Jump to content

Kartplotter.....Kan en stole 100 % ?


Beckham

Recommended Posts

Om dette med noen meters avvik på plotteren skulle være så dramatisk så bør man vel korrigere plotteren for plasseringen av gps antennen. På min båt er 11,5 meter fra gps'en og til baugen, og så er det 3 meter til bb side og 1 meter til stb side.. Så om jeg har noen meters feil på gps'en så nok denne feilen mindre enn den jeg har på plasseringen av antennen.

 

Det viktigste for meg er utkikk og krysspeilinger som sammenholdes med in formasjonen fra plotteren, ved tvil så vet jeg hvor papirkartene er om det skulle være noen hjelp

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Jeg er vel mer bekymret for kartmålingenes nøyaktighet enn GPSens nøyaktighet. Fortsatt er det mye gammelt kartgrunnlag som er tilpasset WGS 84 kartdato slik at det er kompatibelt med GPS systemet. Men grunnene kan fortsatte ligge opp til 100 meter feil på kartet i forhold til faktisk posisjon. Og kartgrunnlaget er det samme for plotterkart og papirkart.

 

Også er det dette med at det også er andre båter på vannet også da - og de synes jo ikke så godt på plotteren :wink:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Båtsportkart er 1:50.000 d.v.s at 1 mm i kartet er 50 m på sjøen. Jeg tviler på at noen finnavigerer med papirkartet og vet hvor man er i forhold til dette på 1 mm nøyaktighet. GPS nøyaktighet på ca 10 m tilsvarer 0,2 mm i et papirkart.

Symbolet for et skjær i papirkart er på litt over 1 mm d.v.s ca 60 m på sjøen. Dersom er skjær er på 5 meter i lengde så vil symbolet oppta 60 m på sjøen. GPS nøyaktighet på ca 10 meter er mer enn godtnok iforhold til det kartgrunnlaget vi har i dag. Etter min mening er GPS er hjelpemiddel til å unngå de store bommertene. Deretter blir det å styre godt unna skjær. Det er ikke nøyaktigheten til gps'en som er problemet , men kartet. For meg kunne gps'en hatt en nøyaktighet som er halvparten så god og jeg hadde følt meg like trygg, selv om plotteren kanskje hadde vist at båten gikk over land. I trange sund pleier jeg å bruke øya.

Link to post

Kan jo legge ut dette bildet igjen. Fra en tur gjennom kanalen i Horten. Feilvisning her er ca. 10 meter. Ser ut som turen er tatt med sykkel og ikke båt.

Det var flere som hadde sett dette, så det antas at feilen er relatert til kartet og ikke GPS. Benytter Garmin bluechart. Plottet er noen år gammelt, så godt mulig dette er korrigert nå.

 

Ut fra dette stoler jeg ikke 100% på plotter. Ser derimot ingen grunn til ikke å stole på detaljene i plotter-kartene på lik linje med papirkartene. Navigering med plotter er bl.a. å kontrollere at man er der plotteren påstår.

 

Kanalen.jpg

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Å ha papirkart om bord hjelper ikke mye hvis man ikke vet hvor båten til enhver tid befinner seg på kartet.

Her bryter du med god navigasjon og bestikkføring. "Vit hvor du er til ennhver tid". Derfor, seiler du med GPS, ha papirkart ved siden av og plott dine posisjoner. Seiler du med kart, kontroller dine posisjoner mot GPS.

 

Selv bruker jeg primært GPS i kjente farvann, men blir det ukjent. Kursen sikkes ut på kart og planlegges. Navigasjon foregår etter papir med GPS som kontrollmål (og ikke motsatt). Kjørt strekningen noen ganger, og jeg bruker mindre papir. Siden jeg mest kjører i "kjent farvann" blir oftest ikke papir brukt, men hadde heller strengt tatt ikke hatt behov for GPS på disse strekninene heller.

Link to post

Fint å lese om de forskjellige erfaringene båtfolket har, alt etter utstyr og bruksmåte.

 

Har selv brukt gps i flere år i kombinasjon med laptop.

