Jump to content

Oljeoppsuging og Zalo


MagneO

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har kjøpt en gammel KB sjark som trenger en seriøs vask i kjølsvinet. Dette er ganske tilgriset med olje og jeg tenke å benytte en slik absorbsjonspute som man kjøpe på Biltema for å unngå å lense ut for mye olje. Men det må nok skrubbes en del med Zalo (skal være bra mot olje og diesel har jeg hørt). Vil Zalo i vannet hindre puten å suge opp olje? Har noe forsøkt dette? Virker putene bra?

 

Mvh

Redigert av MagneO (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Zaloen løser jo opp oljen i vannet, så da tviler jeg på om oljeputen klarer å suge opp oljen. Da er det sikkert bedre å bruke en form for avfetting, da vil som regel oljen flyte på toppen etterpå....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Vil Zalo i vannet hindre puten å suge opp olje?

Mvh

 

Oljeabsorbentar (av god kvalitet) er impregnert med fett slik at den kun skal suge olje og ikkje vatn.

Fjørdrakta til fuglane fungerer på same måten, sjå berre kva som skjer når dei kjem i kontakt med olje.

Zaloen bryt ned fettet og gjer at absorbenten syg vatn, blir metta og er ikkje lenger i stand til å ta opp olje.

 

Forslaget mitt er å la absorbenten ligge til den er metta, dvs til den ligg så tungt i vatnet at toppen såvidt er synleg.

Så tar du den opp og går laust med Zalo, avfetting eller det som trengs for å få det reint nedi kjølen.

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...