att den bara finns i 3 exemplar.

- Inombordaren är en OMC 480, 90 hp

- Årsmodell 1964

 

Jag har inte fått den ännu, så jag har inte mätt längden.

 

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få. Den är ju väldigt lik Polar 17, men med inombordare? Och varför kallas den Polar 20?

 

Med vänliga hälsningar,

 

Robert (ursäkta svenskan!)

Link to post

Kjenner ikke til båten, men motoren er innenbords varianten av den Johnson 90n jeg har i signaturen.

 

Er det elektrisk gir på drevet ?? , i såfald MÅ du bruke OMC (Bombardier ) Premium blend gir olje, også kjent som "type C", andre oljer vil gi problemer.

 

90 hk ved 4500 rpm

3.337" x 2.50" ( borring x slaglengde )

Plugger Champion J4J

Stift åpning 0.20"

 

 

 

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post

Tack alla för responsen!

 

Jag börjar dock tro mer och mer att det är en Polar 17 som är ombyggd. Jag tittade bara snabbt på den när jag köpte den, men kunde inte se några direkta tecken på att det var gjort i efterhand. Om den är ombyggd, så är det nog att ett riktigt proffs, eller från fabrik?

 

Angående motor och drev, så har jag hittat lite om det på denna sidan. Det är bäst jag väljer olja noga...

 

Oavsett vad det är för båt skall hon renoveras till vintern. Hon är aldrig mekad med, eller skrapad. Väldigt original i alla detaljer vad jag kan se. Dessutom har hon gått i sötvatten bara, så motorn borde vara ok. Hon är inte heller bottenmålad nån gång.

 

/Robert

Link to post

Et lite råd før du begynner restaureringen, sjekk tilstanden på motor og drev, da spesielt undervannhuset ( bytt olje FØR du tester ).

Hvis det er problemer med den elektriske clutchen, koster det mye penger, HVIS du finner deler( har dog et par tips hvis det trengs )

 

De vitale delene.......shift_hub.jpg

 

378519 -Clutch hub rear ( forward )- List price = $378.40

311030 -Clutch spring - List price = $336.70

 

Dette var prisen mens de fremdeles var tilgjengelig ifra OMC......

 

Tegn på deffekt clutch er sluring, motoren ruser seg opp men farten øker ikke ( nesten samme som ved dårlig vulking på propell hubben )

For at giret skal fungere optimalt MÅ olja være fri for vann, du må ha et toppladet batteri ( null støm = null gir ).

En av svakhetene til dette giret er evnen til å overføre større moment ( har en utveksling på 21:23 )+ ved feil på giret kommer du ikke av flekken.

 

Et godt batteri er også nødvendig for at motoren skal gå da denne har batteri tenning ( har 2 parallell koblede stifter med felles kondensator + ekstern coil ( har en Bocsh coil på min motor ))

 

P.S ikke bli skremt av den lave kompresjonen, motoren har veldig lav komp :eek: , det viktigste er at alle 4 sylinderene er innen 10% ifra hverandre .

 

P.S 2

1964 var det første året Johnson/Evinrude/OMC kunne bruke 2% olje blanding på ALLE sine 2-taktere, IKKE glem olja :nono: :wink:

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Jag börjar dock tro mer och mer att det är en Polar 17 som är ombyggd. Jag tittade bara snabbt på den när jag köpte den, men kunde inte se några direkta tecken på att det var gjort i efterhand. Om den är ombyggd, så är det nog att ett riktigt proffs, eller från fabrik?

/Robert

 

Den båten så jeg da jeg var ung, og jeg har nå passert 60. Jeg tviler sterkt på om dette er noe som er hjemmesnekret, tror at dette er en proffbygget båt. Vi la merke til konstruksjonen den gangen fordi dette var en underlig variant med 'innenbords påhengsmotor'.

 

Som de andre skriver, du sitter nok på et klenodium.

Link to post
  • 3 uker senere...
Et lite råd før du begynner restaureringen, sjekk tilstanden på motor og drev, da spesielt undervannhuset ( bytt olje FØR du tester ).

Hvis det er problemer med den elektriske clutchen, koster det mye penger, HVIS du finner deler( har dog et par tips hvis det trengs )

Vet du om impellern till vattenpumpen går att få tag i? Är det samma som till din motor kanske?

