Jump to content

Kartplotter.....Kan en stole 100 % ?

Beckham

Recommended Posts

Hei

En ting som jeg flere ganger har opplevd er at terrenget ikke stemmer med kart i kartplotter. Eks Stenger mangler i kartet, men skjæret er tegnet inn riktig i kart plotter. Papir kart viser riktig.

Nes med kvit lys tegnet i kartplotter men holmen den står på er ikke med men bare fast land. Riktig tegnet i papirkart.

For ordens skyld. Bluechart fra sommeren 2006 og båtsportkart fra 2005.

Tror prossesen fra papirkart til digitalt har noen mangler.

Hilsen Smaapala

Men, er det ikke forskjell i nøyaktighet på utstyret? På gps utstyr til gravemaskiner må man ha et visst antall sat. inne for at det skal fungere godt, men da kan vi sette kant- og senterlinjer , hjørner og høyder på hus etc. Lignende utstyr brukes også av landmålere. Det som jeg da lurer sånn på er : vil en liten, billig plotter ha samme nøyakt. som en stor og kostbar ? :confused:

Men, er det ikke forskjell i nøyaktighet på utstyret? På gps utstyr til gravemaskiner må man ha et visst antall sat. inne for at det skal fungere godt, men da kan vi sette kant- og senterlinjer , hjørner og høyder på hus etc. Lignende utstyr brukes også av landmålere. Det som jeg da lurer sånn på er : vil en liten, billig plotter ha samme nøyakt. som en stor og kostbar ? :confused:

Utstyret landmålerne bruker er av en litt annen klasse enn amatørutstyret vårt.. I tillegg skal det gjerne stå på nøyaktig samme sted i flere timer før man har nok datagrunnlag til å 100% sikkert kunne fastslå posisjonen?

Det som jeg da lurer sånn på er : vil en liten, billig plotter ha samme nøyakt. som en stor og kostbar ? :confused:

Aldri.

Det som brukes på anlegg og til landmåling er RTK. Real Time Kinematics.

De har egen referansestasjopn lokalt.

Eller Omnistar korreksjoner.

Her snakker vi om subdesimeter nøyaktighet.

Utstyret landmålerne bruker er av en litt annen klasse enn amatørutstyret vårt.. I tillegg skal det gjerne stå på nøyaktig samme sted i flere timer før man har nok datagrunnlag til å 100% sikkert kunne fastslå posisjonen?

Samt at de har en egen referanse-sender på et kjent punkt i nærheten...

DENNE og DENNE linken gir noen flere svar på "plottervalget"... :rolleyes:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

En bruk av plotter som vel ikke er nevnt her. Er når man skal over større åpne områder.

Sette opp ett waypoint ved andre enden og trykke på "go to". Så har man linjen i plotteren å gå etter.

Slipper da konstant å følge med på kompasset og beregne avvik.

Veldig greit når jeg f.eks skal til Skagen fra vestfoldkysten.

Ellers enig med de som skriver at de bruker plotter zoomet inn og oversikt med papirkart.

Trange urene farvann med båtsportkart er nærmest umulig, hvis man ikke er veldig godt kjent.

F.eks.Sør av syd koster kun med båtsportskart er Kamikaze navigasjon. For det området finns det forøvrig også ett eget detaljkart, som jeg bruker sammen med plotter.

Rota rundt der før plotterens tid også, men da ofte med hjerte i halsen og mor i baugen. Nå er mor i baugen når hun er usikker.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Et "triks" på å jekke ned bråkjekke GPS entusiaster er å ta dem med på en kveldstur til Kvitsøy, når man nærmer seg skjær og trang innseiling konker ofte GPSen ut av antennestrålingen. :flag:

Om så ikke skjer så kan jo en sikring ryke når som helst og kanskje når man minst skulle ønske det.

Redigert av Typhoon (see edit history)
En bruk av plotter som vel ikke er nevnt her. Er når man skal over større åpne områder. Sette opp ett waypoint ved andre enden og trykke på "go to". Så har man linjen i plotteren å gå etter. Slipper da konstant å følge med på kompasset og beregne avvik. Veldig greit når jeg f.eks skal til Skagen fra vestfoldkysten.

Hei.

Dette er en funksjon jeg bruker på de vanlige helgeturene fra Son til Kommersøy (og selvfølgelig også nedover Oslofjorden mot Sverige). Da tegner jeg opp en rute med startpunkt i bukten utenfor Son (til det punktet går jeg manuelt), så et punkt ved sydenden av Tofteholmen, og endelig et ved sydspissen av Bjerkøya. Videre inn til Kommersøy går vi normalt manuelt.

Dette er etter hvert kjedelige strekk på 1/2 til 1 time hver. Og alltid er det vind på tvers som ville gi avdrift dersom en ikke kompenserte kursen manuelt. Så det vi gjør, er å la autopiloten følge disse to kursene. Da er det bare å legge armene i kors og holde utkikk. Det er helt fasinerende hvordan da elektronikken styrer gåten langs de opptrukkne linjene. Baugen kan peke langt til den ene siden pga. vind og strøm, men på plotteren ser jeg at båten følger streken med få meters avvik! Elektronikk som fungerer er gøy!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Kartplotter.....Kan en stole 100 % ?

