Jump to content

Gratis oppdatering av C-map MAX kartbrikker

Lars H.

Recommended Posts

Drar til østfolds kosligste by, Moss i morgen ...

Askehugg Leksicon:

"Moss", verb og adj, kan i sjeldne tilfelle brukes som egennavn.

Kjennetegner særegen lukt, jmf. odør fra båttoalett, e.l.

merkes i østl.omr ved østlig vind.

Uttr. "Mosselukt" (adj) forsterket luktbegrep,

eks. fyllplass,ol.

"Moss" er også i sjeldne tilfelle brukt som egennavn,

se kartblad Cappelen 7A-35, liten sort klatt

m. vannlinje Ø for Horten-E6.

Synonym-> Se: Behn Ari

-------

Lykke til med VHF`en; Astor, 17 watt var litt snaut ja...

selv om du neppe vil merke noen forskjell i praksis.

En 25 watts sender vil heller aldri ha 25 watt ut på sluttrinnet,

men kanskje 21-22 watt maks.

Men.. har du målt dette på utgangen eller som utstrålt effekt på antenne?

Hvis det er utstrålt effekt kan problemet være antennen,

men det har du sikkert allerede sjekket.

Jeg har forøvrig vært nede og sjekket kartbrikken som ble oppdatert hos Maritim i går,

og satte på alt av "need & nice" for å se om det dukket opp nye nytt.

Så langt har jeg ikke oppdaget de store forskjellene,

men i og med at 2007-oppgraderingen er vesentlig større målt i antall megabyte,

må den nødvendigvis inneholde noe mer enn fjorårets versjon.

God tur "over there"!

Målt ut fra radioen med swr-meter lånt av Roaldbj.

Tror heller ikke jeg merker den store forskjellen. Mer for å få ordnet det mens garantien enda gjelder.

De er hjelpsomme der nede hos Seatronic. Har aldri møtt en tverr mann bak disken der noen gang.

Moss ja.....

Godt jeg ble født på Jeløya, eller Jeløen som min mor sa på sine eldre dager.... :lol:

Redigert av Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Nå har også jeg fått oppdatert min C-map MAX Wide kartbrikke. Og ser en på hvilke kart i grunnlaget for min kartbrikke som er

oppdatert eller nye, er det maaange! Se listen her. Har bare kikket litt rundt på kartene, og finner forbedringer over alt. Spesielt

er det mange nye detaljerte havnekart. Kartutsnittene under er fra hjemmehavnen min i Son der selve utliggerne er kommet med!

Og på det andre, fra Käringön i Sverige, er akterfortøyningene på gjestebryggen kommet med. I listen ser en faktisk at

detaljkartet der er i målestokk 1:1540!

son_kart.jpgkaring_kart.jpg

Stort sett har alle gjestehavnene jeg besøker i Sverige fått nye detaljkart. Og en ting jeg ikke har lagt merke til før (er det nytt?),

er en "V" i en firkant som viser gjestebryggen.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

"Det var den samme versjonen som din jeg byttet inn.

Lars H. "

Takker!

Da skal jeg gå grundigere til verks i morgen ettermiddag,

da har jeg bedre tid til å sette meg ned med en kaffekopp foran skjermen :yesnod:

Ut fra dine eksempler er det tydelig at denne versjonen innehar mer enn bare ny versjondato!

Det skal bli spennende å sjekke litt videre!

Redigert av Phoebe (see edit history)

Og i den forrige versjonen fikk jeg ikke opp tidevannsinformasjonene og sol opp og ned. Men nå funker det. Om det var et kompabilitetsproblem i min plotter, vet jeg ikke. Men nå er det i hvert fall slutt på diskusjonene om når flagget skal ned vår og høst før kl. 2100!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

... fikk jeg ikke opp tidevannsinformasjonene og sol opp og ned. Men nå funker det. Om det var et kompabilitetsproblem i min plotter, vet jeg ikke....

Lars H.

Tidevann og sol opp/ned er funksjoner som jeg hatt også på den gamle versjonen (Simrad-plotter).

Har kikket litt på listen med endringer som du har linket til og er litt imponert.

Her er det mye nytt samt mange oppgraderinger over området som er innenfor vår vanlige rekkevidde!

Og det beste av alt Lars, nå kan du "time" vekkingen med sola! :lol:

Drar til østfolds kosligste by, Moss i morgen for å oppdatere plotter, kartbrikke hos Seatronic.

Tar med meg min 1 år gamle Navmann 7200 som vi har målt til kun 17 watt uteffekt. Den skal holde 25 watt.

Spent hva som skjer med VHFen.

Var innom i morres med mitt ærend og fikk en glimrende service, som alltid. Kartbrikka ble oppgradert og min Navman ble målt med 20 watt ut. De siste 5 wattene gjør jeg ikke noe med så lenge jeg tusker rundt her langs Oslofjordkysten.

Jeg tok opp problemet med at AIS-klasse B ikke kommer inn på min AIS-mottager. Dette har jeg testet ut mot Roaldbj sin klasse B-sender. Fikk ikke plott ombord hos meg. Dette ble notert ned og så snart de har denne mottageren på lager skal skal de sende meg en ny for å teste den ut mot klasse B. Vi er fortsatt noen få som har dette utstyret ombord og Seatronic vil gjerne vite mer om min mottager mot klasse-B AIS-sendere.

