Jump to content

Kjølevannslekkasje VP KAD 43


JensKH

Recommended Posts

Jeg har fått lekkasje på kjølevannssystemet (ferskvannsystemet) på en VP KAD 43 motor. Det har vært en meget liten, men helt ubetydelig lekkasje i lengre tid (etterfylt noen dl pr halvår). Nå har lekkasjen tiltatt raskt den siste måneden eller to, og nå drypper det ca en dråpe annethvert sekund (mens motoren står stille). Dråpene kommer fra området rundt vannpumpen. Er det sannsynlig at vannpumpen er defekt, eller kan det være noe annet? Det virker vanskelig å komme til i området. Er det noe tips hvordan jeg kommer videre?

 

Jens

Link to post
Share on other sites

Tetningen ryker som regel på grunn av at lageret begynner å bli slakt. Og de færreste moderne vannpumper lar seg demontere for å skifte lager og tetninger. Dvs alt er jo mulig, men å skaffe deler etc kan være besværlig....

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Høres ut som vannpumpa, men sjekk også mulighetene for om det kan være toppakning. Hadde samme symptomer som deg på samme motor og det var en begynnende topp-pakninglekkasje. Hvite striper på blokka som kommer fra området rundt toppakning. Vet at en del som kjører med dette ganske lenge før de gjør noe med det så lenge det bare er snakk om dråper.

Link to post
Share on other sites

Mange takk for tips. Jeg har nå undersøkt nærmere ved hjelp av speil og lys. Jeg har da funnet ut at vannet kommer fra den korte rørstubben mellom manifolden og termostatboksen. Jeg har planer om å åpne termostatboksen for å undersøke nærmere. Noen som har tips om hvordan dette bør undersøkes og fikses?

Link to post
Share on other sites

Imellom termostathuset og manifolden er det ett plastrør med en flens på midten. det er en o ring på hver side som tetter i hver sin del.

Vær obs på gummi slangen mellom termostathuset og vannpumpa, den er vanskelig å få på plass igjen ved montering

Link to post
Share on other sites

termo.jpg

Ja, det drypper fra denne rørstubbeb merket 2 i tegningen. For meg ser det ut som om det ikke er noen vits i å åpne termostathuset, men at hele huset må løsnes i stedet. Det ser også ut på tegningen som det ikke er noe som klemmer på de to o-ringene. Hvordan kan det bli tett da?

Link to post
Share on other sites

De o-ringene skal vel tette ved at de klemmes mellom hullet i termostathuset og rørstussen. Cat motorer er fulle av slike "dytt inn" rørskjøter med o-ringer på. Puss rent inni hullene og se til at det ikke er tæringer som hindrer o-ringene i å tette, klask i hop. Smør o-ringene med grønnsåpe før du monterer.

Hvis du har tæringer kan du kline på litt permatex i stedet for grønnsåpe før du monterer, men dette vil jeg regne for en nødløsning. Går en stund men varer ikke evig.

Link to post
Share on other sites

Slike rørstusser med o-ringer er det også på min AQAD31. O-ringene blir etter noen år flate og firkantete og kan begynne å lekke, spesielt hvis man rører/flytter litt på rørstussen under vedlikeholdsarbeid. Skift o-ringer og smør de inn med vannfast fett. Det kan ofte være litt jobb å skifte o-ringene da man må demontere/løsne motordeler for å få tatt av rørstussen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...