 

/Robert

Link to post
Vet du om impellern till vattenpumpen går att få tag i? Är det samma som till din motor kanske?

 

/Robert

 

Kan ikke garantere at du skal ha den samme impelleren, men jeg sjekket på BRP, ser ut til 1968 modellen bruker samme impeller som meg .

 

Om den er tilgjengelig ifra Bombardier ??? skal ihvertfall være #377992, eller ifra Sierra #18-3005 ( Eurofritid.no ) .

 

Men du kan høre med din lokale Johnson/Evinrude/OMC forhandler først, du trenger jo sikkert olje til girhuset også ( Bombardier Premium Blend, OMC Premium Blend, Type C ), MÅ være riktig olje .

 

 

Arne Kjetil

Link to post
  • 3 uker senere...

Arne,

 

Jag har börjat skruva ner drevet, för att komma åt impellern. Men hur får jag loss underhuset? Det sitter ju fast i kabeln till den elektriska växeln...

 

Förresten, kan drevet vara uppe när jag gör detta, eller måste jag fälla ner det?

 

En sista fråga... är det nåt mer knep eller trix jag måste känna till för att få ur impellern? För den sitter väl i överhusets nederdel?

 

 

/Robert

Link to post

Har du sett på deletegningene som ligger ute hos BRP ?? ( bare klikk på "View Parts Catalog" > sterndrive > 1968 > 90 hp ) vet ikke om dette er 100% likt, men vil anta at du vil kjenne deg igjen ...

 

drev.gif

 

Har ingen kjennskap til drevet ditt, men på påhengeren må ledningen kobles ifra oppe i motoren + dras ut igjennom stammen ( trangt.....)

 

Et par bilder kunne hjelpe :smiley:

 

Du kan få kjøpt orginal service manual her , koster noen $$ men er absolutt vært det .

 

 

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post

Aha... Då sitter den inte så illa till ändå, impellern. Men det blir nog svårare att dra ut kabeln. Jag får nog köpa en bok, jag hittade denna. Där borde mina grejer vara med.

 

Jag var inne på BRP igår och tittade men sajten fungerar inte så bra... Inte nu heller, från jobbet. Jag provar igen senare.

 

I vilket fall som helst, tack för den snygga bilden... Den förklarar en hel del :smiley:

 

/Robert

Link to post

Det ser vel ut til at du har konkludert med at det er en Polar 17.

Tror faktisk at denne også er produsert med innenbordsmotor også.

Se Maringuiden.

 

Ellers så finnes en egen side for Polar 17 her.

Ikke så ofte det er oppdateringer, men det er noen.

 

Har også lyst på en slik, men har ikke funnet så mange til salgs i Norge.

I Sverige er det flere tilsalgs, men er litt i tvil.

 

Ellers så er ikke Polar 17 produsert av Polar.

I hvertfall ikke som Espen Ødegaarden hos Polar viste om. Se mail fra Polar nedenfor.

 

"Hei.

 

Beklager med vi sitter ikke med noen opplysninger på denne båten. Du kan forsøke å ringe Bertrand Marcussen, 99291615, mulig han kan hjelpe deg.

 

Mvh

 

Espen Ø."

 

 

Lykke til med en flott båt ! Forhåpentligvis får jeg også tak i et eksemplar etterhvert også ! :cheers:

Snipe - Serious sailing - Serious fun

Link to post
  • 3 uker senere...

Mulig det, kommer dessverre ikke inn på BRP sine sider ( ned nå igjen ) så jeg kunne sjekket hva som var orginalt .

 

Men vil anta at din motor kom med en lignende løsning som på påhenger varianten ( pumpe belg + fødepumpe ), slik som her , føde pumpa drives av trykk/vakumet i veivhuset .

 

En elektrisk pumpe vil også fungere helt fint, det eneste du må passe på er mate trykket inn på forgasser ( må ikke være for høyt ) .

 

Et par bilder hadde vært fint :yesnod: .

