Beckham Startet 6.Mai.2007 Del på Facebook Startet 6.Mai.2007 Kan en stole helt på en kartplotter ?? Har en Raymarine A 65 i båten , men har ikke fått prøvd den ennå..har hørt at feilmarginen kan være fort en 10-15 meter ?? Stemmer det ? Da kan en jo fort kjøre på et skjær eller to..!? Sitér dette innlegget Link to post
whatever Svart 6.Mai.2007 Del på Facebook Svart 6.Mai.2007 Det er lov å bruke øyene og se seg rundt også :-) Det blir vel fort 10-12 meter avvik hvis man skal bare bruke papirkart også Sitér dette innlegget Link to post
Beckham Svart 6.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2007 He He ,, Ja du har vel rett i det !! takk for svaret.. Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 6.Mai.2007 Del på Facebook Svart 6.Mai.2007 Du bør nok ikke stole 100% på kartplotteren du har og det hjelper ikke å kjøre noen dryere modell heller. Det er i GPS systemet det ligget litt usikkerhet. Selv trodde jeg det var bedre enn 10-15m. Med 10-15m menes ikke at den til enhver tid viser 10-15m feil, men kan typisk vise 10-15m feil - når dette er vet du desverre ikke. Det har noe med et Y signal som kan sendes eller ikke og er styrt av USA. Poenget med dette signalet er at GPS possisjonsestimatet ikke skal være helt nøyaktig slik at det ikke skal kunne brukes militært. For å få bedre nøyaktighet er en mulighet å montere 2 GPS mottakere, 1 akter og 1 i baug (med sikkert målt mellomrom) , og ha et system som støtter dette. Jeg regner med at dette er dyrt og brukes bare i industrien. Et dyrt alternativ er å ha en ekstra sender montert på land og bruke signaler fra denne til å korrigere posisjonsESTIMATET fra gps'en. Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 6.Mai.2007 Del på Facebook Svart 6.Mai.2007 Jeg mener denne feilen som ga noe større avvik ble fjernet for ca 5 år siden. Feilen kan nok være adskillig større enn 15 meter også, men som det ble hevdet her, så er det mulig å feilnavigere på papirkart også. GPS/kartplotter er et kjempeflott hjelpemiddel i navigeringen, men men må bruke sunn fornuft, og ikke ta alt som plotteren viser som en absolutt sannhet. Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
HC74 Svart 6.Mai.2007 Del på Facebook Svart 6.Mai.2007 Den pålagte støyen ble fjernet i 2001. Denne støyen utgjorde en feil på 100-200m. En vanlig GPS vil i dag ligge på ca 3-12m nøyaktighet avhengig av hvor mange satellitter du ser, og hvordan utstyret er laget. Grunnen til denne feilen i posisjon er atmosfæriske forstyrrelser. Har du dGPS er nøyaktigheten nede på ca 0,5m. Antenneplasseringa er viktig for hvor gode mottakerforhold du får. Det er vel en grunn til at kartplotter (med noen veldig få unntak) ikke er godkjent som navigasjonsmiddel i større fartøyer (papirkart er pålagt). De er altså kun ment som et hjelpemiddel. GPS og kartplotter er forøvrig et fantastisk hjelpemiddel! Jeg har selv en enkel kartplotter i båten, og den er skrudd på hele tiden. Men, som oftest kjører jeg båt bare i godvær og for det meste i dagslys. Jeg har selvsagt også med papirkart, og jeg føler meg rimelig trygg på bruk av kart og kompass. mvh HC Sitér dette innlegget Link to post
Sabeltann Svart 6.Mai.2007 Del på Facebook Svart 6.Mai.2007 Husk og at fra tid til annen klarer ikke gps og få kontakt eller at det blir forstyrrelser på systemet, opplevde selv det sist helg, da logget jeg 905 knops(!!!) fart vest av jærens rev..enda jeg gikk i 12knops fart i ryfylkebassenget.... va litt morsomt da.. men hva om jeg var på et ukjent sted og jeg plutslig ikke kunne stole på plotter...derfor ha alltid kart tilgjengelig! Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 6.Mai.2007 Del på Facebook Svart 6.Mai.2007 Feil i satellitt systemet kan føre til at posisjonen blir feil. Dette ble konklusjonen da båten til Søgne Dykkerklubb totalforliste utenfor Kragerø: Ingar har forlist?? Kartproblemer ved Jomfruland Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 6.Mai.2007 Del på Facebook Svart 6.Mai.2007 Har selv brukt plotter i kun en ukes tid, men er overrasket over mye enklere det er enn papirkart når det gjelder navigering i litt trange farvannn (hovedsaklig grunnet zoom-funksjonen). Når det gjelder feilmarginen er mitt inntrykk så langt at "kartet stemmer godt overens med terrenget" når jeg kontrollerer min posisjon på plotteren mot virkeligheten - i trange sund og i havn etc. hadde jo en feilmargin på 10-12 være veldig avslørende. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 6.Mai.2007 Del på Facebook Svart 6.Mai.2007 Feilmarginen på selve GPS mottagingen vil variere, og ligger i den størrelsen flere her har opplyst om, men i tillegg til dette kommer feilene som er i selve kartet, og de kan være større enn feilmarginen på GPS'en. Det blir ikke mer nøyaktig selv om man zoomer veldig mye. Da bare forstørrer man den felien som allerede er i kartgrunnlaget. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 6.Mai.2007 Del på Facebook Svart 6.Mai.2007 Stol aldri blindt på plotteren, det er ikke en radar og skal heller ikke brukes som det under f.eks natt seilas. Selv har jeg alltid papirkart fremme i tillegg til plotter når jeg går i farvann der jeg ikke er lommekjent. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Astor Svart 6.Mai.2007 Del på Facebook Svart 6.Mai.2007 Når du passerer staker, odder og andre kjente merker, vil du fort se hvor stort avvik du har mot din opprinnelige posisjon. Plotteren er et greit hjelpemiddel til å se framover og til planlegging av turen. Jeg har ALLTID på plotteren, uansett hvor kort turen er. Det samme med radioen. Jeg er ofte inne i menyen og gjør meg kjent med alle funksjonene. Det hjelper meg til å bruke all den kraft dette hjelpemiddelet gir. Bruk plotteren som den er, men ha alltid papirkart i nærheten. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Ingar Svart 6.Mai.2007 Del på Facebook Svart 6.Mai.2007 Har ikke plotter så det er mulig dette er et veldig dumt spørsmål. Men hva er vitsen med å bruke papirkart i tillegg til plotteren, man har jo kartet på plotteren? Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 6.Mai.2007 Del på Facebook Svart 6.Mai.2007 I ukjent farvann bruker jeg papirkart til å ligge et stykke foran i ruta. Plotteren forteller meg om farvannet der jeg er i øyeblikket. Dette for å slippe å woome opp og ned til stadighet. Skippern vil jo gjerne kose seg å nyte turen på lik linje med de andre ombord. Sikkert like mange metoder som det finnes båtfolk. Dette fungerer for oss, derfor gir jeg dette rådet videre til nye båtvenner. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
SF Svart 6.Mai.2007 Del på Facebook Svart 6.Mai.2007 Jeg bruker plotteren zoomet inn på detaljer og har papirkart for oversikt. Dette er bare noe jeg har vendt meg til. Men det viktige er at kartplotteren kan plutselig finne på å bli svart og da er det et must å ha papirkart i back up. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
loffern Svart 6.Mai.2007 Del på Facebook Svart 6.Mai.2007 Blandt annet fordi man ikke kan stole på at elektronikken alltid fungerer som den skal. Skjermen kan jo bli svart hvis det er en dårlig kontakt et eller annet sted og da er det greit å vite hvor en befinner seg. Jeg har ikke kjøpt plotter ennå men når jeg gjør det vil jeg nok zoome inn slik at jeg får med detaljer og bruke papirkartet til å se lenger fremover med. Sitér dette innlegget Link to post
