Jump to content

Seajet botnstoff, erfaringar?


Ask

Recommended Posts

Det var en test på bunnstoff for en 3-4 år siden.Den ble utført parallelt i Oslofjorden og på vestlandet.Jeg husker den ble omskrevet i Praktisk båtliv.Det stoffet som kom best ut var Seajet men omtrent like bra var Gjøko.Det vakte oppmerksomhet da Gjøko ble betraktet som en outsider.Det slo knockout på alle de kjente store merkene som Jotun,Internasjonal of Hempel med stor margin.Etter det har jeg brukt vekselvis disse to butoffene med godt resultat.Båten har nå ligget ute i 2 år med Gjøko uten antydning til groe !!!Pris på Gjøko i Kristiansund er f.t. 139,-

Hilsen Gutek

Link to post
Share on other sites

her tror jeg du kan få mange svar, temaet har vært oppe tidligere - tror det er mange her på BP som er godt fonøyd med Seajet. Har du sett i emneoversikten? Har brukt det et par år selv, men i år er jeg tilbake til NonStop som jeg var enda mer fornøyd med (og som SeaSea selger til omlag samme pris som Seajet - det gjorde de alle fall i vinter).

Link to post
Share on other sites

har vært Nonstop bruker i mange år, men etter tips fra noen andre i havna, byttet jeg til Sea Jet 033.

 

Samme prisen, men jeg mener det er betydelig mindre groe på båten nå, enn tidligere år med Nonstop.

 

Sea jet 033 ANBEFALES!

 

Fernanda

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Det var en test på bunnstoff for en 3-4 år siden.Den ble utført parallelt i Oslofjorden og på vestlandet.Jeg husker den ble omskrevet i Praktisk båtliv.Det stoffet som kom best ut var Seajet men omtrent like bra var Gjøko.Det vakte oppmerksomhet da Gjøko ble betraktet som en outsider.

 

Iflg. inside informasjon skal Seajeat og Gjøco være samme bunnstoff...

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Har prøvd tre ulike fabrikater hittil. Jotuns nonstop, Seajet og et merke til som jeg ikke husker helt som kjøpes hos Steen Hansen Maling i Bergen. Etter min erfaring groer det nesten ingen (ingen i hele tatt) på alle disse merkene, men den ganske store forskjellen er behandlingen året etter. Denne fra Steen Hansen får en bare glemme for den flaker lett av og utgir masse støv ved lettpuss. Nonstop er kanskje den beste som har vært svært lett behandling hvert år. Seajet er veldig lik Nonstop. Satser på Seajet for andre år nå og se an.

Mvh erund

 

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

Link to post
Share on other sites

Når jeg i fjor skulle ha på bunnstoff. Så hadde jeg en boks jotun non stopp fra tidligere. Handlet inn noen bokser Seajet 031 (rimligste seajet type). Den var betydlig rimligere enn Jotun's

 

Som en test så rullet jeg på Non Stop på ett felt under båten og Seajet 031 på resten.

Når båten ble tatt opp i høst så var det ikke noe groe å se noen plass. så konklusjon de er like bra.

Syns vel at seajet virket drøyere og lettere å rulle på. Det medfører selvfølgelig at skiktet blir tynnere og at man muligens må legge på nytt oftere.

 

I år så fant jeg ikke 031. Så det ble til at jeg handlet inn en dunk med 033 i stedet. Regner med å ha for noen år fremover.

La på ganske tykt i år. Så neste år satser jeg på å kun ta vannlinjen.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Bare gode erfaringer. De er leverer jo til 20% av verdens handelsflåte og har holdt på i 80 år med dette, så det bør også være bra. I motsetning til hempel er dette tynt og enkelt å legge på. Blir ikke spylt vekk hvert år heller :-)

 

Info om Chugoku (som er fabrikanten) se http://www.seajetpaint.com/pagina/332/about-seajet.html

Link to post
Share on other sites

Groe Kanskje rem nå kan avsløre om spekulasjonene omkring SeaJet 034 vare riktige?

