Droll Svart 15.Juli.2007 Del på Facebook Svart 15.Juli.2007 Beklager, har ikke peiling på det, du kan spørre det samme spørsmålet på Iboats . Min outboard skal ha 17,4 oz. OBS OBS, ligger en clutch fjør på Ebay NÅ, se her . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post Share on other sites More sharing options...
cybert Svart 16.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2007 Ny uppdatering (jag hann inte lägga bud på auktionen dock!): Oljan fanns ett par kilometer hemifrån. Det visade sig finnas en verkstad som renoverar gamla OMC/Johnson/Evinrude i närheten Jag åkte ut nu ikväll och mätte spolarna - 8 ohm vardera. Jag fyllde på olja, och satte en stor dunk under drevet och fyllde med vatten. När jag lade i växel så låste drevet som det skulle, både fram och back! När jag försökte starta visade det sig att bränslepumpen, inte fungerade. Jag riggade upp en dunk med självtryck ner till förgasarna så länge. Imorgon köper jag en ny pump på Biltema, då den är likadan, med samma specifikationer. Nåväl, med bensin till förgasarna så startade hon! Gick fint på tomgång, och växlade som hon skulle! Men, det måste ju finnas lite problem nånstans... Vänster sida av motorn blir kall, men höger varm. Det kom lite vattenånga ur avgasröret (som för övrigt läcker mellan sköld och drev för där saknas en packning). Jag har faktiskt inte tittat, men det borde sitta en cirkulationspump mellan ena och andra halvan av motorn eller? Jag har ju fortfarande inte köpt nån manual till motorn, bara till drevet Hur ser det ut på utombordaren? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Droll Svart 16.Juli.2007 Del på Facebook Svart 16.Juli.2007 Hørtes bra ut det , likte dog ikke helt det med forskjellig temp på toppene, på utenbords motoren kommer vannet ut av motoren via toppene ( går inn til termostathuset ), ser du har et litt annet system......du bør kanskje sjekke om slangene ut ifra toppene er tette, eventuelt hvor de ender, hvis du kobler dem av forandre temperatur bildet seg da ( begge topper skal da bli kaldere ??, uten termostat...) På utenbords modellen er det kun impelleren som gir sirkulasjon på motoren... Vannet kommer inn imellom sylindrene ( flate partiet ), går derifra inn til kjernen av motoren, derifra ut i sylindrene, deretter ut i toppene, derifra går de ut av motoren ( men bremses av termostaten ) Hadde vært lettvint med en fullverdig manual ?? Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post Share on other sites More sharing options...
cybert Svart 16.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2007 Jo, en manual får det nog bli... Tills dess, imorgon skall jag ut och följa vattnets väg och se vad jag hittar. Har du nån skvallerstråle på din motor? Huvudsaken är att drevet är ok, och det verkar ju vara det. Lite kylproblem löser vi Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Droll Svart 16.Juli.2007 Del på Facebook Svart 16.Juli.2007 Jo, en manual får det nog bli... Tills dess, imorgon skall jag ut och följa vattnets väg och se vad jag hittar. Har du nån skvallerstråle på din motor? Huvudsaken är att drevet är ok, och det verkar ju vara det. Lite kylproblem löser vi Har ikke egentlig noen skvallerstråle, ser bare at det kommer mere vann ut av eksos åpningen når termostaten åpner . ( eksosen kan ses på dette bildet ( hullet på stammen ) Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post Share on other sites More sharing options...
cybert Svart 2.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2007 (redigert) Ytterligare en lägesrapport: Kylningen verkar ok. Körde den idag i ca 10-15 minuter utan att den blev allt för varm. Dock bara på tomgång, i balja. Startmotorn bråkar med mig dock. Plus-polens isolering visade sig vara spräckt, och kolen är nästan helt slut, liksom rotorn. Men eftersom den verkar uppföra sig i övrigt, så skall nog startmotorn in på renovering. Kanske drevet skall in till verkstad också? Det kommer in vatten i överhusets olja (packboxen ovanför vattenpumpen?) så det kanske blir så. Hursomhelst, en motor som startar så lätt (när startmotorn vill) och låter som trevligt måste man ju ta hand om Speciellt när den sitter i en så udda och vacker båt. Det blir en renovering av båten till vintern, om bara den andra kan bli såld. Jag har nämligen en norsk båt till (jag och min "båtpartner" - är man två blir det lättare!). Det är en norskbyggd mahognysnipa byggd -57, med en Marna R2 i. Vi renoverade den 2005-2006, men nu skall den säljas så vi kan lägga energi/tid på Polaren. Om nån är intresserad (och om man får göra så) så är anonnsen här. Jag lade upp den på Blocket också... Hur kommer det sig att man bara köper gamla norska båtar Redigert 2.August.2007 av cybert (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Polar 17 Svart 28.Mars.2012 Del på Facebook Svart 28.Mars.2012 Gammel tråd, men ettersom jeg renoverer en Polar 17 for tiden, så er jeg litt over middels interessert. Hvordan gikk det med denne Polaren ? Skulle gjerne fått en oppdatering. Under "Sjøen for Alle" på Lillestrøm sist uke, snakket jeg med representanter for Vest-Agder Museet, som også renoverer en Polar 17. De hadde et bilde av en Polar 17 med innenbordsmotor, men trodde at denne var et hjemmebygg. Som det også har vært nevnt tidligere i denne tråden, ser den original ut. Tror derfor at Polarplast bygget noen Polar 17 med innenbordsmotor. Skal sjekke opp med Vest-Agder Museet igjen. Sitér dette innlegget Snipe - Serious sailing - Serious fun Link to post Share on other sites More sharing options...
cybert Svart 28.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2012 Hej, Jo det gick bra! Den är numera såld, men renoveringen gick utmärkt. Se bilder: Renskrapning Bygge av motorrum Epoxybehandling av botten och polering av fribord Betsning Nya relingslister/fönsterlister Ny skrovklädsel, gamla säten Den nya motorluckan Premiärturen Som sagt, under vattenlinjen blev den epoxybehandlad. Allt trä fick 17 lager Owatrol D1 och 5 lager Owatrol D2. Alla lister byttes, och ny skrovklädsel, men sätena är original. Båten gick mycket bra. Lite jobbig motor, för den lever ett eget liv. Men när den går så är det en fantastisk motor. Om jag skulle haft den kvar så hade jag satt trimplan på den, och isolerat motorrummet ännu mer. Den nya ägaren har använt den en del verkar det som. Den ligger kvar i Göteborg. Vilken motor hade båten på Vest-Agder Museet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.