... og min Navman ble målt med 20 watt ut. De siste 5 wattene gjør jeg ikke noe med så lenge jeg tusker rundt her langs Oslofjordkysten.

Hei Astor!

De siste 5 watt`ene tror jeg ikke du behøver å etterlyse.

20 watt "på pluggen" til antenne er absolutt innenfor godkjent, og er ikke avvikende for et 25 watts sluttrinn.

25 watt er teoretisk effekt og 80% utnyttelse av dette er innenfor normen for alle 25 watts sendere.

Du kan derfor med god samvittighet ta med VHF`en din ut av Oslofjorden også :wink:

Har vært nede i havna og sjekket den nye

oppgraderte C-Map-versjonen litt grundigere!

Som Lars nevner over er det kommet mye nytt,

blant annet imponerer mange nye havnekart og havnebeskrivelser stort!

Finn for eksempel fram havnen i Stavern og zoom inn,

så vil du se at hver eneste pir, brygge og bøye er inntegnet ned på metermål.

Til og med akterfortøyninger er kommet med på havnekartene :smiley:

Når det gjelder foto, ser det ikke ut til å ligge norske havner der enda.

Ta derimot en kikk på danske havner, og der finner du foto på nesten alle havnekart, store som små.

Eksempler er havneanleggene på Læsø og Anholt samt sjekk Fredrikssund og Jyllinge i Roskilde Fjord!

De to sistnevnte er små steder med mindre havneanlegg, men alikevel er det flotte oversiktfoto!

I tillegg ser det ut til at endel fyr og lykter har fått tydeligere markeringer (sektorer),

noe bedre grafikk "over-all" samt endel landbasert info som veinavn i byer, osv.

Hei.

Hvordan får du frem disse fotoene? Nå har ikke jeg samme plotter som deg, men den skal være oppgradert for MAX-kart. Jeg har gått gjennom alle menyer, men finner ingenting. Eller er det ett eller annet symbol i selve kartbildet en kan klikke på? Når jeg ser på Anholt er det f.eks et anker for havnekapteinen og kniv og gaffel for restaurant.

Jeg har en Interphase Chart Master 11 CVS+. Noen andre med denne plotteren og nyeste C-map MAX Wide kart som har fått frem foto over de nevnte danske havnene?

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Har en bekjent med MAX brikke som bor i SAndefjord. Noen som vet om noen som kan oppgradere der i området?

Hva med Wærners Båtbu i Sandefjord? Han selger iallefall både plottere og C-map Max kartbrikker.

Hei.

Hvordan får du frem disse fotoene?

Lars H.

Hei Lars!

Jeg har Simrad CX44 og her gjør jeg det på følgende måte:

1)

Jeg flytter curseren over havnesymbolet på den aktelle havnen.

2)

Det popper da automatisk opp et infobilde som beskriver fasiliteter for stedet med ikoner.

I dette bildet trykker jeg en "Enter"-tast som åpner et nytt vindu med utfyllende og utvidet informasjon om havnen/ stedet.

3)

I dette utvidede havneinfo-vinduet er det et "kamera-symbol" oppe i høyre hjørne

dersom det er oversiktsfoto.

4) Hvis "kamera-symbolet" indikerer at bilder er tilgjengelig, trykker jeg en knapp som er merket "Plot"

og bildene kommer fram. Flotte, skarpe fargefotografier :yesnod:

Vil tro at det bør fremgå av brukerveiledningen

hvordan du henter bilder på din plotter?

Hei

Takk for hjelpen, nå fant jeg bildene. (manualen ligger selvfølgelig i båten). Fremgangsmåten lignet på din.

Jeg førte cursoren over havnesymbolet i kartbildet, og dermed fikk jeg dette bildet opp.

anholt1.jpg

Men her fant jeg ikke noe symbol for kamera blant alle symbolene.

Men da jeg valgte "Utvid" nederst i bildet, kom dette bildet opp.

anholt2.jpg

Og bingo, nederst på skjermen står det: "ENTER to show the picture"

Jeg så gjorde, og der kom det et ypperlig oversiktsbilde av havnen frem.

anholt3.jpg

Dessverre er bildene avfotografering av skjermen og resultatet deretter.

Skulle gjerne kunnet koble plotteren til PC'n og lastet ned skjermbilder,

men det går ikke.

Lars H.

Lars H og andre,

jeg formoder at dere kan "lese" den samme brikken med PC planner NT.

Det er et par år siden jeg brukte Pc Planner NT aktivt.

Men det foreligger et ganske aktivt brukerforum på nettet - og jeg har minst en PC-Planer NT leser-boks (hadde tidligere 4 stk - men de forsvinner på mystisk vis under oppryddiunger).

Pc Planner NT - slik jeg kjenner det, er ikke et interaktivt program ( slik visstnok Furono har utvilklet og som man finner i Raymarines Raytech RNS v 6.0), men tillater brukbar planlegging av seilas som kan tas med til fritidsbåten på minnebrikke.

