Wakeboarder Startet 4.Mai.2007 Del på Facebook Startet 4.Mai.2007 Jeg har 2-3 B20'er liggende i deler, og skal ut av dette sette sammen minst en motor i topp stand. I forbindelse med dette har jeg en lang liste av spørsmål! 1. Har 4 topper liggende, hvordan ser jeg hvem som er marine-topper og hvem som stammer fra bil? 2. Jeg har 3-4 kammer også, hvilken merking skal en kam til AQ130 og til AQ115 ha, og hvor finner jeg denne merkingen? Kan man se det uten å ta ut kammen? 3. Jeg har kun erfaring med saltvannskjøling, hva trenger man for å bygge ferskvannskjøling? Kommer sikkert flere spørsmål etterhvert. :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
yngvar.johnsen Svart 5.Mai.2007 Del på Facebook Svart 5.Mai.2007 Hei, Termostathuset er forskjellig på båt og bil motoren. Båttoppen har to uttak på oversiden, biltoppen har et uttak på undersiden og et på oversiden. Biltoppen har også et uttak til varmeapperat i bakkant. Ventilsetene på biltoppen er slipt rett i støpejernet, mens båttoppen har løse ventilseter i hardmetall. Orginalt var båtkammen medket med C, vet det også finnes marine kam merket P til B20 motoren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Erik Svart 5.Mai.2007 Del på Facebook Svart 5.Mai.2007 Hei,Orginalt var båtkammen medket med C, vet det også finnes marine kam merket P til B20 motoren. Mener bestemt jeg hadde K kam på min. Valg av Kam styrer vell komresjonen, som igjen er med å bestemmer hvor mange hester man tar ut ? Du kan fint marinisere en bil topp. Dersom alternativene er en allerede saltvannskjørt marine topp, eller en nymarinisert biltopp, er muligens det siste å foretrekke. Iglebekk motor i Kr.sand er ekspert på marinisering av disse toppene. Tror du kan være heldig å få ferdig marinisert topp av ham for rundt 2000,- mot å levere et emne(altså biltopp) inn i bytte. Da er ventiler byttet, og kjølingen bygget om til til salvanspumpe (men husk å plugge hullet i bakkant som er til varmeaparat o.l.) Lykke til. Erik. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post Share on other sites More sharing options...
Wakeboarder Svart 5.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2007 Har nå kikket nærmere på toppene jeg har. Det viser seg at en av toppene har 24mm innsugsventiler og 3 av dem har 22mm, men det virker som om alle er klargjort for maritimt bruk. Den ene med 22mm innsugsventiler var sprekt mellom sylinder og kjølekanal, så denne er vel bare å kaste? Hvordan kan jeg se hva slags kam som sitter i en motor uten å ta ut kammen? Er det på enden av kammen man ser hvilken kam det er? Jeg har to løse liggende og den ene var merket D og den andre var merket P eller R (Utydelig) Er det noen som gidder å lage en liten liste over de forskjellige kammene som finnes, med bokstav og hvilken motor de hører til? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
slettet Svart 5.Mai.2007 Del på Facebook Svart 5.Mai.2007 (redigert) du finner en det meste om Volvos kammer på dette forumet: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=1633 her står visst alt: http://www.kgtrimning.com/kamB1820.htm Redigert 5.Mai.2007 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marna Svart 5.Mai.2007 Del på Facebook Svart 5.Mai.2007 (redigert) Hei,Termostathuset er forskjellig på båt og bil motoren. Båttoppen har to uttak på oversiden, biltoppen har et uttak på undersiden og et på oversiden. Biltoppen har også et uttak til varmeapperat i bakkant. Ventilsetene på biltoppen er slipt rett i støpejernet, mens båttoppen har løse ventilseter i hardmetall. Orginalt var båtkammen medket med C, vet det også finnes marine kam merket P til B20 motoren. Biltopp har to hull på fremsiden i underkant, ikke ett. Marinetopp har ingen hull på undersiden, men to på oversiden; et stort til termostat, og et lite (til høyre, sett forfra) til vanninntak. Ventilsetene kan være like på bil og båttopp. Ventilseteene er henholdsvis 42 eller 44 mm på innsuggsiden, alt ettersom om toppen er fra før eller etter 1973 (44 mm kom også noe tidligere påenkelte marinetopper). Hvor 22 mm er målt vet jeg ikke, men det er altså ytterste diameter på selve ventilen som gjelder. Kamaksel har ingen ting med kompresjon å gjøre, den styrer når og hvor høyt ventilstengene skal løftes. Du kan ikke se hva slags kam du har før den er uta av motoren. Den kan være merket med en bokstav i den ene enden, men det finnes også kamalkseler som ikke er merket. Det finnes originalt A, C, D, og K-Kam, sistnevnte var å betrakte som en lettere trimkam, og ble aldri levert originalt i hverken bil eller båt, det finnes i tillegg rene trimkam'er. I marinemotorene ble det for det meste brukt C-kam, som i og for seg er lik K-kam men har en litt annen karakteristikk i forhold til jevnere effektkurve. K-kam er best på litt lette båter, skal motoren stå i en tung båt ville jeg valgt C eller P. P-kam kom på noen motorer etter 1974, så vidt jeg husker, og målene på denne har jeg aldri klart å finne ut av. Uansett, bytt kam og løftere. Dette koster rundt 1200,- for et sett, vel verd pengene. Deler får du hos Iglebæk, men han er ikke av de raskeste. Du kan også bestille her: http://www.lidingomarin.se/ Ser at de ikke lenger fører termostathuset, så det må du skaffe annetsteds. mvh M. Redigert 5.Mai.2007 av Marna (see edit history) Sitér dette innlegget Marna Link to post Share on other sites More sharing options...