 

Arne Kjetil

Link to post

Arne,

 

Kolla på denna bilden. Det ser helt annorlunda ut... Förgasarna sitter annorlunda också. Jag måste plocka ner den lite mer för att se om pumpen är under där.

motor_sida.jpg

 

Så här ser den elektriska pumpen ut:

pump.jpg

 

Nu en annan sak. Jag letar mig fram till impellern, med Selco-manualen till hjälp. Men när jag tog loss "upper housing" så ser det inte ut som i manualen. Se bild:

drev2.jpg

Var är impellern - skall jag lossa skruvarna A, eller B? Jag har redan gjort sönder en hylsnyckel då jag skulle lossa skruvarna A. Dom skruvarna sitter rätt bra...

 

Skruvarna vid B har jag lossat, men det händer inte så mycket mer :confused:

Link to post
  • 3 uker senere...

En lägesrapport:

 

Nu har jag fått ihop allting... Nästan.

Det visade sig att Biltema har en pump som är till 99,9 % lik den som sitter i (Bendix). Nu vet jag vad det är för typ av pump så nu känns det bättre, ifall den skulle krångla.

 

Nåja, nu skall jag bara hitta en olja till undre växelhuset. Är det nån som har några liter "OMC Type C" eller "Bombardier Premium Blend"? Eller var kan jag köpa den i Sverige? Den finns ju i USA, men det hade varit lättare att hitta nån här.

 

Det borde ju gå att hitta en ersättningsolja. En ATF som inte är elektriskt ledande, och högviskös?

 

All hjälp mottages tacksamt :smiley:

Link to post

Enhver Johnson/Evinrude/Bombardier forhandler bør kunne bestille olje til deg, har selv kjøpe den via norske forhandlere.

Har hørt om de som har brukt andre typer olje ( ATF , mener å huske noe om strømberg forgassere og Citroen sin hydrauliske oppheng også, men... ), men ser at de som har kjennskap til denne type gir, advarer mot å bruke annet en den riktige oljen .

 

Når det gjelder bensinpumpa vil nok enhver elektrisk lavtrykks pumpe fungere, eneste du må passe på er trykket ut av pumpa, må ikke være høyere en det flottør ventilene klarer å holde igjen .

 

 

Arne Kjetil

Link to post

Jag får leta efter riktig olja imorgon då, det känns tryggare.

 

Senaste timmarna har jag läst horror stories på iboats forum om Electramatic-växlar som slutat fungera för att dom kört på fel olja. Imorgon bitti åker jag till varvet och mäter hur många ohm jag får på spolarna :wink:

 

Men om jag förstått det rätt: Även om jag har 5-7 ohm eller så på spolarna, så är det ingen garanti för att växeln fungerar? Och då måste jag byta dom där härligt dyra delarna du postade lite hågre upp i diskussionen?

Link to post

I boka mi står det 8 ohm ( imellom jord og blå/grønn ), men så var det det med toleranser da .

 

Får du målinger som ligner det i boka VIL magentspolen fungere, om resten fungere er en annen sak, har delene ligget i det foreskreven olje badet vil de nok fungere .

Er et par ting du må være sikker på....

  • God jording, hele veien ifra batteri til girhus.
  • Godt batteri.
  • Bra ledninger hele veien ( ifra batteri > tennings bryter > kontrolboks > gir ).

Når giret er aktivert skal det dra ca 1,7 A +/- 0,2A ifra et full ladet batteri .

Hvis du setter motoren i gir, kan du kjenne på propellen om giret låser ( batteri tilkoblet, tenning på ), vil da låse MOTSATT vei :smiley: .

 

 

Alle mine data er hentet ifra utenbords modellen V4m 10s (90hk 1964 )

 

 

Arne Kjetil

Link to post

Fant igjen kanna jeg hadde med olje, her har du nummerere på den.

  • 174977 OMC Premium Blend (11 oz.) 0,325 Liter
  • 500714 OMC Premium Blend (16 oz.) 0,473 Liter
  • 508182 OMC Premium Blend (33 oz.) 0,98 Liter
  • 172819 OMC Premium Blend 3,8 Liter
  • 172832 OMC Premium Blend 19,0 Liter

Fant også igjen mailen med bestillingen min, bestilte hos www.kaldnes-maritime.no , betalte KR 421,- + mva ( mai 2004 , 3,8 liter )

 

 

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...