Jump to content

Olje kommer ut peilepinne på Volvo Penta 2003T


roarx77

Recommended Posts

Heisann...

 

Under tomgangskjøring pipler det olje ut peilepinnen når jeg peiler olje. Idet jeg tar den ut kommer det også en liten luft lyd som tyder på at det er trykk inni. Hva kan være galt her??

 

Håper noen kan gi meg ett bra svar og ett godt hint om hva jeg bør gjøre.

 

Roar :confused:

Link to post
Share on other sites

Hører du trykk fra peilepinnen mens motoren går?

Har du prøvd å åpne oljepåfylling mens motoren går, kommer det mye olje damp herfra?

 

To mulige årsaker om mine misstanker er korrekt:

 

1) Gjennomslag i en eller flere sylindre.

2) Tett veivhus ventilasjon

 

Dersom en er tilfelle snakker vi om full overhaling av motor. Sjekkes med en komp test og evt sylinger lekasjetest.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Noe trykk blir det uansett i bunnpannen pga. at små (eller større) deler av trykk fra kompresjonene i sylinderen lekker forbi stempelringene. Det er derfor det er veivhusutlufting på motorene. Det blir som SF skriver at enten er veivhusutluftingen tett eller så er det gjennomslag i sylindrene eller en kombinasjon av begge. Sjekk det veivhusutluftingen først da det er det enkleste og rimeligste.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Litt trykk skal det være. Dersom du ikke ser tegn til oljelekasje ut peilepinnen når denne er satt skikkelig på plass ei heller oljedamp ut veihusluftinga ved vanlig gange så er alt som det skal være.

 

Putt pilepinnen på plass og tut og kjør.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...