Wakeboarder Svart 5.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2007 [ Biltopp har to hull på fremsiden i underkant, ikke ett. Marinetopp har ingen hull på undersiden, men to på oversiden; et stort til termostat, og et lite (til høyre, sett forfra) til vanninntak. Ventilsetene kan være like på bil og båttopp. Ventilseteene er henholdsvis 42 eller 44 mm på innsuggsiden, alt ettersom om toppen er fra før eller etter 1973 (44 mm kom også noe tidligere påenkelte marinetopper). Hvor 22 mm er målt vet jeg ikke, men det er altså ytterste diameter på selve ventilen som gjelder. Kamaksel har ingen ting med kompresjon å gjøre, den styrer når og hvor høyt ventilstengene skal løftes. Du kan ikke se hva slags kam du har før den er uta av motoren. Den kan være merket med en bokstav i den ene enden, men det finnes også kamalkseler som ikke er merket. Det finnes originalt A, C, D, og K-Kam, sistnevnte var å betrakte som en lettere trimkam, og ble aldri levert originalt i hverken bil eller båt, det finnes i tillegg rene trimkam'er. I marinemotorene ble det for det meste brukt C-kam, som i og for seg er lik K-kam men har en litt annen karakteristikk i forhold til jevnere effektkurve. K-kam er best på litt lette båter, skal motoren stå i en tung båt ville jeg valgt C eller P. P-kam kom på noen motorer etter 1974, så vidt jeg husker, og målene på denne har jeg aldri klart å finne ut av. Uansett, bytt kam og løftere. Dette koster rundt 1200,- for et sett, vel verd pengene. Deler får du hos Iglebæk, men han er ikke av de raskeste. Du kan også bestille her: http://www.lidingomarin.se/ Ser at de ikke lenger fører termostathuset, så det må du skaffe annetsteds. mvh M. Skrev feil. Mente 42mm ikke 22mm.. Er det effektforskjell mellom disse toppene? Jeg orker ikke å bruke stort mer på deler, når jeg har liggende så ufattelig mye. Kun det mest nødvendige som pakninger og lagere. Og kanskje løftere. Motoren skal stå i en nordkapp 17' Hvilken kam anbefales da? Jeg har som sagt en R kam og en D kam liggende. Hvem er best sammen med en b20 med dobble solex i denne båten? Hvilken kam sitter orginalt i AQ115 og AQ130? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marna Svart 5.Mai.2007 Del på Facebook Svart 5.Mai.2007 42 mm innsugsventil betyr topp fra før 1973. Du burde hatt 44mm, men er det slik så er det slik. D-kam'en er å anbefale fremfor R-kam. Nordkapp 17 er vel en forholdsvis lett båt, så du kan trygt bruke en litt hvassere kam enn originalt. Det satt stort sett C-kam i Alle AQ-motorer med B-20 som utgangspunkt. mvh M. Sitér dette innlegget Marna Link to post Share on other sites More sharing options...
Wakeboarder Svart 5.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2007 42 mm innsugsventil betyr topp fra før 1973. Du burde hatt 44mm, men er det slik så er det slik. D-kam'en er å anbefale fremfor R-kam. Nordkapp 17 er vel en forholdsvis lett båt, så du kan trygt bruke en litt hvassere kam enn originalt. Det satt stort sett C-kam i Alle AQ-motorer med B-20 som utgangspunkt. mvh M. Jeg har en topp med 44mm innsugsventiler, så da kan jeg bruke den. Er D kammen hvassere enn C kammen? Jeg trodde det var forskjellige kammer på aq115 og aq130 jeg? I båten har jeg i utgangspunktet en aq115, som jeg byttet til dobble solex gassere. Merket egentlig ikke noen effektøkning, mest at den brukte mer fuel.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marna Svart 5.Mai.2007 Del på Facebook Svart 5.Mai.2007 Samme kamaksel i begge disse motorer, jepp. Du får ikke såååå mye effektøkning fra en til to forgassere. Men du burde merket noe bedre akselerasjon. Mer bensin skal det ikke bruke. Det er viktig at du overhaler forgasserne, og ikke minst får de godt justert. Dobble ujusterte forgassere går dårlig og bruker masse bensin. Hvis toppen med 44 mm innsugsventiler er i ok stand, bruker du denne. Mer luft\bensin inn betyr jo som kjent mer guffe til propelleren :-) mvh M. Sitér dette innlegget Marna Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.