Jump to content

Kartplotter - EAGLE Kartplotter Intellimap


Ship o hoi

Recommended Posts

Hei!

 

Vurderer noen kartplottere av rimeligere type, og tror en 5" skjerm med en oppløsning på 640x480 kan være OK for mitt bruk. Ser jo her på forumet at mange mener at langt større skjermer er et must, men nå er nå en gang budsjettet litt begrenset. Har vurdert Garmin 172c (det er kanskje fortsatt et bra kjøp) og andre i lignende prisklasser, men nå ser jeg på EAGLE Kartplottere(som jeg tror er synonym med Lowrance; eller iallefall er mye lik disse). Såvidet jeg kan se får en mye for pengene med en Eagle, men jeg vet jo ikke noe om kvalitet eller erfaringer med praktisk bruk.

 

EAGLE Kartplotter Intellimap 642 C iGPS, er såvidt jeg kan se, mulig å få fatt i helt ned i ca 4500,- i norske nettbutikker. Mer teknisk info. Den bruker Navonics kartløsning.

 

Eks på butikker som selger denne:

Nettbaat.no

Maritim

 

Bare mellom disse 2 er det nesten 1500 kr i prisforskjell.

 

Synspunkter på denne plotteren og erfaringer? (jeg har søkt rundt i forumet men ikke funnet en tråd på akkurat denne plotteren, men mye annet svært interessant!)

 

Ship o hoi

Redigert av Ship o hoi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:sailing: Hei

Kjøpte en Eagle 500c i fjor.Meget godt fornøyd.Fin dagslysskjerm også

Har den typen med extern antenne som jeg har montert oppå dashbordet,innefor vinduenene.Funker fint og får gode

signaler.Har foreløpig bare Navionics small som dekker et lite område.Skal bytte til XL som nå ligger på ca 2400,-

Anbefales!

Link to post
Share on other sites

Eagle er et rimeligere varemerke fra Lowrance. Normalt har Lowrancemodellene litt bedre skjerm, et par ekstra menyvalg og for modellene fra 5" skjerm og opp i tilegg NMEA 2000 sammenlignet med tilsvarende Eaglemodell.

 

Når det gjeldere noen av 5" modellene, bla den du ser på har faktisk Eagle bedre skjermoppløsning enn tilsvarende Lowrancemodell, GlobalMap 5300C iGPS. Tror nok fortsatt at det sitter en bedre (dyrere) skjerm på Lowrancen, men skjermen på denne Eaglemodellen er god den, har knottet litt på modellen du vurderer.

 

Hvis du ikke har en ny Suzuki, Yamha eller E-tec motor har du liten nytte av NMEA 2000. Lowrance kan vise motordata inkludert drivstofforbruk for disse via et NMEA-2000 motorinterface.

 

Det kan for noen bli litt mye knappetrykking med Eagle/Lowrance modeller siden betjeningen er mer basert på bruk av menyer enn av dedikerte knapper. Jeg synes betjenigen fungerer bra når en blir kjent med den.

 

En stor fordel med Eagle/Lowrance er fleksibiliteten til å vise de dataene du selv ønsker i den størrelse og rekkefølge du vil på toppen av alle skjermbilder.

 

Eagle kartplotterene har bra skjermer (denne modellen har super oppløsning) og er raske og fungerer greit. Til en pris på 4500kr er det ikke mye å tenke på. Ingen andre gir deg et instrument med en så bra skjerm (5", 640x480) til en slik pris.

 

Har selv Lowrance kombi ekkolodd/kartplotter i dag og kommer til å kjøpe en ny Lowrance med 8,4" skjerm i løpet av sommeren. Har hatt forskjellige Eagle og Lowranceprodukter (5 stk) de siste 12 årene og har ikke hatt noen problemer.

Link to post
Share on other sites

Takk - flere gode svar allerede her! :yesnod:

 

Oddgeir:

Dette med å kjøpe fra USA - hvor lønnsomt er det? Det tilkommer vel både frakt og mva/toll? Og er det ikke en fare for at den blir stoppet før den kommer fram av tollmyndighetene?

 

På gps.no leste jeg ved en anledning denne artikkelen om å kjøpe fra USA:

Netthandel til adresse i USA

 

Jeg synes det virker noe krevende å handle på denne måten + at jeg er usikker på hva en i praksis tjener på det og at evnt feil på produktet kan medføre mye "styr", vil jeg tro.

 

Ship o hoi

Link to post
Share on other sites

Takk - flere gode svar allerede her! :yesnod:

 

Oddgeir:

Dette med å kjøpe fra USA - hvor lønnsomt er det? Det tilkommer vel både frakt og mva/toll? Og er det ikke en fare for at den blir stoppet før den kommer fram av tollmyndighetene?

Det er ikke toll på slikt utstyr, kun mva.

 

Når man handler fra seriøse aktører, er ikke dette noe problem.

De tar også i retur ved feil. Og nå er dollaren ekstra lav.

 

Jeg kommer til å kjøpe plotter fra USA om en måneds tid. Det er bort i mot halv pris i forhold til Norge på enkelte modeller. Man kan reparere mye for det beløpet om garantien ikke skulle fungere..

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Det kan være mye å spare på noen av merkene, spesiellt Lowrance. For noen av modellene kan man få dem med moms og frakt ned mot halv pris i forhold til Norge.

 

Kommer selv til å bestille fra tigergps, de selger også 3 års utvidet internasjonalt garanti. Koster ca 100 USD for en plotter til 1000.

 

Tigergps

 

Bruker Jetcarrier til alt jeg bestiller i fra USA, fungerer helt supert og er mye rimeligere enn alternativene.

 

Skal du kjøpe Lowrance eller Eagle må du bruke jetcarrier eller lignede, produsenten nekter forhandlerene sine å sende ut av USA. Det finnes noen få forhandlere som ikke bryr seg om denne regelen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...