cybert Startet 3.Mai.2007 Del på Facebook Startet 3.Mai.2007 Vad är det för båt jag har köpt? Lite fakta: - Förre ägaren kallar den "Polar 20" och säger att den bara finns i 3 exemplar. - Inombordaren är en OMC 480, 90 hp - Årsmodell 1964 Jag har inte fått den ännu, så jag har inte mätt längden. Jag är tacksam för all hjälp jag kan få. Den är ju väldigt lik Polar 17, men med inombordare? Och varför kallas den Polar 20? Med vänliga hälsningar, Robert (ursäkta svenskan!) Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 3.Mai.2007 Del på Facebook Svart 3.Mai.2007 Synes linjene kan minne om en Herwa, men er svært usikker..... Denne har potensiale til å bli et riktig smykke, lykke til! mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Droll Svart 3.Mai.2007 Del på Facebook Svart 3.Mai.2007 (redigert) Kjenner ikke til båten, men motoren er innenbords varianten av den Johnson 90n jeg har i signaturen. Er det elektrisk gir på drevet ?? , i såfald MÅ du bruke OMC (Bombardier ) Premium blend gir olje, også kjent som "type C", andre oljer vil gi problemer. 90 hk ved 4500 rpm 3.337" x 2.50" ( borring x slaglengde ) Plugger Champion J4J Stift åpning 0.20" Arne Kjetil Redigert 3.Mai.2007 av Droll (see edit history) Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Ingar Svart 3.Mai.2007 Del på Facebook Svart 3.Mai.2007 Det er omtale av Herwa på denne siden. Ingen av disse ligner. Sitér dette innlegget Link to post
cybert Svart 3.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2007 Tack alla för responsen! Jag börjar dock tro mer och mer att det är en Polar 17 som är ombyggd. Jag tittade bara snabbt på den när jag köpte den, men kunde inte se några direkta tecken på att det var gjort i efterhand. Om den är ombyggd, så är det nog att ett riktigt proffs, eller från fabrik? Angående motor och drev, så har jag hittat lite om det på denna sidan. Det är bäst jag väljer olja noga... Oavsett vad det är för båt skall hon renoveras till vintern. Hon är aldrig mekad med, eller skrapad. Väldigt original i alla detaljer vad jag kan se. Dessutom har hon gått i sötvatten bara, så motorn borde vara ok. Hon är inte heller bottenmålad nån gång. /Robert Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 3.Mai.2007 Del på Facebook Svart 3.Mai.2007 Tror ikke Polar eksisterte i 1964.. Skroget ligner Polar 17, men er ikke identisk. Vet du sikkert at båten er laget i Norge? Båten ser definitivt ut til å være bygget av profesjonelle, ett virkelig klenodium. At den er original og uten bunnstoff etter så mange år er helt unikt. Sitér dette innlegget Link to post
Bayliner2 Svart 3.Mai.2007 Del på Facebook Svart 3.Mai.2007 Hei! Har en kjenning her oppe i Bodø som har en Polar, den ligner veldig på din båt bortsett fra at han har påhenger. Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 3.Mai.2007 Del på Facebook Svart 3.Mai.2007 Hei! Sjekk denne linken. Mye tyder på at dette er en Polar 17!! http://www.maringuiden.se/sjobodar/;sub=mi...=0-0&lan=0# Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 3.Mai.2007 Del på Facebook Svart 3.Mai.2007 Et lite råd før du begynner restaureringen, sjekk tilstanden på motor og drev, da spesielt undervannhuset ( bytt olje FØR du tester ). Hvis det er problemer med den elektriske clutchen, koster det mye penger, HVIS du finner deler( har dog et par tips hvis det trengs ) De vitale delene....... 378519 -Clutch hub rear ( forward )- List price = $378.40 311030 -Clutch spring - List price = $336.70 Dette var prisen mens de fremdeles var tilgjengelig ifra OMC...... Tegn på deffekt clutch er sluring, motoren ruser seg opp men farten øker ikke ( nesten samme som ved dårlig vulking på propell hubben ) For at giret skal fungere optimalt MÅ olja være fri for vann, du må ha et toppladet batteri ( null støm = null gir ). En av svakhetene til dette giret er evnen til å overføre større moment ( har en utveksling på 21:23 )+ ved feil på giret kommer du ikke av flekken. Et godt batteri er også nødvendig for at motoren skal gå da denne har batteri tenning ( har 2 parallell koblede stifter med felles kondensator + ekstern coil ( har en Bocsh coil på min motor )) P.S ikke bli skremt av den lave kompresjonen, motoren har veldig lav komp , det viktigste er at alle 4 sylinderene er innen 10% ifra hverandre . P.S 2 1964 var det første året Johnson/Evinrude/OMC kunne bruke 2% olje blanding på ALLE sine 2-taktere, IKKE glem olja :nono: Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Hulda Svart 4.Mai.2007 Del på Facebook Svart 4.Mai.2007 Jag börjar dock tro mer och mer att det är en Polar 17 som är ombyggd. Jag tittade bara snabbt på den när jag köpte den, men kunde inte se några direkta tecken på att det var gjort i efterhand. Om den är ombyggd, så är det nog att ett riktigt proffs, eller från fabrik?/Robert Den båten så jeg da jeg var ung, og jeg har nå passert 60. Jeg tviler sterkt på om dette er noe som er hjemmesnekret, tror at dette er en proffbygget båt. Vi la merke til konstruksjonen den gangen fordi dette var en underlig variant med 'innenbords påhengsmotor'. Som de andre skriver, du sitter nok på et klenodium. Sitér dette innlegget Link to post