Espen C Svart 6.Mai.2007 Del på Facebook Svart 6.Mai.2007 Har ikke plotter så det er mulig dette er et veldig dumt spørsmål. Men hva er vitsen med å bruke papirkart i tillegg til plotteren, man har jo kartet på plotteren? Enig med deg jeg har kart på pcen og der kan man jo zoome inn på kartet, jeg mener papirkartet (båtsportkart)er alt for lite til å manøvrere etter i mellom holmer og skjær. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 6.Mai.2007 Del på Facebook Svart 6.Mai.2007 (redigert) Men hva er vitsen med å bruke papirkart i tillegg til plotteren, man har jo kartet på plotteren?Som andre også sier, elektronikk kan svikte. Dessuten er det jo greit for oversikten med et stort papirkart ved siden av en liten skjerm på 6" - 15", spesielt dersom en har zoomet inn på akkurat der en befinner seg mellom holmer og skjær. Lars H. Redigert 6.Mai.2007 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ingar Svart 6.Mai.2007 Del på Facebook Svart 6.Mai.2007 Jeg skjønner jo at man må ha papirkart som backup i tilfelle plotteren av en eller annen grunn ikke kan brukes. Det jeg lurte på var hvorfor så mange tilsynelatende bruker plotter og papir samtidig. Men det med oversikt er jeg med på. Har sett at noen PC programmer kan vise flere vinduer samtidig (Maxsea, Winchart). Det optimale må vel være to skjermer, en for detaljer og en for oversikt. For de som har plass til det da. Det behøver ikke å bli dyrere enn en plotter i øvre prisklasse. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 6.Mai.2007 Del på Facebook Svart 6.Mai.2007 Men for at plotteren skal vise samme oversikt som et papirkart, må den være veeeeldig stor. Sammenlignet med papirkart blir da min 12" plotter liiiten. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
HC74 Svart 6.Mai.2007 Del på Facebook Svart 6.Mai.2007 Har ikke plotter så det er mulig dette er et veldig dumt spørsmål. Men hva er vitsen med å bruke papirkart i tillegg til plotteren, man har jo kartet på plotteren? Hvis man med gjevne mellomrom i tillegg plotter med blyant på papirkartet vil det være mye lettere å finne ut hvor man er og hvor man skal seile når kartplotteren plutselig sier takk for seg. mvh HC Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 6.Mai.2007 Del på Facebook Svart 6.Mai.2007 Feilmarginen på selve GPS mottagingen vil variere, og ligger i den størrelsen flere her har opplyst om, men i tillegg til dette kommer feilene som er i selve kartet, og de kan være større enn feilmarginen på GPS'en. Det blir ikke mer nøyaktig selv om man zoomer veldig mye. Da bare forstørrer man den felien som allerede er i kartgrunnlaget. Selvfølgelig, men det gjelder jo både papirkart og de elektroniske versjonene som ofte er scannet fra paprivariantene. Sitér dette innlegget Link to post
Luska Luuri Svart 6.Mai.2007 Del på Facebook Svart 6.Mai.2007 Har hatt kartplotter m/radar siden september i fjor. Min erfaring er at kartet stemmer de fleste plasser, "men"(det er jo alltid et "men") har kjørt "over land" enkelte steder uten å gå på grunn. Spesielt på steder det ikke er mye trafikk er ikke kartene helt oppdatert(de er laget ut fra opplysninger fra kartverket). Så stol ikke bare på plotteren men bruk den som et hjelpemiddel og følg med hvor du er til en hver tid. Hvis det er mørkt så bruk fyrlyktene, kompasset og (hvis du har) radar. Da kan du ha glede av plotteren og den er uten tvil et meget godt hjelpemiddel. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 6.Mai.2007 Del på Facebook Svart 6.Mai.2007 I trange og urene farvann er ikke papirkartene gode nok. 1:50.000 blir for grovt. Da er det greit å kunne ty til plotteren. En annen funksjon som det skrives lite om, men som jeg bruker stadig mer er tidevannsinformasjonen man kan få fram på plotteren. Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 6.Mai.2007 Del på Facebook Svart 6.Mai.2007 Vi hadde i påsken ikke fått kart til plotteren og brukte bare papirkart. Det var tåke og jeg ser for meg at det er mye lettere å i slike tilfeller få hjelp av plotteren for å se hvor stakene skal være. Hadde det vært sol hadde vi sett stakene, men det gjorde vi ikke. Med kart i plotter ser jeg for meg at det blir litt lettere - "om ikke lenge bør du kunne skimte staken - vær på vakt og pass på å ha den på styrbord". Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.