Jump to content

Vekselretter 12DC -> 12VAC


Batdilla

Recommended Posts

Har behov for 12VAC til et prosjekt i båten. Har sett over ganske mye, men alle vekselrettere forutsetter at det er 220V man vil ha ut. Jeg har ikke behov for å transformere opp spenningen, bare å få den vekselrettet. Men jeg har altså ikke klart å finne noe.

 

12VDC - 12VAC. Behov for effekt er maks. 50W. Jeg tenkte at hvis ingen i forumet klarer å knekke denne nøtten, er det ingen andre som klarer det heller. Jeg tar vel ikke feil på det? :wink: Noen som klarer å grave fram leverandør av en slik duppedings?

Link to post
Share on other sites

Hei.  :cheers:

 

Leverer ikke dynamoen 12 V vekselstrøm?

 

Kom til å tenke på min første "bil", en 65 mod. (eller noe sånt) Taunus 12 M med 6 V likestrømsdynamo, som ble ombygd til 12 V vekselstrøm. Det var da de første 12 V bilstereoene kom. Husker jeg feil eller?

 

Om det kalles AC eller DC vet jeg ikke, heller ikke om du løser problemet ditt, men det var nå et pussig spørsmål likevel. :cheers:

 

KAT :seeya:

Link to post
Share on other sites

jepp, strømmen FØR vekselretteren ( populært kalt diodebrua ) er vekselspenning.

DVS. all strøm som prod av noen form for roterende generator er AC spenning.

 

Suzuki

Her tar du nok litt feil. Det finnes både likestrøms dynamoer DC og vekselstrømsdynamoer AC. (på samme måte som det finnes både likestrøms og vekselsstømsmotorer). De gamle bildynamoene for 6volt var likestrømsdynamoer, mens dagens moderne 12volts dynamoer egentlig er vekselsstømsdynamoer med likeretterbro som gjør at de leverer likestrøm ut.

 

Lars H. :cheers: :cheers:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

ville jo kalle det slik: gamle såkallte likestrømsdynamoer er vekselstrømsdynamoer med elektromekanisk likeretter mens moderne dynamoer er vekselstrømsdynamoer med elektronisk likeretting.

 

Hvis jeg nå ikke overser et eller annet så finnes det ingen likestrømsdynamo i det hele tatt som er basert på elektromagnetisme. Det ligger liksom i sakens natur - på samme måte som det ikke finnes likestrømstransformatorer

Link to post
Share on other sites

ville jo kalle det slik: gamle såkallte likestrømsdynamoer er vekselstrømsdynamoer med elektromekanisk likeretter mens moderne dynamoer er vekselstrømsdynamoer med elektronisk likeretting.

Nå vet jeg ikke helt hva med du mener med det, men likestrømsdynamo har ikke et viklet anker men en permanentmagnet. Og i Sverige hadde de lenge likestrøm til husholdningen. Får bla litt i: Elekticitetslära och elektroteknik av Helge Bolin. Men det får bli imorgen. Nå er det nattata. Har mye å gjøre imorgen, må vel en tur til Son og sjekke presenningen på Trudelutt.

 

Lars H. :cheers: :cheers: :seeya::sleep:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

I følge min gamle lærer i elektriske maskiner  -  som nylig døde, nær 100 år gammel  -  så finnes ingen likestrømsgeneratorer og heller ingen vekselstrømsdynamoer.

Han var opptatt av at likestrømsmaskinene het dynamo, mens den som leverte vekselstrøm absolutt skulle kalles generator.

 

Ellers har jeg nok en tendens til å være enig med Andreas at også likestrømsdynamoen egentlig lager en vekselstrøm  -  som likerettes over kommutatoren. Og at vekselstrømsgeneratoren (som er en langt mer kompakt og effektiv maskin) lager en vekselstrøm som likerettes i diodebroen.

 

Overgangen fra 6V til 12V i biler var store greier, da ble der virkelig "fart" på sakene. Jeg husker ennå slitet når vi skulle ha igang en gammel Volvo lastebil med 6V anlegg om vintrene; en mann inne i bilen med starteren og en ute med sveiven for å "hjelpe på".....

 

Bilradioene ble nevnt, men dere har vel ikke glemt at bilradioene helt opp til 60-årene hadde radiorør, som skulle ha minst 100V på anodene. Denne måtte transformeres opp fra 6V eller eventuelt 12V, men før transformeringen måtte likespenningen "hakkes opp" i en vibrator  -  dere har vel ikke glemt dem allerede ?????