cybert Svart 19.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2007 Et lite råd før du begynner restaureringen, sjekk tilstanden på motor og drev, da spesielt undervannhuset ( bytt olje FØR du tester ).Hvis det er problemer med den elektriske clutchen, koster det mye penger, HVIS du finner deler( har dog et par tips hvis det trengs ) Vet du om impellern till vattenpumpen går att få tag i? Är det samma som till din motor kanske? /Robert Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 19.Mai.2007 Del på Facebook Svart 19.Mai.2007 Vet du om impellern till vattenpumpen går att få tag i? Är det samma som till din motor kanske? /Robert Kan ikke garantere at du skal ha den samme impelleren, men jeg sjekket på BRP, ser ut til 1968 modellen bruker samme impeller som meg . Om den er tilgjengelig ifra Bombardier ??? skal ihvertfall være #377992, eller ifra Sierra #18-3005 ( Eurofritid.no ) . Men du kan høre med din lokale Johnson/Evinrude/OMC forhandler først, du trenger jo sikkert olje til girhuset også ( Bombardier Premium Blend, OMC Premium Blend, Type C ), MÅ være riktig olje . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
cybert Svart 4.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2007 Arne, Jag har börjat skruva ner drevet, för att komma åt impellern. Men hur får jag loss underhuset? Det sitter ju fast i kabeln till den elektriska växeln... Förresten, kan drevet vara uppe när jag gör detta, eller måste jag fälla ner det? En sista fråga... är det nåt mer knep eller trix jag måste känna till för att få ur impellern? För den sitter väl i överhusets nederdel? /Robert Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 4.Juni.2007 Del på Facebook Svart 4.Juni.2007 (redigert) Har du sett på deletegningene som ligger ute hos BRP ?? ( bare klikk på "View Parts Catalog" > sterndrive > 1968 > 90 hp ) vet ikke om dette er 100% likt, men vil anta at du vil kjenne deg igjen ... Har ingen kjennskap til drevet ditt, men på påhengeren må ledningen kobles ifra oppe i motoren + dras ut igjennom stammen ( trangt.....) Et par bilder kunne hjelpe Du kan få kjøpt orginal service manual her , koster noen $$ men er absolutt vært det . Arne Kjetil Redigert 4.Juni.2007 av Droll (see edit history) Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
cybert Svart 5.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2007 Aha... Då sitter den inte så illa till ändå, impellern. Men det blir nog svårare att dra ut kabeln. Jag får nog köpa en bok, jag hittade denna. Där borde mina grejer vara med. Jag var inne på BRP igår och tittade men sajten fungerar inte så bra... Inte nu heller, från jobbet. Jag provar igen senare. I vilket fall som helst, tack för den snygga bilden... Den förklarar en hel del /Robert Sitér dette innlegget Link to post
Polar 17 Svart 5.Juni.2007 Del på Facebook Svart 5.Juni.2007 Det ser vel ut til at du har konkludert med at det er en Polar 17. Tror faktisk at denne også er produsert med innenbordsmotor også. Se Maringuiden. Ellers så finnes en egen side for Polar 17 her. Ikke så ofte det er oppdateringer, men det er noen. Har også lyst på en slik, men har ikke funnet så mange til salgs i Norge. I Sverige er det flere tilsalgs, men er litt i tvil. Ellers så er ikke Polar 17 produsert av Polar. I hvertfall ikke som Espen Ødegaarden hos Polar viste om. Se mail fra Polar nedenfor. "Hei. Beklager med vi sitter ikke med noen opplysninger på denne båten. Du kan forsøke å ringe Bertrand Marcussen, 99291615, mulig han kan hjelpe deg. Mvh Espen Ø." Lykke til med en flott båt ! Forhåpentligvis får jeg også tak i et eksemplar etterhvert også ! Sitér dette innlegget Snipe - Serious sailing - Serious fun Link to post
cybert Svart 24.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2007 Hej igen, nu har jag ett nytt problem. Varför sitter det en bensinpump till motorn? En extern 12-volts pump. Är det istället för gummiblåsan till en utombordartank? Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 24.Juni.2007 Del på Facebook Svart 24.Juni.2007 Mulig det, kommer dessverre ikke inn på BRP sine sider ( ned nå igjen ) så jeg kunne sjekket hva som var orginalt . Men vil anta at din motor kom med en lignende løsning som på påhenger varianten ( pumpe belg + fødepumpe ), slik som her , føde pumpa drives av trykk/vakumet i veivhuset . En elektrisk pumpe vil også fungere helt fint, det eneste du må passe på er mate trykket inn på forgasser ( må ikke være for høyt ) . Et par bilder hadde vært fint . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