Både C-Map og Simrad har løsninger for dette for de som ønsker integrasjon

mot plotter og kartsystem i båten.

Jeg har imidlertid andre typer kartverk og separate plotterløsninger på bærbar pc som jeg benytter

hvis jeg ønsker å kikke på noe eller planlegge hjemmefra.

Denne kan tilkobles GPS (bruker pt. en HaiComm 204III med SiRF-teknologi, maken til din),

og dermed har jeg et frittstående pc-basert plottersystem som kan fungere som "backup"

i tilfelle noe skulle skje med det fastmonterte Simradsystemet.

Lars H og andre,

Men det foreligger et ganske aktivt brukerforum på nettet - og jeg har minst en PC-Planer NT leser-boks (hadde tidligere 4 stk - men de forsvinner på mystisk vis under oppryddiunger).

Jeg har PC-planner her hjemme. Hvor finner jeg forumet for PC-planner på nettet, Roald?

Var innom Seatronic i dag for å oppgradere C-map brikken. Etter noen forsøk viste det seg at det var et eller annet feil med overføringsutstyret, slik at oppgradering ikke var mulig der og da. Jeg regnet jo da med at her ble det bomtur, og ny tur til Moss senere en gang. Der tok jeg feil! Vedkommende jeg snakket med i butikken sa: "Beklager, men pga. teknisk feil lar det seg ikke gjøre å oppgradere i dag, så du får heller få en ny brikke".

Dette kvalifiserer inn i kategorien uventet god service :flag:

• 1 måned senere...

Det er tydeligvis full forvirring om gratisoppgradering, samt totalt ulik oppfatning av hva som er god kundepleie blant C-Map-forhandlerne.

Har sjekket med Sandblost i Kristiansund, og de bekreftet (etter å ha sjekket via Italia) at man kunne få gratis oppgradering, og at jeg eventuelt måtte betale et mellomlegg dersom min brikke var for liten.

Når jeg leverte brikken, fikk jeg beskjed om at jeg også måtte betale 3-400 kr i arbeidspenger, for "de gjør jo ikke gratisarbeid."

Greit nok, men ikke kundevennlig...

Når de så får sett på brikken, så er den (selvsagt) for liten.

De ringer meg med beskjed om at i og med at brikken er for liten, må jeg kjøre ordinær oppgradering, som vil koste meg ca 1600 kr (Mega Wide). Dette til tross for at de på forhånd har bekreftet at det kun er brikkeoppgraderingen som skal faktureres (jeg har fått dette på mail fra Italia, som jeg har videresendt til Sandblost, og der de også har fått bekreftet dette fra Italia direkte).

Når jeg konfererer dem med denne informasjonen fra Italia, støtter de seg på at de har snakket med en C-Map-agent i Tromsø, som har valgt å fakturere kunden fullt ut.

Så da velger de å følge samme linje! :headbang:

Nå setter jeg min lit til Oddstøl Elektronikk i Kristiansund, da det er 2 dager til ferie, og uten oppgradering mangler jeg kart for store deler av ferien (Mega Wide fikk utvidet området nå i våres)

I morgen skal jeg for siste gang sette mine bein innenfor Sandblosts lokaler (hente brikken min).

Makan til kundebehandling!

Var innom Seatronic i dag for å oppgradere C-map brikken. Etter noen forsøk viste det seg at det var et eller annet feil med overføringsutstyret, slik at oppgradering ikke var mulig der og da. Jeg regnet jo da med at her ble det bomtur, og ny tur til Moss senere en gang. Der tok jeg feil! Vedkommende jeg snakket med i butikken sa: "Beklager, men pga. teknisk feil lar det seg ikke gjøre å oppgradere i dag, så du får heller få en ny brikke".

Dette kvalifiserer inn i kategorien uventet god service :flag:

Det hører med til historien her at den nye kartbrikken ikke fungerte i plotteren. Jeg tok derfor med meg plotteren til Seatronic. Der oppgraderte de softwaren i plotteren, også dette gratis. På toppen av det hele fikk jeg låne med en oppgraderingsbrikke for å oppgradere softwaren i ekkoloddet (black-box), og dette var så klart gratis. :flag:

Tydelig mange forskjellige oppfatninger om dette ja. Har i det siste prøvd å oppdatere min brikke her i Stavanger, og ingen av dei eg var innom - Landor Larsen, Siddis Marine og Jama Marina - hadde hørt noe om at det var snakk om ein gratis oppdatering. Landor Larsen kunne etter litt fram og tilbake ta seg bryet med å sende brikken min til Italia for oppdatering der for min rekning da dette var noe Italia styrte med og som dei ikkje ville ha noe med å gjøre. Siddis Plast sa at dei uansett ikkje hadde utstyr til å gjennomføre ein oppdatering og viste egentlig ikkje noe om dette. Og Jama Marina viste egentlig ingen ting da han som ev. viste om slikt ikkje begynte på jobb før seinare på dagen den dagen eg var innom. Ikkje så lett dette her :nonod:

Troll 20

Kommedal 27
Coronet 26 Family

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...