Jump to content

Gratis oppdatering av C-map MAX kartbrikker


Lars H.

Recommended Posts

Åpnet nettopp siste nummer av Båtmagasinet og fant denne reklamen fra C-map.

 

gratis_max.gif

 

Er det noen som har oppdatert allerede?

Er det bare å gå til et sted de selger C-map brikker og bytte inn den gamle brikken?

 

Uansett, dette var positivt.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

mmmhh...

brikken min er fra febr-06,

og det har vel ikke dukket opp så mange nye skjær siden i fjor :lol: ..

 

Imidlertid går sommerplanene blant annet innom noen venner som bor langs sjøen i Roskilde Fjord,

og ifølge den danske Lostjenesten skal merkingen fra Fredrikssund og inn mot Roskilde være lagt om i år.

Hele fjorden er under 2 meter dyp og kun med en delvis merket renne som det er om å gjøre å følge nøyaktig innover...

 

I annonsen står det "Oppdater MAX-kartet ditt"...

 

Håper det også gjelder Max Mega-Wide, eller er dette kun for Max-brukere

for å få oppmerksomhet og jippo i medier og Båtplassen?

 

Jeg sjekker med Sandvik på Tjøme på mandag,

så får vi se om tilbudet holder vann :rolleyes:

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Svart (redigert)

Hei.

 

Har nå hatt kontakt med min "hoffleverandør" på C-map brikker og utstyr, Seatronic og fikk i løpet av få minutter dette hyggelige svar på spørsmålet mitt om gratis oppdatering

 

Hei

 

Vi oppgraderer brikken din gratis - men mer info på brikken krever en større brikke i de fleste tilfeller. Prisen for å bytte brikke blir da 350 kroner dersom datamaskinen "krever" en større brikke når vi omprogrammerer din. Det ser vi når du kommer.

 

Vennlig hilsen

Dag Kaare Nordengen

Seatronic AS

 

Og på mitt spørsmål i neste mail om det var noen tidsbegrensning på tilbudet, fikk jeg dette svaret:

 

Kjenner ikke til noen tidsbegrensning - men så kjente vi ikke til tilbudet før vi leste det i bladet heller!! Leve Italia!

 

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Samme hyggelige svaret fikk jeg på telefon fra alltid serviceinnstilte Seatronic :yesnod:

Dog visste de svært lite selv om dette enda, men ba meg ta kontakt igjen neste uke.

 

Før telefonen til Seatronic hadde jeg kontakt med Sandvik på Tjøme.

Etter mye fram og tilbake fikk jeg til slutt et noe overraskende svar om at "firmaet er lagt ned men ny eier overtar snart".

Alle ansatte har tydeligvis sluttet, men ny organisasjon er i ferd med å bygges opp igjen.

Slik forstod jeg et noe kryptisk svar fra han som tok telefonen.

Noen som vet noe mer om dette?

 

Etter en diffus forklaring om et for tiden nedlagt Sandviks fremtid, ringte jeg Maritim i Arendal.

Her var svaret kort og kontant, "Dette vet vi ikke noe om, ring Italia sjøl".

Vel, der har jeg tydeligvis gjort mine siste innkjøp allerede.

 

Navigare i Kristiansand hadde heller ikke hørt noe om dette.

Ekspeditøren ble nysgjerrig på spørsmålet, og undersøkte gjerne...

 

Det ser altså ut som om Seatronic er den som tar kundeansvar og viser serviceinnstilling her.

De opplyste også meg om at tilbudet om ny brikke kan ha sammenheng med en større oppgradering,

hvor innholdet ikke fikk plass på min nåværende brikke.

C-Map spanderer i så fall hele oppgraderingen hvis jeg er villig til å betale kr. 350,- for den nye, større brikken

dette krever. Forstod også at C-Map med dette kunne komme med nye og utvidede funksjoner i denne

oppgraderingen. Spennende!

 

Italienerne er tydeligvis forut for sin tid...

og hele sitt forhandlernett :lol::lol:

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post

... og jeg har nettop vært hos Seatronic og fått oppgradert min brikke. Deres respons var helt i samsvar med dagens postinger på BP. Jeg måtte også betale de 350kr (pga) større brikke, så jeg er spent på å se hva oppgraderingene består i. (Har en NT+ brikke i bakhånd dersom jeg opplever tregere oppdatering ...)

