Jump to content

Norsk par i drama i Stillehavet


Wicma

Recommended Posts

Jeg leste dette også. Skjønte ikke helt ut i fra teksten hvorfor de måtte forlate skipet.

Det står at korsstaget røk og tok med seg baugsprydet og at en stor metallkonstruksjon med to svære ankere på var i fri drift og truet med å knuse båten. Riktignok står det at de fikk det hele under kontroll, men båten var vel også betydelig skadet. Ville vel gjort det samme, ja.

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

http://www.svsailabout.no/index.php?option...6&Itemid=34

 

hvis dette er båten deres og hele baugseksjonen/rekka/nebbet i stål inklusive 2 store anker ble revet av, slang rundt båten og dunket i i sidene på den i 2-5 meter bølger som beskrevet hadde de vel "en case" selv om det teknisk sett skulle kunne gått an å frigjort den......

 

001b.JPG

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvorfor de forlot skuta?

 

De kalte på hjelp når situasjonen var prekær.

Situasjonen var slik? Det roet seg noe men båten har hull i baugen og mast som er delvis ubrukelig, situasjonen er ikke lenger prekær, men båten betydelig svekket. Da sender man ikke hjelpebåten avgårde når man er midt i stillehavet for å deretter oppdage at jo vi trenger hjelp alikevel.

 

Er man i tvil så er man ikke i tvil.

Redigert av Typhoon (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg beundrer alle disse "sofaseilerne" som kritiserer skipperne på skip som mener de er i nød. Av en eller annen grunn så har jeg mere tillit til skipperen som er ombord i den båten som har problemer enn de skipperne som sitter hjemme i sofaen og kritrserer andre for de valg som blir tatt..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke kritisert noen, men jeg er nærmest stum av beundring som båtfolket innehar siden de fra datamaskinen i hjemmets lune rede kjenner til de lokale forholdene ombord i seilbåt i Stillehavet siden noen mener at forholdene ikke var så gale..

 

Det slike ting som viser at jeg har langt igjen før jeg er på dette nivået innenfor seilverden.. Derfor er finner jeg dette beundringsverdig..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Nåja, stum er du ikke, og kommer vel aldri til å bli det.

 

Det er hevet over enhver forbanna tvil at han som er ansvarshavende ombord tar slike avgjørelser. Kun ham, og ingen annen.

Men det hadde blitt en ganske tom debattside dersom det ikke skulle være tillatt å stille seg undrende til det en leser og lurer på hva som egentlig har skjedd.

Det står forøvrig på hjemmesiden til båten at de ble tatt ombord på det andre fartøyet på bårer.

Link to post
Share on other sites

Sydvesten - å undre er ikke det samme som at man drar i tvil. Å undre kan også bety at man lurer på hva som skjedde. Journalister er ikke veldig presise - og som vanlig er vi jo noen nysgjerrige småjævler - selv om vi har datamaskinen mellom hendene.

 

De to sitatene som gjør at jeg undrer meg er

- Vi fikk etter hvert kontroll på jernet som slang rundt, og fryktet derfor ikke at vi skulle synke, forteller Hansen

 

- Det er veldig bittert. Særlig fordi det ikke var noen fare for å synke. Det koster imidlertid mer å få noen til å hente båten til land enn å kjøpe ny båt, sier Hansen.

 

En annen sak jeg som sofaseiler tillater meg å undre meg over er:

Haraldsen og Hansen begynte sabbatsåret da de satte seg på flyet til Guatemala 28. desember.

Der hentet de havseileren de hadde kjøpt og seilte sørover i karibien.

 

Min egen vurdering er at jeg neppe hadde kjøpt en båt i utlandet - så reist over for å hente den - og starte på havseilas. Jeg hadde nok gjort meg godt kjent med båten i kjente farvann ett år eller to før jeg hadde lagt ut på oceanseilasene

 

Men som sagt - jeg er jo sofaseiler - har ingen erfaring med seilas i disse farvannene - også har jo bare motorbåt også. Men storm har jeg vært uti da - faktisk flere også - men ikke i seilbåt. Og det er jeg glad for - selvom jeg undrer hvordan det hadde vært.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er 100% enig i at det er skipperen som tar det fulle ansvaret og avgjørelse om å forlate båten men det som forundret meg var at de fikk kontroll på ankergreiene og at masten fortsatt sto.

Altså var dette et forstag som røk og dermed så forlater de båten , mulig det er ting vi ikke vet men hadde man forlatt en båt på havet hver gang et forstag ryker så hadde det blitt mye tomme båter som lå og drev i oslofjorden etterhvert.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...