Jump to content

GPS lager støy på VHF


Sandvik(a)

Recommended Posts

I fjor monterte jeg en GPS / plotter fra Lorez med innebyggd antenne. Dette fungerte bra. I år har jeg ettermontert en VHF av type Navman 7200. Antenna til denne står i lanternemasta på ei snekke.

 

Når GPSèn er på, øker atmosfere støyen på VHFèn vesentlig. Tror også dette forutsaket feil i posisjoneringen på plottern.

 

GPS og VHF er plassert ganske langt fra hverandre. Ca 1m. Antenna til VHF står ca 1m over, og 20 cm tilsiden for GPS.

 

Mulig koaxsen til VHF passerer i taket over GPS antenne.

 

Dette har jeg ingen erfaring med. Er det noen som har tips eller råd.

Link to post
Share on other sites

Har du ekkolodd ombord? Kan det være denne du hører?

Denne sender pulser som ofte kan forårsake støy på VHF.

Gps er en mottager og sender normalt ikke ut signaler som skal forstyrre andre apparater,

såfremt ikke elektronikken i Gps`en er dårlig skjermet.

Dette kan ha både med konstruksjon, kabinettet og jordingsforhold å gjøre.

 

Gjør som Lasse forslår og begynn med det elektriske anlegget.

Sjekk opp om strømkablene til VHF og GPS kommer fra samme kurs/ strømledning.

Hvis begge er koblet til de samme strømkablene, så skill disse fra hverandre og koble disse på separate kurser.

Mulig det hjelper.

 

 

På en tidligere båt var jeg plaget av elektronisk støy fra diverse apparater som forstyrret hverandre,

men dette ble bedre etter at jeg monterte en jordplate (Dynaplate) under båten.

Helt bra ble det derimot ikke, og løsningen på denne ble å gradvis bytte ut apparaturen en etter en.

Den gangen var det et gammelt Eagle ekkolodd og en Magellan gps som var de store støysynderne på VHF og FM-radio.

 

Jeg har erfaring med at de billigste versjonene av diverse apparater av og til kan forstyrre annen elektronikk.

Spesielt gjelder dette de rimeligste ekkoloddene som har en tendens til å forstyrre alt annet om bord,

men elektromagnetisk støy fra et dårlig skjermet kabinett eller billig komponentvalg på printkortet kan være

nesten umulig å fjerne helt uten å gå veien om et bytte.

Også eldre teknologi kan være rå på støy, men som jeg forstår er både GPS og VHF av nyere dato hos deg.

Link to post
Share on other sites

Godt tips. Dette er gjort på enkleste måte. Sikringer og rett på pluss og minus skinne i koplingsboks. Ved VHF sitter det riktig nok en dempe magnet på plussen rett før inngangen til radioen, men GPS har ingen demping.

 

Tips:

Prøv å koble VHF rett på batteribanken (med sikring på kabelen) og la Gps være koblet der den er i dag.

Link to post
Share on other sites

Plotter er kjøpt brukt en Lorez sort/hvit. Trolig fra 2002 i følge tidligere eier. Men som du sier, skal vel dette kun være en mottaker og ikke sende noe. Ekkoloddet er en ny, men enkel Humminbird. Dette er avslått.

 

Men den store feilen jeg har gjort er å samle al elektronikk på samme kursen. Har bakgrunn som bilelektrikker. Tenkte et felles sikringspunkt for tilleggs utstyr. Ryddig og greit. Alt dill samlet på et sted.

 

Dette må det gjøres noe med. Trolig som dere sier støy. Men ved nærmere ettertanke. Er uhellet ute, da ble VHF,Ekkolodd, og GPS/plotter borte samtidig :blush::blush::blush:

Link to post
Share on other sites

Jeg har både VHF og kartplotter/ekkolodd fra Navman/Northstar der de er koblet sammen for DSC og mulighet for kameratplotting.

Disse apparatene står temmelig nære hverandre , det samme gjelder VHF og GPS antennene , men jeg har ikke merket noen støy.

Jeg ser at endel mener at VHF skal ha egen strømkabel fra batteriet , men min har ikke det og er installert av båtforhandler.

Kan jo godt være mulig at de ikke kan sine ting da....

2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax

Link to post
Share on other sites

Hva er en dempemagnet? Hvordan virker den? Hvordan monteres den?

Mest sannsynlig et filter (ingen magnet) for å dempe evt. uønsket utstråling fra 12 volt-kabelen under sending, noe som kan forekomme. Kan ellers forstyrre andre apparater lokalt. Signalene skal helst ut i antennen, og ingen andre steder. Et enkelt og mange ganger effektivt filter kan se ut slik, lukket og åpent tilstand. Dette er laget av ferrit. Monteres så nær VHF-en som mulig.

Jeg har lest i et fagforum at ferrit i denne koblingen vil omdanne høyfrekvent støy til varme. Og på den måten dempe videre utstråling av VHF (eller HF)-signalene.

 

ferrit.jpg

Link to post
Share on other sites

Hva med antenna til VHF-en? DET er jo veien radiosignalet BØR gå....

Hvis noe av signalet går tilbake i strøm-ledningen (og omsettes til VARME!!) blir det "mindre" rekkevidde.

Godt råd: Sjekk SWR (antennetilpassningen). Og at antenna er montert korrekt....

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...