Jump to content

Evinrude 40hk 1988, fjerne aut. oljeblanding


Ingar

Recommended Posts

Holder på å hjelpe en nabo som har kjøpt båt med en 40 hk Evinrude 1988. Oljeblandingssystemet ser ikke bra ut, pumpeenheten ligger løst under dekselet og oljetanken var halvfull av vann..

 

Noen som vet hva som skal til for å kjøre på oljeblandet bensin? Ser at det er en sensor for lav oljestand som må overstyres. Er det noe mer man må gjøre?

Link to post
Share on other sites

Kan ikke gi deg noen fasit, men jeg tror du er på rett spor .

 

Du må:

  • Fjerne oljen tank.
  • Gjøre om bensin systemet litt ( fjerne alt som har med oljeblandingen ), kjøre bensin slangen ifra bensin tank > bensin pumpe > forgasser ( som på en motorer uten VRO )
  • Koble ut eventuelle alarmer .
  • Muligens bytte ut bensinpumpen ( til en pre VRO model ), ikke sikkert det gjelder denne modellen .
  • Blande 2% olje i ALL fremtidig bensin.

Ser det er mange som fjerner den automatiske olje blandingen, mange som ikke stoler på den, spesielt i forbindelse med ønsket om stor fart :smiley: .

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Mange takk Droll! Jeg trodde det var enklere enn som så. For meg ser det ut som om bensin og oljepumpe er i en enhet hvor det er tilkoblet "en haug" med slanger. Hvis noe må modifiserer her lar jeg det heller være som det er.

 

Sjekket nivåbryteren og denne er NO (normalt åpen). Så hvis det oppstår brudd/dårlig kontakt i kabelen vil ikke motoren stoppe når tanken er tom...

Link to post
Share on other sites

Du må:

Fjerne oljen tank.

Gjøre om bensin systemet litt ( fjerne alt som har med oljeblandingen ), kjøre bensin slangen ifra bensin tank > bensin pumpe > forgasser ( som på en motorer uten VRO )

Koble ut eventuelle alarmer .

Muligens bytte ut bensinpumpen ( til en pre VRO model ), ikke sikkert det gjelder denne modellen .

Blande 2% olje i ALL fremtidig bensin.

 

Er det så innviklet?? Trodde bare det var å tette slangen(kople ut eventuelle pumper) for å unngå falskluft å så blande oljen i bensinen. Dette gjorde vi på mopedene da vi følte stor usikkerhet med separat oljetank(trimsett!). Varsellampa koplet vi ut. Funket bra dette.

Link to post
Share on other sites

På min er det det

Blindet slangen fra tank til forgasser og koblet ut kabelen som skal varsle ved lite olje.

 

Tatt litt etter husken dette :smiley::rolleyes:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...