Jump to content

Påbudt med automatisk brannslukker?


bucannysar

Recommended Posts

Jepp, dette er hentet fra Maritim sine sider:

 

ISO 9094-1 (for båter under 15 meter) stiller følgende krav:

- Effekt opp til 120 kw skal har løst eller fast branslukkeranlegg

- Effekt over 120 kw skal har fast brannslukkeranlegg

 

Se også her

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

NOPE!!

 

Henvisningen min er nok korrekt den.

 

Sjekk her

 

Utdrag:

 

AV SIVILINGENIØR EIVIND AMBLE

 

 

Nytt er det imidlertid når 9094 forlanger fast slokkeanlegg også for dieselinstallasjoner under dekk eller innvendig i båten dersom effekten er over 120 kW. Er effekten mindre, kan det i dieselbåten aksepteres at slokking baseres på bruk av håndapparat gjennom "brannåpning".

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Artikkelen til Amble er så lite konsis at jeg fortsatt ikke sikker på at det skal være fast slukkeanlegg for diesler over 120 kW i fartøy under 15 m.

 

Det står i hvert fall ikke noe om krav om automatisk slukkeanlegg, som er spørsmålet til trådstarter.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Det står i hvert fall ikke noe om krav om automatisk slukkeanlegg, som er spørsmålet til trådstarter.

Kan ikke huske hvor det står, men det er ihverfall installert i min båt og båtbyggeren hadde nå de papirene hvor det stod. Det er forresten ikke krav om at det skal være automatisk, men fjernstyrt (og fastmontert)

Link to post
Share on other sites

Hvis dette er noen nye krav om at det skal være fastannlegg i båter også med Diesel. Så håper jeg at det kun gjelder nye båter. Hvis ikke så er det veldig mange, inkl. meg selv. Som kan forvente en kraftig reduksjon i forsikringsutbetalingen ved en eventuell brann. Har kun 3 vanlige håndslukker apparater, plasert rundt i båten. Og det trodde jeg var i henhold til forskriftene.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...