Nei.

Kartene er sikkert greie nok og idag like gode som papirkart, eller bedre.

Det som er spørsmålet er posisjoneringen. GPS-fixet.

Admiralitetet sier i sin innføring i satelittnavigasjon innenfor 30 m. 95% av tiden. Her synes jeg vel britisk konservatisme er tatt litt vel langt.

Vi må jo huske på hva vi har med å gjøre. Satelitter 21000 km ute i rommet.

Denne satelitten sender ut et pulstog som mottageren korrelerer og måler gangtiden på. men det er ganske mange feilkilder på veien. Satelitten behøver ikke nødvendigvis å være der almanakken sier den skal være. Det kan også være klokkefeil i satelitten. Signalet forstyrres også på sin ferd gjennom ionosfæren og atmosfæren. Og så kan mottageren regne på reflekser istedetfor direkte signal.

Gode mottagere kjører algoritmer som korrigerer for gangtidsfeil.

DGPS hvor en referansestasjon vet hva rangene til hver enkelt satelitt skal være og sender differansen til målt range til mottageren hjelper godt.

Men å gå i trange innaskjærsfarvann kun på plotter? Aldri verden. Da er det stolpeseilas.

Trange urene farvann med båtsportkart er nærmest umulig, hvis man ikke er veldig godt kjent.

F.eks.Sør av syd koster kun med båtsportskart er Kamikaze navigasjon. For det området finns det forøvrig også ett eget detaljkart, som jeg bruker sammen med plotter.

Men du har jo akkurat den samme grunnen til å ha hjertet i halsen nå så lenge avviket i GPSen og kartene er som nå. +/- 10m i Kosterskjærgården er jo forskjellen mellom fritt leie og bom fast de fleste steder.

Nå nevnte jeg det å bruke kun båtspotkart kontra plotter og detaljkartet for området.

I ett vanlig kart på 50000 så blir det så mye detaljer at en blir forrvirra.

Mens med ett detaljkart og zoomet plotter er det enklere å få oversikt.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

kjører med lowrange i båten. det største avik jeg har vært borti i skjærgården i tønsberg er ca 2 meter.

og det rett vest for mellom,østre bolærne. utenfor sundet.

synes ikke det er så galt da. i forhold til hvor mye skjær og grunner det er rundt omkring i den delen av fjorden.

Heisann.

Jeg har akkurat sendt avgårde en mail til Garmin, der jeg ber om en forklaring på en litt skremmende feil som oppsto sist helg, like vest for Lindesnes.

De som har Bluechart, kan forsøke å titte litt rundt denne posisjonen : N 57º01.647, E 006º59.896.

Vi har 3 plottere (jeg har 2, 178C og iQue 3600, min far har 1, 276. Alle tre ser ut til å utvise samme problem og oppførsel. Kartdata blir blandet eller forsvinner, og det er umulig å stole på noe data. Resultatet ble for oss å dra rett ut syd, til vi var sikre på at vi var utenfor alt rusk-og-snusk. Vi hadde heller ikke papirkart for dette området, da vi skulle "like rundt hjørnet" til Farsund, Lista. Kartserien stoppet ved Lindesnes, og resten lå hjemme hos min Far.

Også interessant å vite om dette gjelder alle Garmin Bluechart produkter, eller om det er en begrenset feil. Antar at det har noe med såkalt "søm-kart" (eller hva det når heter når det ikke er "søm-løst")

/Are

Har ikke plotter så det er mulig dette er et veldig dumt spørsmål. Men hva er vitsen med å bruke papirkart i tillegg til plotteren, man har jo kartet på plotteren?

Jeg var trolig blant de som tidlig startet å benytte kartplottere ombord i fritidsbåten, hadde først DECCA, og senere ble det GPS ( se http://en.wikipedia.org/wiki/Global_Positioning_System).

Jeg ble fort vant til alle de nagative kommentarene fra andre fritidsbåteiere om å stole på kartplotteren (det er bare å konstatere at mange av kritikerne dengang i dag er de mest ukritiske brukerne av GPS).

Jeg tror jeg benyttet 1. generasjons C-map brikker og mener at det gikk 4 - 6 brikker for å dekke Oslofjorden. Dette var en "ny" veden selv om SA (Selective Availaibility) nok innebar at nøyaktigheten ifølge min erfarinmg var i området 100 - 200 meter.

se: http://sv.wikipedia.org/wiki/SA_(GPS)

Etter at Bill Clinton slo av SA 2. mai 2000 ble jo GPS posisjonen svært nøyaktig.

I dag inneholder en kartbrikke en utrolig mengde informasjon i forhold til de første brikkene jeg anvendte.

Eksempelvis har jeg i dag en Navionics brikke (15 G) som dekker kvadratet;

NV: Flekkefjord

NØ: Øland i Sverige

SV: Groningen i Nederland

SØ: Berlin til Polen og tar med alle de store vassdragene nord i Tyskland.