 

Med mimrende hilsen

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei! Kanskje på tide jeg gir lyd fra meg igjen. Har vært offline noen timer i forbindelse med den ukentlige forflytningen fra jobbsted til helgebosted. Og da samtidig den ukentlige nedgraderingen fra 300MHzPII/ADSL1024 til 486/40kb... Her var det en del bra spørsmål og en del bra utgangspunkt. Først vil jeg kommentere Poseidons innlegg. Støtter det læreren åndet for. Er ikke dette i bunn og grunn helt grunnleggende elektro? Slik vi burde ha lært på skolen - som vi sikkert også gjorde - men pga noen påfølgende år i mellom så har enkelte ting blitt litt "utydelige"?

 

Så til det store spørsmålet. Hva MÅ ha 12VAC? Her kan jeg enten si det som det er, eller jeg kan vente. Uansett burde det ikke ha noe å si for om vi klarer å løse utfordringen 12VDC->12VAC, eller ikke... :cheers: Skulle noen mene noe annet, må jeg dessverre skuffe. Tenker ikke å avsløre det før jeg poster oppsummering av TV i båt prosjektet over nyttår. Men jeg kan røpe så mye som at jeg tror ikke jeg har hørt om, eller lest om noen som har noe tilsvarende... Så på en måte kan man kanskje si at det er nytt lende som jeg driver og tråkker opp...

 

Jeg ser jeg glemte et moment i mitt innledende innlegg - formen på sinuskurven. Det er ikke noe absolutt krav, men absolutt en fordel om kurven er mest mulig sinusformet.

 

Jeg var også inne på tanken 12VDC->220VAC->12VAC, men går det ann, ønsker jeg å skygge unna en slik løsning for å redusere innkjøpsprisen på antall nødvendige komponenter, samtidig som jeg ser for meg at en slik løsning vil innebære mer tap enn en ren DC->AC vekselretter.

 

50W er da ikke all verdens. Merkelig om det ikke er noen av medlemmene som er praktiserende elektrofolk som kan mekke sammen en slik konstruksjon. Betaler gladelig for å få sveiset sammen en slik sak. I farten kan jeg ikke huske at jeg har vært borte i noe slik selv. Det var alltid likeretting det gikk på og forskjellige varianter av likeretterbroer. Det er liksom kurrant den veien. Men andre veien...

 

Nei. jeg står fremdeles fast på denne. Like fast som at jeg tror det finnes medlemmer som sitter med løsningen. Jeg har allerede fått forslag om en leverandør jeg kan kontakte. Det skal jeg gjøre, bare jeg får tilgang til en annen maskin. Er det forresten noen som har prøvd å surfe med ei 486 maskin de siste årene? Tenkte meg det... :cheers: Den løsningen som jeg tror er nærmest, er å få opp flest mulig navn på leverandører av strømforsyninger, ladere, trafoer o.l., slik at jeg kan kontakte disse og legge fram problemstillingen.

 

Hvis ikke noen skulle slumpe til å "ramle over" en nettbutikk da hvor man bare kan velge antall og deretter dra VISA'n...

Link to post
Share on other sites

12V AC er ikke det man vanligvis har noe bruk for, men det er forsåvidt ikke så uvanlig.  En god del trådløse telefoner bruker alt fra 7V AC til 49V AC, enkelte ganger alene, andre ganger sammen med en DC tilførsel i tillegg.

 

Konvertering av 12V DC til AC blir gjort i alle invertere (f.eks 12v DC til 220V AC).  Har ikke sett på dette på noen år, så detaljene er litt uklare.  

Likestrøm blir ført igjennom en krets som lager en firkantbølge, denne veksler mellom f.eks 0V og 12V.  Denne kan så føres igjennom en transformator for å få ønsket spenning, deretter diverse komponenter som pynter på bølgen...

 

Mere moro her... http://www.epanorama.net/links/psu_dcac.html

 

Stian

Link to post
Share on other sites

Som nevnt tidligere leverer alle generatorer AC før diodebroen. Denne spenningen er imidlertid både ujevn 3-faset (som regel) og har en spenning på gjerne 50-100Volt. Tror ikke jeg ville startet et prosjekt for å bruke denne.

Å klippe en 12V DC til firkantpulser burde være enkelt. Spenningen blir imidlertid ikke særlig fin av dette og bør antagelig bearbeides noe for å få en akseptabel sinus. Dette vil medføre tap, og gi en spenning ut på gjerne 8-9 volt stabilt. I tillegg vil denne kretsen fort bli amatørmessig, og spise en del effekt. Med andre ord vil du tape en del. Vi snakker om et forbruk på over 5 amper her. Men, har du nok strøm vil dette være en forholdsvis enkel sak å lage. Har ikke hatt tid på å tenke praktisk realisering hverken i komponent-typer eller verdier. Men om du gir meg en 8-ukedag skulle dette være lett. En ting er i alle fall sikkert. Du kan få en avansert switch-mode power supply som kan levere verdens mest stabile og perfekte 12v AC ut av en 12V DC. Om du stiller store krav bør du gå for dette, og sjekke med mascot eller lignende om de kan levere. Mitt forslag ovenfor er en mye enklere hobby-løsning.

