bucannysar Startet 6.Mai.2007 Del på Facebook Startet 6.Mai.2007 Lurer på om noen vet reglene for å ha automatisk brannslukker i båt når det gjelder diesel.? jeg har en Volvo Penta d3-190 (180 hk) er det påbudt i denne? Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 6.Mai.2007 Del på Facebook Svart 6.Mai.2007 Jepp, dette er hentet fra Maritim sine sider: ISO 9094-1 (for båter under 15 meter) stiller følgende krav: - Effekt opp til 120 kw skal har løst eller fast branslukkeranlegg - Effekt over 120 kw skal har fast brannslukkeranlegg Se også her Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Arnstein Svart 6.Mai.2007 Del på Facebook Svart 6.Mai.2007 Dette gjelder kun for bensinmotorer og ikke diesel. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
loffern Svart 6.Mai.2007 Del på Facebook Svart 6.Mai.2007 Kravet er så vidt jeg vet at en evnt brann i maskinrommet skal kunne slukke fra utsiden. Derfor har nye båter en liten åpning inn til maskinen som er til å stikke tuten på brannslukkingsapparatet inn i før mann løser ut. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 6.Mai.2007 Del på Facebook Svart 6.Mai.2007 (redigert) NOPE!! Henvisningen min er nok korrekt den. Sjekk her Utdrag: AV SIVILINGENIØR EIVIND AMBLE Nytt er det imidlertid når 9094 forlanger fast slokkeanlegg også for dieselinstallasjoner under dekk eller innvendig i båten dersom effekten er over 120 kW. Er effekten mindre, kan det i dieselbåten aksepteres at slokking baseres på bruk av håndapparat gjennom "brannåpning". Redigert 6.Mai.2007 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
alidal Svart 6.Mai.2007 Del på Facebook Svart 6.Mai.2007 Dette gjelder kun for bensinmotorer og ikke diesel. Jo det gjelder for diesel Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 6.Mai.2007 Del på Facebook Svart 6.Mai.2007 Artikkelen til Amble er så lite konsis at jeg fortsatt ikke sikker på at det skal være fast slukkeanlegg for diesler over 120 kW i fartøy under 15 m. Det står i hvert fall ikke noe om krav om automatisk slukkeanlegg, som er spørsmålet til trådstarter. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
alidal Svart 6.Mai.2007 Del på Facebook Svart 6.Mai.2007 Det står i hvert fall ikke noe om krav om automatisk slukkeanlegg, som er spørsmålet til trådstarter. Kan ikke huske hvor det står, men det er ihverfall installert i min båt og båtbyggeren hadde nå de papirene hvor det stod. Det er forresten ikke krav om at det skal være automatisk, men fjernstyrt (og fastmontert) Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 6.Mai.2007 Del på Facebook Svart 6.Mai.2007 Hvis dette er noen nye krav om at det skal være fastannlegg i båter også med Diesel. Så håper jeg at det kun gjelder nye båter. Hvis ikke så er det veldig mange, inkl. meg selv. Som kan forvente en kraftig reduksjon i forsikringsutbetalingen ved en eventuell brann. Har kun 3 vanlige håndslukker apparater, plasert rundt i båten. Og det trodde jeg var i henhold til forskriftene. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
bjorngb Svart 6.Mai.2007 Del på Facebook Svart 6.Mai.2007 Pleier ikke brannforskrifter ha tilbakevirkende kraft? Ville hvertfall tro at en må ha fast slukking ved bytte av motor (større enn 120kw) Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 6.Mai.2007 Del på Facebook Svart 6.Mai.2007 Det er kun for nye båter, eller båter som skal CE merkes. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.