cybert Svart 28.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2007 Arne, Kolla på denna bilden. Det ser helt annorlunda ut... Förgasarna sitter annorlunda också. Jag måste plocka ner den lite mer för att se om pumpen är under där. Så här ser den elektriska pumpen ut: Nu en annan sak. Jag letar mig fram till impellern, med Selco-manualen till hjälp. Men när jag tog loss "upper housing" så ser det inte ut som i manualen. Se bild: Var är impellern - skall jag lossa skruvarna A, eller B? Jag har redan gjort sönder en hylsnyckel då jag skulle lossa skruvarna A. Dom skruvarna sitter rätt bra... Skruvarna vid B har jag lossat, men det händer inte så mycket mer Sitér dette innlegget Link to post
cybert Svart 14.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2007 En lägesrapport: Nu har jag fått ihop allting... Nästan. Det visade sig att Biltema har en pump som är till 99,9 % lik den som sitter i (Bendix). Nu vet jag vad det är för typ av pump så nu känns det bättre, ifall den skulle krångla. Nåja, nu skall jag bara hitta en olja till undre växelhuset. Är det nån som har några liter "OMC Type C" eller "Bombardier Premium Blend"? Eller var kan jag köpa den i Sverige? Den finns ju i USA, men det hade varit lättare att hitta nån här. Det borde ju gå att hitta en ersättningsolja. En ATF som inte är elektriskt ledande, och högviskös? All hjälp mottages tacksamt Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 14.Juli.2007 Del på Facebook Svart 14.Juli.2007 Enhver Johnson/Evinrude/Bombardier forhandler bør kunne bestille olje til deg, har selv kjøpe den via norske forhandlere. Har hørt om de som har brukt andre typer olje ( ATF , mener å huske noe om strømberg forgassere og Citroen sin hydrauliske oppheng også, men... ), men ser at de som har kjennskap til denne type gir, advarer mot å bruke annet en den riktige oljen . Når det gjelder bensinpumpa vil nok enhver elektrisk lavtrykks pumpe fungere, eneste du må passe på er trykket ut av pumpa, må ikke være høyere en det flottør ventilene klarer å holde igjen . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
cybert Svart 14.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2007 Jag får leta efter riktig olja imorgon då, det känns tryggare. Senaste timmarna har jag läst horror stories på iboats forum om Electramatic-växlar som slutat fungera för att dom kört på fel olja. Imorgon bitti åker jag till varvet och mäter hur många ohm jag får på spolarna Men om jag förstått det rätt: Även om jag har 5-7 ohm eller så på spolarna, så är det ingen garanti för att växeln fungerar? Och då måste jag byta dom där härligt dyra delarna du postade lite hågre upp i diskussionen? Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 15.Juli.2007 Del på Facebook Svart 15.Juli.2007 I boka mi står det 8 ohm ( imellom jord og blå/grønn ), men så var det det med toleranser da . Får du målinger som ligner det i boka VIL magentspolen fungere, om resten fungere er en annen sak, har delene ligget i det foreskreven olje badet vil de nok fungere . Er et par ting du må være sikker på.... God jording, hele veien ifra batteri til girhus. Godt batteri. Bra ledninger hele veien ( ifra batteri > tennings bryter > kontrolboks > gir ). Når giret er aktivert skal det dra ca 1,7 A +/- 0,2A ifra et full ladet batteri . Hvis du setter motoren i gir, kan du kjenne på propellen om giret låser ( batteri tilkoblet, tenning på ), vil da låse MOTSATT vei . Alle mine data er hentet ifra utenbords modellen V4m 10s (90hk 1964 ) Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Droll Svart 15.Juli.2007 Del på Facebook Svart 15.Juli.2007 (redigert) Fant igjen kanna jeg hadde med olje, her har du nummerere på den. 174977 OMC Premium Blend (11 oz.) 0,325 Liter 500714 OMC Premium Blend (16 oz.) 0,473 Liter 508182 OMC Premium Blend (33 oz.) 0,98 Liter 172819 OMC Premium Blend 3,8 Liter 172832 OMC Premium Blend 19,0 Liter Fant også igjen mailen med bestillingen min, bestilte hos www.kaldnes-maritime.no , betalte KR 421,- + mva ( mai 2004 , 3,8 liter ) Arne Kjetil Redigert 15.Juli.2007 av Droll (see edit history) Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
cybert Svart 15.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2007 Tack Arne, Hur mycket olja behöver jag? Det står inte i Seloc-manualen Det skall vara Type C både i under och överhuset eller? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.