Jeg seiler idag først og fremst med radar-bildet i kartplotterenheten og har papirkartet som navigasjonshjelpemiddel.

På radaren ser jeg hovedfyrene med radarekko samt båter med AIS.

Grunnen til dette er at jeg synes papirkartene gir meg bedre grunnlag for å se gode overrettere.

Det er nok særlig undervisningen til Poseidon i D5L som har fått "øynene mine opp" for atr overrettere kanskje er den mest effektive teknikken vi har for å se de "store" linjene ved navigering.

Men dette er mitt syn.

Det er jo en selvfølge at papirkart over området også bør være om bord, men å sammenligne BRUK av papirkart kontra kartplotter i trange ukjente farvann, blir som natt og dag!

Har en del erfaring med bruk av kartplotter rundt Hitra, Smøla og Frøya.

Alle som har vært i disse farvannene vet at det var her vår herre ristet av seg hendene da skaperverket var unnagjort.

Området består i hovedsak av tusenvis med skjær og undervannskjær og kan by på litt av en utfordring hvis man vil navigere utenom de fastlagte ledene, og spesielt hvis man bare skal benytte papirkart!! Uten plotter så har jeg nok aldri villet turt å bevege innenfor disse farvannene.

For meg så er papirkartet et supplement og en nød løsning til plotteren.

Å ha papirkart om bord hjelper ikke mye hvis man ikke vet hvor båten til enhver tid befinner seg på kartet.

Å navigere ved bruk av kart i ukjente trange farvann krever en konstant pågående peiling, enten kryss peiling mot landemerker eller ved å bruke peiling og avstandsmåling v.h.a. av radar.

Denne peilingen leses fra kompasset og skal igjen nedtegnes i kartet for så å kunne angi skutas posisjon. Dette krever tid og nøyaktighet og samtidig må en ta hensyn til kompassets deviasjonstabell som jeg tror de færreste av oss har fått utarbeidet.

Og når krysset endelig er avsatt i kartet så kan man jo spørre seg om denne posisjonen avviker mye fra den reelle? Hvor langt har båten forflyttet seg siden peilingen?

Å bruke papirkart og peilinger er artig og lærerikt og bør vel være en kunnskap man bør forsøke å tilegne seg slik at man har en alternativ navigasjonsmåte hvis elektronikken skulle svikte.

For å gjøre turen mest mulig avstressende og behagelig så har jeg følgende kjøreregler ved bruk av plotteren:

Lag alltid en rute slik at du har en strek å styre etter. På denne måten kan du zoome deg helt inn i kartets detaljer uten å miste oversikten over hvor du egentlig skal.

Sett plotter til alltid å vise relativ bevegelse og vise kartet foran i kjøreretning. På denne måten vet jeg at det som vises foran posisjonen i kartet skal jeg også se ut foran meg under gange (Posisjonen/båten er stasjonær på skjermen mens kartet beveger seg )

GPS posisjonen har alltid et ”etterslep”. Jo større fart jo mer uoversiktlig blir forflytningen og vanskeligere å rette opp hvis ruten svinger mellom staker og skvulpeskjær med 100 meters avstander eller mindre. Avpass hastigheten i trange farvann, gjerne ned i 4-5 knop.

Hold oppsyn hele tiden. Her på vestlandet forlyttes det hele tiden oppdrettsanlegg av forskjellige slag. Ruten du seilte i fjor kan gå rett gjennom et flytende fiske-meder i år.

Bruk radar samtidig hvis slik finnes. Greit å gjøre seg kjent med radarbildet i forhold til plotteren og det visuelle landskapet. Radaren viser andre flytende innretninger som ikke kommer frem på plotteren.

God seilas !!! :flag:

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Sett plotter til alltid å vise relativ bevegelse og vise kartet foran i kjøreretning. På denne måten vet jeg at det som vises foran posisjonen i kartet skal jeg også se ut foran meg under gange (Posisjonen/båten er stasjonær på skjermen mens kartet beveger seg )
Vel det er greit å se på plotteren hva som er fremfor båten, men dersom du da for å få litt større oversikt enn den "fisete" 6" viser, dreier du da alltid papirkartet i samme retning (med tall og tekst i alle retninger) slik at du har en god oversikt?

Lars H.

(Nord er opp, på papirkart og plotter!)

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg kjører også radaren på samme måte som plotteren, dvs. kart og terreng i fartsretningen. Det passer best for meg, men det er helt klart andre som foretrekker nord øverst. Som sagt Smak og behag!

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Jeg kjører også radaren på samme måte som plotteren, dvs. kart og terreng i fartsretningen. Det passer best for meg, men det er helt klart andre som foretrekker nord øverst. Som sagt Smak og behag!

Enig at det greit å ha radar og plotter i samme retning. Fartsretning passer også best ombord hos oss.

Redigert av Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

jo mulligan det kan jeg fortelle deg. jeg kan vel kalle meg veldig kjent i det farvannet. har også kjørt mye rundt blandt skjær der og blitt veldig godt kjent med hvor de er, men en av de viser det seg at de ikke ligger der som plotteren ville at de skal være. men har også pratet med andre og de har også lagt merke til det.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...