Jump to content

Fylle gummibåt med dykkeflaske


Suzuki

Recommended Posts

jeg er lat som mange andre, og har derfor tenkt tanken på å fylle gummibåten med dykkeflaskeluft.

Men - siden min nye Cadet 310 neppe tåler 300kg, og heller ikke de 6-7kg andretrinnet gir, må jeg kanskje til med ENDA en nedskalering av trykket, et slags tredjetrinn.

 

Eller kan man bruke et dedikert førstetrinn og justere dette ( pålitelig ) så langt ned som 0.25 bar ?

 

En kjekk liten pony blir nok dedikert oppdraget ..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Min Cadet 310 (og andre joller før det) er "grovfylt" mange ganger via 1. trinnet fra 15-literne (200 kg)

De siste bar`ene får den med fotpumpa, det er noe risikofylt å toppfylle rett fra flaske.

 

Utfordringen er selvfølgelig å få det tett nok rundt ventilen på jolla,

men dersom du godtar litt lekkasje, kan du fore med et vått håndkle, e.l.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ok

kan vel lage et adapter med en ekstra pumpeslange og en førstetrinnslange og litt messing eller syrefaste fittings kanskje ? Evt. en spesialslange fra Tess eller noe ?

 

Forøvrig - er det 6kg et førstetrinn normalt gir ut ? ( lenge siden dykkelappen gitt.. :rolleyes: )

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Forøvrig - er det 6kg et førstetrinn normalt gir ut ? ( lenge siden dykkelappen gitt.. :rolleyes: )

 

Suzuki

 

Husker ikke... noen år siden teorien her også..

 

Jeg har brukt et kassert 1. trinn med kun en påmontert slange (de andre er påsatt blendeskruer) fra en

instrumentkonsoll som er kappet av.

Luftmengden har jeg regulert direkte med stengekrana på 1.trinnet.

 

Ulempen er selvsagt at flasken kun kan brukes til dette,

da det er umulig å bytte til et annet 1. trinn så lenge det er luft igjen.

Jeg har hatt flere flaskesett og tilgang på gratis kompressor,

så under de betingelsene fungerte dette greit.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

Tror ikke du vil kunne få et førstetrinn (trykkreduksjonsventil) fra dykkerutstyr justert ned til det lave trykket og samtidig gi et stabilt trykk.

Løsningen kan være å fylle litt i gangen og sette på manometer innimellom eller å lage et t-stykke der du kan ha manometeret tilkoblet hele tiden. Steng lufta når du skal se hvor mye trykk det er.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Det har jeg gjort i alle år. Ikke alt for store dykkerflasker med skrukobling kan du holde rett på ventilen i båten og bare pøse på. Trykket må du jo holde øye med ved å kjenne på pontongene mens du fyller. Har du dykkerflaske for klokobling må du ha en overgang. Det blir nok litt lettere med en slangebete i passende dimensjon, da kan flasken stå/ligge i nærheten. Har du tilgang på billig dykkerluft er det jo greit, ellers koster det jo noen kroner... Der går med en del liter luft og du fyller en tom båt.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Forøvrig - er det 6kg et førstetrinn normalt gir ut ? ( lenge siden dykkelappen gitt.. :rolleyes: )

Det skal vel levere 6-8 bar over omliggende trykk. Så det blir 7-9 bar.

 

Ulempen er selvsagt at flasken kun kan brukes til dette,

da det er umulig å bytte til et annet 1. trinn så lenge det er luft igjen.

Kan du ikke skru igjen på flasken?

Link to post
Share on other sites

Kan du ikke skru igjen på flasken?

 

Joda, men så lenge jeg har brukt et utrangert 1. trinn som jeg har forbeholdt slike formål,

tør jeg ikke bruke denne kreasjonen til mer seriøse (les: våte) oppgaver.

 

Forøvrig har jeg brukt denne løsningen til å blåse rent tette filtere, en og annen forgasser, m.m.,

så det er flere "der ute" som har fått hjelp av denne koplingen.

Flere har trukket på smilebåndet når verktøykasse og dykkerflaska har løst motorstoppen.. :lol:

 

Nå har jeg noe mindre båt og tenker vekt i forhold til tidligere.

I tillegg har flaska ulovlig mange år uten trykktest,

så nå venter egentlig hele settet på neste tilhenger til fyllplassen.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Slapp av Suzuki, dette går helt greit.

Før når vi skulle på dykkertur fylte vi gummibåten med et ekstrasett dykkerflasker, med slange rett på førstetrinnet. Skal love deg at du ikke får ut 2 eller 300 kg trykk gjennom krana. Men ikke topp båten med flaske , men m pumpe.

Dette lærte jeg når j begynte i brannvesenet i 87. Da hadde vi en gummibåt m ribbebunn på dykkerbilen som ble brukt i elver, tjern o.l.

Da nytta det ikke å blåse den opp med pumpe ved utrykning......

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...