Jump to content

Sikring av ankervinsj


Victora III

Recommended Posts

Er vant med frittfall-vinsjer og har da vært vant til å sikre ankervinsjen med en ekstra tamp når den er oppe og båten er i fart. Erfaringsmessig var dette meget viktig. Opplevde et par, tre ganger at vinsjen løste seg ut i fart, men heldigvis ble hengende i sikringen.

 

Nå har jeg ankervinsj med kjetting og hurtigutkjøring og er i tvil om det er behov for sikring. Ser at det varierer hva folk gjør. Noen sikrer denne typen ankervinsj også, mens mange gjør det ikke.

 

Ankeret kan jo ikke på samme måte som med frittfall utløse seg selv og den sitter jo låst i kabularet så i teorien skulle det være unødvendig. Men selvsagt kan elektronikk slå seg vrang og begynne utkjøring uten at noen har bedt om det...sånn sett er en sikring en billig forsikring mot f.eks. 40 meter kjetting i bauen på ville veier i 3o knop...

 

Synspunkter??

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enig med Bitteliten. Alle ankre må sikres. Jeg har også hatt blytau bak og kjetting foran på de to foregående båtene. Begge sikret med en ekstra kjetting. I tillegg sørger jeg for at den elektriske sikringen (vanligvis en for hver ankervinsj) er avslått når ikke ankeret er i bruk. På mine båter var det fort gjort å komme borti knappen for vinsjen foran (ikke fritt fall) - uten at en merker det. Det kan få ubehagelige konsekvenser.

 

Jeg er nesten sikker på at ankeret foran løsnet på min Windy 32 Scirocco da den ble ferget fra Bergen til Krsand i slutten av mars 2001. Jeg la ikke merke til noe da jeg overtok båten, men har bildedokumentasjon fra Bergen før båten ble hentet - lå på land. Ingen skader. Vel fremme i Portør oppdaget jeg to hull i baugen som passet "perfekt" til spissene på ankeret i baugen. Han som kjørte båten til Krsand innrømmet aldri noe, men det hadde vært en del sjø, og siger først ankeret litt ned er det store krefter i bevegelse.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Windy's løsning med en enkel, usikret bryter for bruk av ankervinsjen foran forundrer meg. Som du skriver KOB skal det svært lite til før man kommer borti bryteren (en av 20 brytere på dashbordet) og kjører ankeret litt ut. Rart at det ikke er en eller annen form for sikring av bryteren

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...