Erfaringen min er at nøyaktigheten til GPS'n er bra nok hvis alt er normalt med plassering/montasje av antennen o.l.

 

Det er nok som flere har påpekt, - kartgrunnlaget som er den største synderen, - hvis ikke dette stemmer med det du ser med øynene ved utkikk.

 

Ved behov så kjører jeg to vindu på en 15 tommer skjerm, - et med oversiktskart og et vindu med detaljer rundt den aktuelle GPS-posisjon.

 

Har også gjort det til en vane å selv legge inn div. markeringer/avmerkinger av nye staker eller manglende andre ting som jeg vil huske til neste gang jeg er i området. Dette vises da heretter i kartene.

Planlegges en tur i ukjente farvann, sjekkes de nyeste papirkart og opplysn. fra "Sjøkartverket", slik at jeg får korrigert mitt elektroniske kartgrunnlag.

 

På denne måten har jeg nok "flyttet" noen mindre "fjellknauser" på kartgrunnlaget til der hvor GPS viser at de egentlig ligger.......!

 

NB!

Fra ulike punkter jeg regelmessig er, bl.a. før jeg forlater fast båtplass, -ja, så sjekker jeg at posisjonsmarkeringen i kartet ligger på det fast markerte punktet i kartet der båten ligger.

Ligger den der så er GPS-posisjonen "riktig" denne gangen også og mest sannsynlig til å stole på videre på turen. Og ut ifra den erfaring jeg hittil har hatt med systemet, så legger jeg fort merke til eventuell unormal oppførsel....!

 

Og de få gangene jeg ganske "tidlig i leiken" oppdaget uregelmessigheter, så fant jeg årsaken i at antennen /GPS-musen var for dårlig plassert i.f.t. mottak av signalene i enkelte himmelretninger.

 

Men stoler jeg da uten videre 100% på kun kartplotter?

Nei, - men med syn og hørsel og ellers andre sanser som grunnlag i tillegg for fortløpende avgjørelser. - så har det gått bra hittil. :flag::sailing:

 

Ship'o'Hoi :seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Her bryter du med god navigasjon og bestikkføring. "Vit hvor du er til ennhver tid". Derfor, seiler du med GPS, ha papirkart ved siden av og plott dine posisjoner. Seiler du med kart, kontroller dine posisjoner mot GPS.

 

Selv bruker jeg primært GPS i kjente farvann, men blir det ukjent. Kursen sikkes ut på kart og planlegges. Navigasjon foregår etter papir med GPS som kontrollmål (og ikke motsatt). Kjørt strekningen noen ganger, og jeg bruker mindre papir. Siden jeg mest kjører i "kjent farvann" blir oftest ikke papir brukt, men hadde heller strengt tatt ikke hatt behov for GPS på disse strekninene heller.

Dette MÅ jeg bare kommentere:

Etter hva jeg forstår så kontrollerer du din posisjon med GPS posisjonen. Men hvilken posisjon kontrollerer du mot?? Hva er din referanse posisjon ??

 

Er det slik å forstå at du stoler på GPS posisjonen men ikke at denne ikke blir avsatt korrekt i plotterens kart?? Er det derfor du følger den på papirkartet, eller ???

 

GPS posisjonen kan jo ikke brukes som noe kontroll/referanse-posisjon! Referanse posisjonen er den faktiske posisjon du måtte befinne deg i, og slik jeg ser det, så må denne finnes ved hjelp av krysspeilinger mot landemerker/radar eller avstands målinger.

 

For å få riktige peilinger så må du ha en peileskive om bord, et kompass med tilhørende oppdatert deviasjonstabell samt et relativt nytt kart med påført misvisning.

 

En vanlig måte til sjøss er å foreta peilinger og avstands målinger mot landemerker ved hjelp av radar. På denne måten kan man strekke en strek med peilingen og avstand på kartet som da skal sammenfalle med den oppstrukne kursen.

 

Når peilingene er utført riktig og nedtegnet på kartet så vil krysset representere din REELLE posisjon som du da kan sammenligne med GPS.

