Jump to content

Perkins 342 fra 1979? - Hva vet du om den?


Walter_S

Recommended Posts

Har et tilbud om å kjøpe en 28' trebåt med denne motoren i - vet absolutt ingenting om Perkins motorer - hva vet du?

 

Alderen på motoren usikker - båten er en 1965-modell - motortype er angitt som Perkins 342 og oppgitt effekt er 42 hk.

 

Det er stort sett det jeg vet - har ikke sett hverken båt eller motor ennå, har bare lyst til å finne frem noe info om den, slik at jeg vet hva jeg spesifikt skal se etter, ved besiktigelse.

 

Bilde

:cheers: Takker på forhånd!

Hilsen, Walter_S

 

Ja, jeg har sett etter i erfaringsdatabasen, finner kun typer som 4.236 på 80hk og lignende - altså helt annen betegnelse.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

.....Det var en veldig kjekk illustrasjon du hadde funnet frem, men jeg tror allikevel ikke at det er den motoren du finner i båten som du vurderer å kjøpe.... :cheers:...

Håper ikke det, Poseidon! Regner med at den er litt mere moderne, enn dét - men 1965-modell kan vel være et skikkelig treskeverk for det.  :cheers:

Båten med Perkins'en ligger i ditt område, forresten! Mulig at jeg kommer til å be deg pent om å ta en "preliminary" titt??? :wink: Spennende båt, skjønner du!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Håper ikke det, Poseidon! Regner med at den er litt mere moderne, enn dét - men 1965-modell kan vel være et skikkelig treskeverk for det.  :cheers:

Båten med Perkins'en ligger i ditt område, forresten! Mulig at jeg kommer til å be deg pent om å ta en "preliminary" titt??? :cheers: Spennende båt, skjønner du!

Fyyy ! Kalle en skikkelig 1965 PERKINS for treskeverk da gitt. Forsetter du på denne måten, kommer den ALDRI til å starte når du vil  :wink::lol:

 

Gamle motorer er eldst, sånn er det med den saken

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

.....................Alderen på motoren usikker - båten er en 1965-modell - motortype er angitt som Perkins 342 og oppgitt effekt er 42 hk. ............

Har nettopp blitt fortalt at motoren er fra 1979, ferskvannskjølt med varmeveksler og gløding!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei Walter,

 

En ferskvannskjølt Perkins fra 1979   -   den er jo fortsatt inne i sin aller første ungdom!

 

Ellers vil jeg bare presisere at det ikke var jeg som brukte begrepet "treskeverk" om motoren, selv om jeg sikkert kunne ha vært betrodd å gjøre noe slikt, i all vennskapelighet  :wink:

 

Når det gjelder Perkins' modellbetegnelser, så kjenner jeg ikke dem med 3 siffer. Men de 4-sifrede derimot de kan tolkes slik: første siffer er antallet cylindre, de tre siste sifrene angir slagvolumet i kubikktommer.

 

Hvis båten ligger i mitt område så er det sikkert ikke noe problem å ta en liten titt på den; bare gi meg et vink om hvor den er å finne så tar jeg turen.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...