Jump to content

Bedre fart med VC17 kontra vanlig selvpolerende


Enzo

Recommended Posts

Neppe verd det, utover den psykologiske effekten. Byttet til VC17 på en Express, tror ikke vi kan si at det var noensomhelst sammenheng mellom resultatene og byttet.

 

På min egen båt har byttet jeg til Hempels Glide Cruiser fra Mille Ultimate. Glide Cruiseren inneholder også Teflon, men kan smøres oppå eksisterende selvpolerende. (Bytter du til VC17 må du fjerne eksisterende bunnstoff...) Groemessig har jeg merket liten forskjell. På roret var Glide Cruiseren på steder slitt helt av, og der det var helt slitt var det selvsagt groe. Skal kompensere for dette med 2 strøk på roret i år. På kjølen som jeg primet i fjor satt Glide Cruiseren veldig løst. Siden jeg ville legge på et par lag til med primer var det like greit. Svamp og vann var alt som skulle til for å få 70-80% bort, så det burde være lettvint å unngå at det bygger lag. Det betyr vel også at båten neppe kan ligge mer enn en sesong på ett strøk bunnstoff, men det har jeg jo heller ikke tenkt til.

 

Seajet koster halvparten VC17 og Glide Cruiser. (Du må vel muligens ha flere lag med VC17 og) De fleste virker meget fornøyd med hvordan Seajet hindrer groe. Som tross alt er det viktigste. Men den bygger nok lag i større grad. Så om du bytter til VC17 blir det lengre til du "må" skrape rent skroget.

 

Jeg er usikker på hva jeg gjør, men tror jeg "bør" skrape rent skroget snart. Om jeg da bytter til VC17, eller holder meg til Glide Cruiseren vil tiden vise. Men av en eller annen grunn har jeg latt meg lure nok av reklamen til at jeg neppe bytter til noe "kjipere".

Link to post
Share on other sites

Hvor mye det bygger er ikke noe tema for meg da jeg uansett skal bytte båt om 3-4år (regner jeg med) , jeg er ute etter 0,1-0,2knop ekstra om det er såpass mye å hente.

Båten er såpass ny at det ikke er spesielt mye å skrape rent men om det ikke er spesielt mye å hente på fart så driter jeg i det.

Link to post
Share on other sites

0.2 knop er det neppe å hente på å bytte. Om det er noe å hente i det hele tatt ville jeg sagt <0.1 knop. Men de 0.2 knopene kan du fort miste om det gror litt. Altså er det viktigst å hindre at det gror. Hvis ikke oppbygging av bunnstoff plager deg foreløpig, og du er fornøyd med SeaJet med tanke på begroing, ville jeg spart arbeid og penger med å fortsette...

 

Og enig med Ingar. Min erfaring tilsier at Teflon (PTFE) har lite eller ingen betydning for farten. på den annen side syns jeg at Glide Cruiseren har grodd mindre enn Mille Ultimate, til tross for en varm sommer i 2006. Det at det var lett å spyle/vaske vekk det gamle bunnstoffet ser jeg på som "like greit". At det i fjor iallefall ikke kostet noe særlig mer...var vel en grunn til at jeg valgte å prøve. Men i år var det dyrt...

 

For literprisen kan en få rimelig grei Cognac....

Link to post
Share on other sites

Byttet til VC 17 på en gammel trimaran for noen år siden. Fikk noen knop på det. Men om det var VC 17 eller fjerningen av tykke lag gammelt bunnstoff som gjorde utslaget vites ikke. Og det er jo ikke så lett å vite hvordan dette virker inn på en båt som er så tynget av ballast at den utelukkende beveger seg gjennom vannet (og ikke oppå) uansett.

Link to post
Share on other sites

Forrige eier av min båt gjorde en grundig jobb i 2001 med nedsliping og påføring av antipest m.m. for tilslutt å påføre VC17. I følge ham økte farten med 3 knop etter denne operasjonen - sikkert en kombinasjon av både nedslipingen og bunnstoffet. Med unntak av flekkvis stoffing med samme bunnsmøring på utsatte steder (vannlinje) så holdt dette helt til høsten 2006 hvor jeg da påførte 2-3 nye lag med VC17. Selv om VC17 er ganske dyrt 300-400 pr boks (0,75) så blir totalkostnaden med landsetting og bunnsmøring liten da det kan gå en del år mellom hver gang.

 

Min båt. med originalt motor/propelloppsett, gjør nesten høyere fart nå enn det den var oppgitt til i 1987 fra forhandler (ljugeknoptiden før gps) og jeg kunne godt benyttet et hakk større propeller, som hadde gitt enda høyere mars og maksfart, da maks turtall overstiges med 200 rpm. Det kan imidlertid være greit å ha litt å gå på samtidig som det er bedre for motoren å gå lett.

 

Om samme effekt hadde blitt oppnådd med annen bunnsmøring vet jeg ikke men jeg tror at jeg ved bruk av VC17 har spart både tid og kostnader samtidig som det er lettere over tid er lettere å holde skroget glatt og jevnt da bunnstoffet bygger veldig lite med flere år mellom hver påføring. Ved selvpolerende (andre bunnstoffer) må man vel påføre hvert år? og da kan det vel raskere oppstå ujevn overflate med mange lag?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...