 

Nå har det seg slik at de fleste Norske sjøkart har en oppløsning på 1:50000. Dvs at selv et blyanstrek på 1 mm tilsvarer 50m i kartet. Så kan man jo spørre seg selv om hvor mye det betyr at en GPS varierer med +/- 20 meter i sin posisjonsangivelse.

 

For meg er navigasjon med papirkart å anse som helt manuelt uten GPS.

GPS navigasjon og bruk av plotter anser jeg som samme sak. Er GPS posisjonen feil, så er den like feil på et papirkart som på en plotter !!

 

Bon voyage !! :flag:

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Får kansje litt pepper nå men jeg bruker ikke papirkart ved navigering. Jeg har papirkart i båten, som reserve, men jeg klarer ikke å følge med på papirkart og trafikken ute på sjøen samtidig.

Men jeg stoler ikke 100% på kartplotter, jeg bruker ikke den til å lede meg frem, jeg bruker den som et kart som beveger seg, og viser hvor jeg er, så sjekker jeg at jeg har holmer, skjær og staker på rett plass, og navigerer etter det.

I tillegg bruker jeg stort sett 2 kartplottere, en inzoomet og en utzoomet, da får jeg oversikt og detaljer samtidig, og sikkerhet hvis en streiker.

Ja, hvis en sikring ryker, så går det te h....

Nei, den ene har innebygget batteri, så den klarer seg i flere timer uten strøm. Men hvorfor skal en sikring ryke? Dårlig elektrisk opplegg? Har ikke kartplotter koblet til på sikring med annet utstyr.

 

Så er spørsmålet: Er jeg en dårlig sjøfarer på grunn av dette?

Jeg tror ikke det, jeg setter sikkerhet i høgsetet, og tar alldri sjanser

Link to post

Jeg må selv si at det er kjekt med plotter i båt, selv om jeg bare har en liten 15" og den stikker ikke dypest i vannet eller noe slikt, men jeg venner meg til det å lese av kartet litt forand med for å se litt dybder og hvor en kan kjøre.. greit å lese av litt navn på øyer og sånn slik at man blir litt kjent også.

Jeg har konfigurert min 178c slik at jeg ser avviket i samme bilde som kartet, og da ser jeg hele tiden hvor stort avviket er, og jeg ligger mellom 5 til 10 meter avvik ser jeg.

Samtidig ser jeg dybden og farten.. ganske greit å venne seg til den i grunn.

Blir nok større båt med tiden, og jeg kjøpte denne for å ha med meg videre til større båt uten å måtte investere på nytt igjen osv. :-)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Det kan du si - helt til du står på grunn fordi papirkartet ikke stemte med virkeligheten :-)

Ville tro at papirkart stemmer oftere enn elektroniske. Eller kanskje ikke? Er det sjøkartverket som publiserer hovedkartserien? Ugland og båtsportkartene er vel basert på samme info som blir sendt til de som lager de elektroniske?

Link to post
  • 3 uker senere...

Hei.

 

Jeg kjøpte min første mottaker (DGPS) for å kunne ta imot korreksjonssignaler for GPS'n allerede i 1995. Og jeg må si at det den gang da GPS'n hadde en nøyaktighet som mange ganger ikke var bedre enn 100m, var fantastisk med nøyaktighet langt under 10m. Etter at USA slo av SA forstyrrelsen rundt 2000, var det ikke den store fordelen lenger. Da hadde jeg likevel en nøyaktighet under 15m uten DGPS. Og nå, når EGNOS etter hvert blir oppegående, klarer jeg meg godt uten DGPS sendingene på langbølge. Dessuten døde DGPS-mottakeren min for noen år siden.

 

Men DGPS på langbølge er absolutt å anbefale. EGNOS signalene fra satellitt kan fort bli borte i trange fjorder. Og for de som ikke bare beveger seg i norske kystnære farvann, finnes det sendere over hele Europa. Jeg har laget en frekvensoversikt som finnes under LINKER på min hjemmeside http://trudelutt.com. Direktelink her.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...