Victora III Startet 5.Mai.2007 Del på Facebook Startet 5.Mai.2007 (redigert) Er vant med frittfall-vinsjer og har da vært vant til å sikre ankervinsjen med en ekstra tamp når den er oppe og båten er i fart. Erfaringsmessig var dette meget viktig. Opplevde et par, tre ganger at vinsjen løste seg ut i fart, men heldigvis ble hengende i sikringen. Nå har jeg ankervinsj med kjetting og hurtigutkjøring og er i tvil om det er behov for sikring. Ser at det varierer hva folk gjør. Noen sikrer denne typen ankervinsj også, mens mange gjør det ikke. Ankeret kan jo ikke på samme måte som med frittfall utløse seg selv og den sitter jo låst i kabularet så i teorien skulle det være unødvendig. Men selvsagt kan elektronikk slå seg vrang og begynne utkjøring uten at noen har bedt om det...sånn sett er en sikring en billig forsikring mot f.eks. 40 meter kjetting i bauen på ville veier i 3o knop... Synspunkter?? Redigert 5.Mai.2007 av Swande (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 5.Mai.2007 Del på Facebook Svart 5.Mai.2007 Jeg har begge typer vinsj. Begge anker er sikret. Ville ikke hatt et anker usikret. For stor fart - for mye vekt - for store konsekveser om noe går feil. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KOB Svart 6.Mai.2007 Del på Facebook Svart 6.Mai.2007 Enig med Bitteliten. Alle ankre må sikres. Jeg har også hatt blytau bak og kjetting foran på de to foregående båtene. Begge sikret med en ekstra kjetting. I tillegg sørger jeg for at den elektriske sikringen (vanligvis en for hver ankervinsj) er avslått når ikke ankeret er i bruk. På mine båter var det fort gjort å komme borti knappen for vinsjen foran (ikke fritt fall) - uten at en merker det. Det kan få ubehagelige konsekvenser. Jeg er nesten sikker på at ankeret foran løsnet på min Windy 32 Scirocco da den ble ferget fra Bergen til Krsand i slutten av mars 2001. Jeg la ikke merke til noe da jeg overtok båten, men har bildedokumentasjon fra Bergen før båten ble hentet - lå på land. Ingen skader. Vel fremme i Portør oppdaget jeg to hull i baugen som passet "perfekt" til spissene på ankeret i baugen. Han som kjørte båten til Krsand innrømmet aldri noe, men det hadde vært en del sjø, og siger først ankeret litt ned er det store krefter i bevegelse. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 6.Mai.2007 Del på Facebook Svart 6.Mai.2007 Windy's løsning med en enkel, usikret bryter for bruk av ankervinsjen foran forundrer meg. Som du skriver KOB skal det svært lite til før man kommer borti bryteren (en av 20 brytere på dashbordet) og kjører ankeret litt ut. Rart at det ikke er en eller annen form for sikring av bryteren Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.