Link to post

Godt vi har baatplassen.no som kan holde oss litt i ørene.

 

Litt facts:

 

Enkelte større C-map forhandlere, deriblandt Maritim i Arendal, har eget utstyr for oppgradering av kart levert fra C-map. Dersom oppgraderingen kan gjøres på kundens egen kartbrikke og ikke blir belastet vår konto ved oppgraderingen, så gjør vi det gratis som en service for kunden. Vi tar ikke 350,- for dette p.t. men vi bør kanskje følge våre konkurrenter og begynne å ta betalt?

 

Gratis oppgradering via postordre er ikke så enkelt å tilby, ettersom det er både forsendelseskostnader og arbeid involvert dersom forsendelsen skal være fullt sporbar begge veier.

 

Mange forhandlere av elektronikk ( de fleste) har IKKE utstyr for oppgradering, de må bestille brikker fra sin leverandør av kartplottere. De må betale for brikken + porto og ekspedisjonsgebyr til sin leverandør for dette, og leverandørene er bare i begrenset grad villig til å ta brikker i retur. Disse forhandlerene har dermed ingen tilgang på gratis oppgradering.

 

Jeg tok en intern ringerunde dag med følgende resultat:

Innkjøper: Visste ikke at det var gratis, og hadde ikke sett annonsen i Båtmagasinet. Sjekket all inngående info fra C-map, og der var det ikke nevnt noe om denne kampanjen.

Butikken: Butikksjef belastet ikke kunden når oppgraderingen gikk gratis gjennom, det ble sett på som en servicehandling. Flere andre i butikken vår hadde ikke hørt om problemstillingen, og ble svar skyldig.

 

Postordre: De har hatt så hektisk i dag at jeg ikke har tatt av deres tid til å høre hva de gjør og mener - regner med at jeg rekker å gjøre det i morgen. Svaret vårt med at kunden kan sende til Italia selv er forhåpentligvis en "spøk" som har bommet, eller kanskje uttrykk for frustrasjon over ikke å vite? Jeg skal sørge for intern info slik at vi håndterer det korrekt og likt for alle.

 

Konklusjon: Kampanjer som dette bør avklares mellom leverandør og forhandlere først. Deretter bør forhandlere kunne informere internt og legge til rette for at det som blir markedsført av leverandør også er tilgjengelig for kundene. Det kan se ut som om C-map har kuttet noen svinger denne gang, og at markedsavdelingen deres har "glemt" at de må sørge for at forhandlerene er i stand til å holde det de lover. Hvis ikke kunden skal betale, og ikke C-map skal betale heller, så ville jeg satt pris på å bli spurt først dersom det var meningen at vi skulle betale for en runde :cheers: på hele lokalet. Det gjør vi gjerne, bare det er lagt til rette for det, og vi har fått info som gjør at vi både svarer og handler riktig i alle ledd.

 

Vennlig hilsen

Øyvind Jørgensen

Maritim

Link to post
, så gjør vi det gratis som en service for kunden. Vi tar ikke 350,- for dette p.t. men vi bør kanskje følge våre konkurrenter og begynne å ta betalt?Vennlig hilsen

Øyvind Jørgensen

Maritim

Med all respekt, men her er dere vel på bærtur ?

Konkurentene deres gjør jo oppgraderingen gratis de også.

De tar jo kun 350 hvis en må utføre oppgraderingen til en ny større minnebrikke. :yesnod:

 

Grei oppklaring fra Maritim.

Men 1 - 0 til Seatronic vil jeg nå si. :wink:

 

 

Link to post

Da har jeg vært en tur nede i båten og testet den oppgraderte kartbrikken. (Som også måtte økes i størrelse, det var det Seatronic tok 350.- for.)

Jeg var ikke ute på tur, men testet litt mens båten lå i båsen. Og, uten å kunne si at jeg gjennomførte en vitenskapelig profesjonell test, jeg kunne ikke oppdage noen forskjell. Jeg forsøkte å skru på alle funksjoner, men var ikke istand til å oppdage noe annet enn at datoen for kartbrikken nå var 15.MAR-07.

