Jump to content

Ujevn og dårlig bunnstoff - konsekvens?


erund

Recommended Posts

Båten min begynner å få ganske tykt lag med bunnstoff med ganske mye ujevn underlag. Enkelte plasser faller noen biter av. Dette har ikke skapt problemer for groe heldigvis. Er jeg nødt til å gjøre noe med bunnen, dvs. fjerning av bunnstoff og legge på primer og ny bunnsmøring? Har dette ujevne underlag noe å si på fart, drivstoff forbruk og evt andre forhold? Jeg er blitt orientert av en fagmann at det er kun drivstoff forbruk som vil bli høyere. Hvor mye er det snakk om?

Mvh erund

 

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

Link to post
Share on other sites

For meg så høres det ut som det er på tide å fjerne gammelt bunnstoff, men la primeren (eller antipesten) som sitter, sitte. Det bygger seg opp med bunnstoff over tid og til slutt så krakkelerer den, eller blir som knekkebrød som jeg hørte noen si i dag! Det du da opplever er at nytt bunnstoff ikke får feste p.g.a flassing. Selv skal jeg gjøre den jobben til høsten når båten blir tatt opp og tenker da å bruke bunnstoffjerner. Etter råd fra andre her så vil jeg prøve STS 7M som sies å være snill mot huden (og kanskje også mot naturen)! Tenker å gå over med vannslipepapir før priming og stoffing.

 

Mest sannsynlig vil du trenge et nytt strøk med primer, og så ville jeg brukt et strøk med en farge selvpolerende og til slutt et strøk med selvpolerende med en annen farge. På den måten vil du senere se hvor, og hvor mye, bunnstoff du trenger å legge på neste sesong.

 

Hvis du går inn på f.eks jotun.no eller hempels hjemmesider så vil du få en del gode råd.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

har akkurat det samme problem som du, jeg snakka med en på Solem i stavanger(seajet) han sa at jeg måtte skrape av det som var løst helt til gelcoat vis det løsnet, pusse lett over de bare flekkene og jevne ut kantene i overgangen til det som bunnstoffet som satt.

 

Vaske gelcoat flekkene med rødsprit e.l. så 3 strøk med 2 komp primer der gelcoaten er fremme, med en time mellom strøkene,etter siste strøk skal dette tørke 2-3 timer, så ett strøk bunnstoff over alle flekker og groper for å fylle dem opp ( la dette tørke godt), og til slutt ett støk bunnstoff over det hele. Til slutt sa han at man ikke må ta båten ut for tidlig, helst ett par døgn etter.

 

Jeg har pusset og skrapt ferdig (ser veldig bra ut), skal begynne å prime i morgen tenkte jeg. :flag:

Link to post
Share on other sites

Hvis det flaker av helt inn til gelcoaten er det to mulige årsaker:

-Gelcoaten har ikke vært skikkelig mattet ned før priming.

-Båten er ikke primet i det hele tatt. Dette var slett ikke uvanlig midt på 80 tallet.

 

Å lappe på med 2-komp. primer synes jeg ikke høres ut som noen god idé, da bare utsetter man jobben med å gjøre det skikkelig samt at det blir mye verre å gjøre det senere.

 

Ta like godt jobben med å skrape/slipe helt til gelcoaten. Så 2-komp primer. Og deretter selvpolerende bunnstoff, alt annet skaper før eller siden problemer.

 

Da er siste gang i båtens levetid denne %#¤" jobben må gjøres.

 

Ruglete bunn vil føre til mindre fart og økt forbruk. Nå er vannet innerst mot skroget stillestående så litt ujevnheter gjør ikke noe. Men alt som stikker utenfor dette stillestående laget vil bremse. Rur f.eks. bremser noe veldig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...