Bruken bestemmer.......

 

 

mvh

OOma

Oso

Link to post
Share on other sites

Har behov for 12VAC til et prosjekt i båten. Har sett over ganske mye, men alle vekselrettere forutsetter at det er 220V man vil ha ut. Jeg har ikke behov for å transformere opp spenningen, bare å få den vekselrettet. Men jeg har altså ikke klart å finne noe.

Kontakt Powerlab. Rimelig sikker på at de kan hjelpe deg. http://www.powerlab.dk/
Link to post
Share on other sites

12V vekselspenning fra 12V likespenning er ikke hyllevare. Hva kan du gjøre?

 

Kjøp den rimeligste inverteren du kan få tak i. Den burde koste deg ca 500 kroner. Så kobler du på en trafospole med passende transformering og kapasitet og vips så har du det du trenger.

 

Alternativene blir alle veldig dyre.

 

Ikke vær opptratt av tapet. En inverter til 230V har opp mot 90% virkningsgrad. Transformatoren har fra 95% og over.

 

Trekker du lite strøm, blir trafoen din både billig og liten. Og hvis du uansett har en inverter du bruker til andre ting, både samtidig eller for seg selv, blir jo merkostnaden marginal.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Hei.  :crazy:

 

Er selv ikke mye til ekspert på området, men ser at mange har rimelig eller urimelige greie løsninger på det opprinnelige spørsmålet. Er bare en skarve maskiningeniør.

Er det ikke likevel noe som heter periodiske funksjoner - eller frekvens- når det gjelder vekselstrøm (AC) som muligens har betydning for driften av det aktuelle instrumentet eller apparatet? Eller fikser disse svarte boksene alt dette også? :smiley:

 

KAT :crazy:

Link to post
Share on other sites

Hmm. På sittende fot er jeg målløs. Må innrømme at jeg begynner å slippe opp for argumenter for å se bort fra en ren 12VDC->220VAC sak. Det ante meg på forhånd at løypa var lagt. Men jeg har fått noen bra tips som jeg sporenstreks skal sjekke ut over helgen. Og for de som er nysgjerrige, kan jeg "røpe" så mye som at devicen som er så sær at den krever vekselspenning, er en dekoder. Og - nei, det er ikke snakk om en satelittdekoder. :crazy: Men felles med en satelittdekoder, er at gjeldende gjenstand også må tolke visse signaler, før den kan formidle det videre til mannskapets fornøyelse. Er det noen av dere som kunne tenke seg et 56k PCMCIA analog modem for bærbar? Den første som tipser om en out-of-the-box 12VDC->12VAC vekselretter som håndterer minst 50W, har en noenlunde sinusformet vekselspenning og som ikke koster mer enn 600.- blir sporenstreks innehaver av nevnte gjenstand. Fritt tilsendt. Noen som trenger det? :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg har gått her hjemme å leite etter en strømforsyner, uten at jeg med sikkerhet kan huske hva den var til, men det var noe datagreier. Den mener jeg var på ca den volt og AC slik du vil ha det. Jeg har en himla mange lure plasser som jeg legger ting så jeg skal leite videre, kunne det ha vært et modem? Nei jeg skal si ifra hvis jeg finner det. Men du hadde et stort strømforbruk så det blir vel en stor kladas da (50W).

Link to post
Share on other sites

Har du noen mulighet til å åpne denne dekoderen og se på strømdelen? Ser egentlig bare to grunner til at denne må forsynes med AC, enten brukes 50Hz som en referanse eller så sitter det en trafo først i strømforsyningsdelen. (Eller vifter som må ha AC.) Høyst sansynlig er det første AC-spenningen møter i dekoderen en likeretter, og da kan veien for DC-mating ligge åpen.   :nono: Forutsetter at du vet hva som er inne i boksen!

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har du noen mulighet til å åpne denne dekoderen og se på strømdelen? Ser egentlig bare to grunner til at denne må forsynes med AC, enten brukes 50Hz som en referanse eller så sitter det en trafo først i strømforsyningsdelen. (Eller vifter som må ha AC.) Høyst sansynlig er det første AC-spenningen møter i dekoderen en likeretter, og da kan veien for DC-mating ligge åpen.   :nono: Forutsetter at du vet hva som er inne i boksen!

Akkurat nå har jeg ikke mulighet til å åpne dekoderen - den er bestillt, men jeg har ikke fått den ennå. Tenkte jeg kunne konsentrere meg om å klargjøre strømforsyningen inntil selve dekoderen kommer. Jeg kan jo plukke den opp når jeg får den, men jeg vet ikke om jeg er så lysten på å begynne å plukke på komponentene i den :cheers:. Det er ganske følsomme saker hvor det bl.a. er optikk involvert.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...