Jump to content

B20 AQ130 - kam-aksling og topp


Wakeboarder

Recommended Posts

Jeg har 2-3 B20'er liggende i deler, og skal ut av dette sette sammen minst en motor i topp stand.

I forbindelse med dette har jeg en lang liste av spørsmål!

 

1. Har 4 topper liggende, hvordan ser jeg hvem som er marine-topper og hvem som stammer fra bil?

2. Jeg har 3-4 kammer også, hvilken merking skal en kam til AQ130 og til AQ115 ha, og hvor finner jeg denne merkingen? Kan man se det uten å ta ut kammen?

3. Jeg har kun erfaring med saltvannskjøling, hva trenger man for å bygge ferskvannskjøling?

 

Kommer sikkert flere spørsmål etterhvert. :)

Link to post
Share on other sites

Hei,

Termostathuset er forskjellig på båt og bil motoren. Båttoppen har to uttak på oversiden, biltoppen har et uttak på undersiden og et på oversiden. Biltoppen har også et uttak til varmeapperat i bakkant.

Ventilsetene på biltoppen er slipt rett i støpejernet, mens båttoppen har løse ventilseter i hardmetall.

Orginalt var båtkammen medket med C, vet det også finnes marine kam merket P til B20 motoren.

Link to post
Share on other sites

Hei,

Orginalt var båtkammen medket med C, vet det også finnes marine kam merket P til B20 motoren.

 

Mener bestemt jeg hadde K kam på min.

Valg av Kam styrer vell komresjonen, som igjen er med å bestemmer hvor mange hester man tar ut ?

 

Du kan fint marinisere en bil topp. Dersom alternativene er en allerede saltvannskjørt marine topp, eller en nymarinisert biltopp, er muligens det siste å foretrekke. Iglebekk motor i Kr.sand er ekspert på marinisering av disse toppene. Tror du kan være heldig å få ferdig marinisert topp av ham for rundt 2000,- mot å levere et emne(altså biltopp) inn i bytte. Da er ventiler byttet, og kjølingen bygget om til til salvanspumpe (men husk å plugge hullet i bakkant som er til varmeaparat o.l.)

 

Lykke til.

 

Erik.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Har nå kikket nærmere på toppene jeg har. Det viser seg at en av toppene har 24mm innsugsventiler og 3 av dem har 22mm, men det virker som om alle er klargjort for maritimt bruk.

Den ene med 22mm innsugsventiler var sprekt mellom sylinder og kjølekanal, så denne er vel bare å kaste?

 

Hvordan kan jeg se hva slags kam som sitter i en motor uten å ta ut kammen?

Er det på enden av kammen man ser hvilken kam det er? Jeg har to løse liggende og den ene var merket D og den andre var merket P eller R (Utydelig)

Er det noen som gidder å lage en liten liste over de forskjellige kammene som finnes, med bokstav og hvilken motor de hører til?

Link to post
Share on other sites

Hei,

Termostathuset er forskjellig på båt og bil motoren. Båttoppen har to uttak på oversiden, biltoppen har et uttak på undersiden og et på oversiden. Biltoppen har også et uttak til varmeapperat i bakkant.

Ventilsetene på biltoppen er slipt rett i støpejernet, mens båttoppen har løse ventilseter i hardmetall.

Orginalt var båtkammen medket med C, vet det også finnes marine kam merket P til B20 motoren.

 

Biltopp har to hull på fremsiden i underkant, ikke ett. Marinetopp har ingen hull på undersiden, men to på oversiden; et stort til termostat, og et lite (til høyre, sett forfra) til vanninntak.

Ventilsetene kan være like på bil og båttopp.

 

Ventilseteene er henholdsvis 42 eller 44 mm på innsuggsiden, alt ettersom om toppen er fra før eller etter 1973 (44 mm kom også noe tidligere påenkelte marinetopper). Hvor 22 mm er målt vet jeg ikke, men det er altså ytterste diameter på selve ventilen som gjelder.

 

Kamaksel har ingen ting med kompresjon å gjøre, den styrer når og hvor høyt ventilstengene skal løftes. Du kan ikke se hva slags kam du har før den er uta av motoren. Den kan være merket med en bokstav i den ene enden, men det finnes også kamalkseler som ikke er merket. Det finnes originalt A, C, D, og K-Kam, sistnevnte var å betrakte som en lettere trimkam, og ble aldri levert originalt i hverken bil eller båt, det finnes i tillegg rene trimkam'er. I marinemotorene ble det for det meste brukt C-kam, som i og for seg er lik K-kam men har en litt annen karakteristikk i forhold til jevnere effektkurve. K-kam er best på litt lette båter, skal motoren stå i en tung båt ville jeg valgt C eller P. P-kam kom på noen motorer etter 1974, så vidt jeg husker, og målene på denne har jeg aldri klart å finne ut av.