Ja, det stemmer. Bunnstoffet jeg brukte var SeaJet 034 Emperor. Importøren hevdet at årsaken var en spesiellt agresiv algetype som forekom i Oslofjorden den sommeren. Etter denne episoden har jeg holdt meg til SeaJet 033, som har fungert helt problemfritt.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Sjøsatte denne uken og går dermed løs på fjerde året med samme strøket SeaJet 033.

For fire år siden la jeg et lag hvitt først og så rødt, slik at dersom det hvite skinner igjennom så

er på tide med en liten flekk nytt, men jeg venter fremdeles på å få se det hvite bunnstoffet.

Mye spart så langt både i tid, penger, råvarer og mindre dritt til naturen.

Redigert av Grunna (see edit history)

Mindre langkjølte soloseileres kortere langturklubb

Link to post
Share on other sites

Iflg. inside informasjon skal Seajeat og Gjøco være samme bunnstoff...

Kan du gå god for denne informasjonen? Hørte for noen år siden at det var tett sammarbeid mellom Seajet og International, men ved forespørsel hos produsentene ble dette definnitivt benektet av begge parter. Så er dette du sier bare rykter, eller kan du underbygge det?

 

Selv er jeg bruker av Seajet 033 og finner aldri annet enn tynnt lag med slim om høsten. Så da flekker jeg bare over tynnslitte steder før sjøsetting. Til min Saga 27 (fartspotensiale max 8 knop) går det da med i underkant av en boks. Men egentlig var det vel ikke dårligere med de stoffene jeg har forsøkt før, - Hempel, International og Jotun.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg klarer meg "akkurat" med en stor boks (2.5 liter) til min 34 foter. Dvs 1 strøk + bittelitt ekstra. Dette er basert på Hempel selvpolerende Mille Ultimate og Glide Cruiser. I år har jeg 4 små bokser og dermed litt ekstra til 2 strøk på roret.

 

Vil tro at en Maxi 95 har omtrent like stor overflate. Vet desverre ikke om Seajet er like drøyt.

Link to post
Share on other sites

Første året jeg hadde Jokeren, brukte jeg et 2,5kg spann.

Andre året 3/4 boks på 0,75l

 

Ifjor brukte jeg 2 bokser, men da var den helt ekstremt.

Å legge tjukke lag, om båten skal på land igjen til høsten, er bare tull.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Om en tar opp båten hvert år er iallefall min erfaring at 1 strøk selvpolerende er tilstrekkelig hver sesong. At den er "borte" etter et år er vel like greit....

 

iallefall var det kun 1 strøk på kjølen min over ny primer. Ingen groe der. (Litt slim bare). Men nesten alt ble bort med høytrykkspyler, og enda mere med svamp og vann...

Link to post
Share on other sites

Har brukt Seajetg 033 Shogun i en årrekke og er fornøyd. Tror faktisk at det jeg overdriver behandlingen ved årlig å smøre på et nytt lag. Ligger ute hele året. Ved årets opptak for sjekk og anodeskifte, vurderer jeg kun flikking - om nødvendig.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

:nonod:

Hei.

Har nå brukt Seajet 033 i et par tre år. Har vært godt fornøyd, men i år har det grodd i vannlinja som aldri før. Har måttet skure grønt skjegg et par tre ganger nå. Det sto som en krans om hele båten, særlig ille tidlig i sessongen.

Har det vært spesielt god groe i sjøen i sommer ? Eller har det skjedd en forandring i sammensettingen av bunnstoffet ?

 

mvh

Haba

Redigert av Haba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke vet jeg - men jeg byttet tilbake til NonStop i år (fra Seajet som jeg ikke var helt fornøyd med), og jeg synes 1) det gror mindre enn i fjor og 2) den groe som har festet seg slippe enklere ved bruk av båten nå enn i fjor. Ut fra dette har jeg mindre groe på båten bare den har vært litt i bruk, men ser at årets bunnstoff også er mer avslitt og i vannlinja nesten borte (etter kun 28 timers gange...). Båten lå i sommer sammenhengende en periode på nesten tre uker uten å bli brukt, og det var ikke spesielt mye groe da heller. Til historien hører dog med at jeg har byttet havn siden i fjor og dette påvirker vel groeforholdene så det er vel kanskje ikke helt sammenlignbart. Der jeg ligger nå (oksenøya marina - fornebu) tror jeg det er lite strømninger i vannet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...