Jump to content

Låsing av båt !?


Beckham

Recommended Posts

Joda, rabatt i Gjensidige er helt rett det. Jeg har forsikring i Gjensidige og låst båt i hjemmehavnen. Har ikke rabatt og på de betingelsen rabatten blir gitt vil jeg ikke ha det heller.

Det er nemlig ikke bare i hjemmehavnen båten må låses. Spurte spesifikt om dette og fikk til svar at båten måtte låses i enhver havn når en ikke hadde tilsyn eller var ombord i båten - de kunne kanskje se mellom fingrene dersom båten ikke var låst i en øde uthavn.

 

I praksis betyr det at en må ha med seg kjetting og lås og låse båten alle ganger en forlater båten - i alle fall i gjestehavner. I alle fall om en ikke vil risikere avkortning på forsikringen om båten blir stjålet.

Link to post
Share on other sites

Svaret jeg fikk var: Nei - det er ikke godt nok. Den må også låses om du ligger i gjestehavn og ikke har tilsyn med båten. Blir båten stjålet og den ikke er låst blir det en vurdering hvorvidt jeg har vært uaktosom eller ei.

Med det som utgangspunkt takket jeg nei til den rabatten.

Link to post
Share on other sites

Hei

Hiver meg med her. :seeya: Dette har vel ikke så mye med låsing å gjøre, men det kan spares en del penger på forsikringen med å montere If tracker fra If forsikring. Det er et sporingsystem som gjemmes i båten som du slår av og på med mobiltelefonen (dette er enkelt) Hvis båten flytter seg ca 15 til 20 meter etter at du har slått den på får du en telefon fra alarmsentralen om at båten har flyttet på seg.Kan også brukes som ankeralarm :sleep: .Dette er et GSM/GPS slik at alarmsentralen ser hvor båten til enhver tid befinner seg slik at du kan alarmere nærmeste politi. :nono: Dette fungerer perfekt, jeg har gått fra land og glemt å slå den av og da ringer sentralen meg med en gang. Dette koster ca 3000.-. jeg fikk gratis overvåking i 3 år. :crazy:

Link to post
Share on other sites

For ca en uke siden tok det fyr i en helt ny Yamarin med 250 hk påhengs i marinaen hvor vi ligger med båten.

Det ble en voldsom røyk og flammeutvikling. Grunnet sterk vind var det fare for at flere båter ville bli overtente.

Heldigvis hadde jeg "glemt" å låse fast båten vår og noen snarrådige personer kom til. De løsnet fortøyingene og fikk båten i sikkerhet.

Båten ved siden av min fikk desverre store skader.

 

Hadde båten min vært låst til bryggen, ville den vært totalvrak nå.

 

Kommer til å ta dette opp med mitt forsikringsselskap - Gjensidige.

Dersom noen virkelig vil stjele båten, hjelper ikke all verdens FG godkjente låser.

I et marinaanlegg med 100 vis av båter er det etter min mening større fare for brann enn om man ligger ved egen brygge.

Grunngir dette med at mange slurver med elektrisk tilkobling - Et virrvar av skjøteledninger til mange båter med landstrøm og dårlige ladere, vifteovner etc tilkoblet.

- For en tid tilbake siden var det en kar som klagde over dårlig lukt i motorrommet - råtne egg nærmest.

maskinrommet vår fullt av knallgass som følge av tørrkoking av batterier med en "dårlig" lader.

Han kan være gled for at røyken var slukket og at han ikke prøvde å starte opp...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...