 

Skuffet? Ikke egentlig, jeg har normalt skrudd av stort sett alle "bells & whistles", men nå har jeg ihvertfall siste tilgjengelige kartoppdatering.

Link to post

Hei.

 

Hva med tidevann? I den versjonen jeg har får jeg ikke opp flo og fjøre for f.eks Horten.

Og er det kommet inn noen foto av større havner?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Kopi av intern info hos Maritim fra de som steller med elektronikken. Håper det kan være grei tilleggsinformasjon til dere som følger denne tråden:

"Gratis oppdatering gjelder kun fra C-Map MAX til C-map MAX kart brikker. Dette har jeg testet i vårt C-map brenne program og det gjelder kun MAX kartene. Det står også i annonsen at det kun gjelder MAX kart.

Det står også at kartene koste fra kr 1062,- Det stemmer det men ikke for norske farvann da minste område er Wide (og ikke "local" som for øvrig bare kan leveres for svært få steder i Europa"

 

Vennlig hilsen

Øyvind J

Maritim

Link to post

Trekker opp denne tråden igjen!

 

Var innom Maritim i Arendal i dag i forbindelse med en annen sak jeg måtte ordne på Sørlandet

og forhørte meg igjen om det var mulig å få C-Map-brikken min oppgradert ihht annonsen i Båtmagasinet.

 

En hyggelig ansatt tok oppgaven umiddelbart,

og brikken var oppgradert i løpet av 4-5 minutter!

 

"Betaling? Niks... dette er service ... " :smiley:

Det var plass nok på min nåværende brikke

(Max MegaWide EN-M004 Tyskland-Sverige vest- Danmark-Skagerak- SørNorge),

så dette var en ren oppgradering uten behov for ny brikke :yesnod:

 

 

 

Jeg føler et visst behov for å sende Øyvind Jørgensen en liten unnskyldning

for en litt utidig formulert setning i innlegg nr. 7 over.

 

Svaret jeg fikk da jeg ringte mandag var riktig nok,

men formuleringen "Vel, der har jeg tydeligvis gjort mine siste innkjøp allerede" ,

kunne jeg spart meg for, blant annet fordi jeg har vært kunde hos Maritim i 17-18 år,

og har alltid fått både service og oppfølging som jeg har satt stor pris på.

Også en og annen retur eller reklamasjon har alltid blitt møtt med velvilje og et smil.

Jeg burde tenkt meg om,- og således heller ha anbefalt enn frarådet!

 

At setningen ble som den ble, skyldes vel helst et svar jeg ikke helt verifiserte,

samt at jeg ikke var klar over at dette tydeligvis var en kampanje som forhandlerne ikke kjente til.

 

Jeg forstår godt frustrasjonen når C-Map setter i gang en kampanje som både krever ressurser

og involverer forhandlerapparatet, - uten at disse blir informert.

Jeg synes også Øyvind Jørgensen har møtt og frontet saken fra Maritim på en rask og flott måte ved å svare oss direkte her på BP.

Utgangspunktet var at Maritim for 24 timer siden ikke hadde hørt om tilbudet i det hele tatt.

 

Så igjen,- min Max-brikke er nå datert 15. mars 2007!

 

Håper Maritim bærer over med meg

og tar i mot min unnskyldning!

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post

Jeg sjekket opp dette i forhold til oss som bruker kart på PC, uten minnebrikke..

 

Her er svaret fra C-map, som altså ikke er så bra som man kunne ønske..

 

Thank you for contacting us. C-Map special offer applies to MAX technology and

only to charts which are on the memory cards. However, if C-Map decides to

offer a free update for charts on CDs, I will make sure that you receive that

information.

Link to post

Drar til østfolds kosligste by, Moss i morgen for å oppdatere plotter, kartbrikke hos Seatronic.

 

Tar med meg min 1 år gamle Navmann 7200 som vi har målt til kun 17 watt uteffekt. Den skal holde 25 watt.

 

Spent hva som skjer med VHFen.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...