Mulligan Svart 24.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2007 Ikke bare i Europa. IALA systemet for korreksjoner er så godt som verdensompennende i kystnære farvann. Det er svært pålitelig og har så godt som 100% "uptime". Ulempen er at det sendes med svært lav hastighet, 50 baud, så korreksjonene kan bli litt gamle. EGNOS er fremdeles ikke helt operativt og jeg er enig i at man skal være litt forsiktig med dette. For tiden sendes det kun fra en Inmarsat satelitt i geostasjonær bane over Kongo og den har lav elevasjon. Kan fort komme i skyggen av åser o.l. Jeg anser IALA som det beste kortet så langt. Jeg er innenfor 4 meter 99% av tiden. Men en ting jeg ikke begriper noe av er dette avviket noen snakker om. Avvik fra hva? En absolutt posisjon? Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 24.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2007 Jeg har også en DGPS, men ser ikke lenger vitsen med det. En helt vanlig gps til 500 NOK fra www.komplett.no , med usb plugg gjør samme nytten. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 24.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2007 Jeg noterer meg at Troen fremdeles står sterkt på Sørlandet. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 24.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2007 Jeg noterer meg at Tvilen fremdeles står sterkt på Vestlandet. Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 24.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2007 Men en ting jeg ikke begriper noe av er dette avviket noen snakker om. Avvik fra hva? En absolutt posisjon? avviket fra virkeligheten eller for å sitere Gro Halem Brundland når hun til vanlig var/er på vidvanke....: jøss nå stemmer ikke terenget med kartet lengre......? (VG satiretegning 198x?) Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 24.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2007 Hvem klarer å plassere båten i papirkartet med bedre enn 100 meters nøyaktighet? 1:50000 er dette 2 mm..... Papirkartene har også feil. Går virkelig noen inn i svært rufsete farvann kun på papirkart eller plotter uten å bruke øynene på terenget rundt og under båten? At man ikke får en plotting midt i kanalen i Horten når man går der er det vel greit at man ser på terenget at man er midt i kanalen?? På papirkartet ser man da bare kanalen og ikke båten. Er det noen som millimeternavigerer etter kartplotteren uten å se rundt båten? Man ser seg jo rundt når man bruker papirkartet, hvorfor ikke når man bruker plotteren? Husk, når kart og terreng ikke stemmer over ens, da er det som regel terenget som er riktig. Jeg bruker plotter til navigering, og papirkart til oversikt og til føring av bestikk (hvor jeg ikke er kjent). Jeg stoler på kartplotteren, men har selvfølgelig øynene og konsentrasjonen med meg når jeg er ute med båten. Når plotteren svikter har jeg en ganske god referanse på hvor jeg var for en liten tid siden, og vet hvilken hastighet og retning jeg har beveget meg på denne tiden. Jeg vet også ca hva avdriften forårsaket av strøm og vind i området, med referanse i bestikkføring. Da vet jeg hvor jeg er i øyeblikket med 4 - 500 meters nøyaktighet, og kan fortsette navigeringen manuelt uten problemer, intill jeg kan ta en peiling som bekrefter eller avkrefter (skjelden) bestikkføringen. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.