 

Uansett, bytt kam og løftere. Dette koster rundt 1200,- for et sett, vel verd pengene. Deler får du hos Iglebæk, men han er ikke av de raskeste. Du kan også bestille her: http://www.lidingomarin.se/ Ser at de ikke lenger fører termostathuset, så det må du skaffe annetsteds.

 

mvh

 

M.

Redigert av Marna (see edit history)

Marna

Link to post
Share on other sites

[

 

 

Biltopp har to hull på fremsiden i underkant, ikke ett. Marinetopp har ingen hull på undersiden, men to på oversiden; et stort til termostat, og et lite (til høyre, sett forfra) til vanninntak.

Ventilsetene kan være like på bil og båttopp.

 

Ventilseteene er henholdsvis 42 eller 44 mm på innsuggsiden, alt ettersom om toppen er fra før eller etter 1973 (44 mm kom også noe tidligere påenkelte marinetopper). Hvor 22 mm er målt vet jeg ikke, men det er altså ytterste diameter på selve ventilen som gjelder.

 

Kamaksel har ingen ting med kompresjon å gjøre, den styrer når og hvor høyt ventilstengene skal løftes. Du kan ikke se hva slags kam du har før den er uta av motoren. Den kan være merket med en bokstav i den ene enden, men det finnes også kamalkseler som ikke er merket. Det finnes originalt A, C, D, og K-Kam, sistnevnte var å betrakte som en lettere trimkam, og ble aldri levert originalt i hverken bil eller båt, det finnes i tillegg rene trimkam'er. I marinemotorene ble det for det meste brukt C-kam, som i og for seg er lik K-kam men har en litt annen karakteristikk i forhold til jevnere effektkurve. K-kam er best på litt lette båter, skal motoren stå i en tung båt ville jeg valgt C eller P. P-kam kom på noen motorer etter 1974, så vidt jeg husker, og målene på denne har jeg aldri klart å finne ut av.

 

Uansett, bytt kam og løftere. Dette koster rundt 1200,- for et sett, vel verd pengene. Deler får du hos Iglebæk, men han er ikke av de raskeste. Du kan også bestille her: http://www.lidingomarin.se/ Ser at de ikke lenger fører termostathuset, så det må du skaffe annetsteds.

 

mvh

 

M.

 

Skrev feil. Mente 42mm ikke 22mm..

Er det effektforskjell mellom disse toppene?

 

Jeg orker ikke å bruke stort mer på deler, når jeg har liggende så ufattelig mye. Kun det mest nødvendige som pakninger og lagere. Og kanskje løftere.

Motoren skal stå i en nordkapp 17' Hvilken kam anbefales da? Jeg har som sagt en R kam og en D kam liggende. Hvem er best sammen med en b20 med dobble solex i denne båten?

Hvilken kam sitter orginalt i AQ115 og AQ130?

Link to post
Share on other sites

42 mm innsugsventil betyr topp fra før 1973. Du burde hatt 44mm, men er det slik så er det slik.

 

D-kam'en er å anbefale fremfor R-kam. Nordkapp 17 er vel en forholdsvis lett båt, så du kan trygt bruke en litt hvassere kam enn originalt.

 

Det satt stort sett C-kam i Alle AQ-motorer med B-20 som utgangspunkt.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

42 mm innsugsventil betyr topp fra før 1973. Du burde hatt 44mm, men er det slik så er det slik.

 

D-kam'en er å anbefale fremfor R-kam. Nordkapp 17 er vel en forholdsvis lett båt, så du kan trygt bruke en litt hvassere kam enn originalt.

 

Det satt stort sett C-kam i Alle AQ-motorer med B-20 som utgangspunkt.

 

mvh

 

M.

 

Jeg har en topp med 44mm innsugsventiler, så da kan jeg bruke den.

Er D kammen hvassere enn C kammen?

 

Jeg trodde det var forskjellige kammer på aq115 og aq130 jeg? I båten har jeg i utgangspunktet en aq115, som jeg byttet til dobble solex gassere. Merket egentlig ikke noen effektøkning, mest at den brukte mer fuel..

Link to post
Share on other sites

Samme kamaksel i begge disse motorer, jepp.

 

Du får ikke såååå mye effektøkning fra en til to forgassere. Men du burde merket noe bedre akselerasjon. Mer bensin skal det ikke bruke. Det er viktig at du overhaler forgasserne, og ikke minst får de godt justert. Dobble ujusterte forgassere går dårlig og bruker masse bensin.

 

Hvis toppen med 44 mm innsugsventiler er i ok stand, bruker du denne. Mer luft\bensin inn betyr jo som kjent mer guffe til propelleren :-)

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...