Jump to content

Tips fra erfarne før bygging av nytt instrumentpanel


Thomza

Recommended Posts

Hei!

 

Har søkt og tittet meg litt rundt i forumet, men finner ikke helt det jeg er på utkikk etter.

 

Jeg har planer om å bygge meg et nytt instrumentpanel, men vet ikke helt hva jeg trenger eller bør ha. Jeg har heller ikke lange erfaringen med båt, så jeg håper på å få noen innspill av dere litt mer erfarne båtfolk.

Har ikke tenkt til å bruke en formue på dette prosjektet, men vil legge nok i det til at resultatet blir respektabelt. :smiley:

Under kan dere se åssen instrumentpanelet/dashbordet er i dag. Motoren er en Mercruiser MCM190 rekkefirer med 1 dynamo og to batterier. Videre er det powertilt og trimplan.

Spørsmålene mine blir vel noe av følgende:

 

- Jeg må velge et materiale å bygge i. Hva er beste valget her?

- Jeg har planer om å kjøpe nye instrumenter. Hvilke trenger jeg, og hvilke er kjekke å ha?

- Hva trenger jeg av varsellys?

- Bryterne tror jeg at jeg har kontroll på, men kom gjerne med innspill på dette også. :smiley:

 

Takker på forhånd VELDIG for alle innspill! :yesnod:

 

img_0810.jpg

 

img_0837.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen til Baatplassen.no. Om du tenker å bygge det i tre er Teak det beste du kan bruke, teak er meget robust i fuktige miljøer og med et minimum av vedlikehold lever teaken lenger enn deg! Nå er ikke Teak alltid like stuerent og politisk korrekt. Om du vil bruke noe mer politisk korrekt kan du bruke bjørk og beise den med herdins lakkbeis, da kan du få teak / mahogany "look". Selv har jeg et testprosjekt med bruk av Eik som jeg skal bruke ute i cockpiten i båten min. Jeg er rimelig sikker på at dette skal holde seg stabilt i mange år, men erfaringen vil vise dette etter som tiden går. Ikke bruk hobbyplater av furu, de slår seg lett og det blir lett sorte prikker (jordslag).

Et annet alternativ er selvfølgelig å ståpe hele greia i plast, men da får noen andre komme på banen og mene noe om dette...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Du kan også bruke plater i plastmateriale.

Her finner du er bra utvalg (velg Elektrisk isolasjon/Plater i menyen til venstre):

Bagges

Jeg har brukt 2,5 mm bakelitt til bryterpanel. Meget bra materiale å jobbe med. Bagges har bra utvalg i forskjellige tykkelser. Det samme med plater i andre plastmaterialer.

Bagges sendte "dør-til-dør-pakke" til meg. Ble dyr frakt, men de bør kunne sende vanlig pakkepost.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...