Jump to content

Viksund St. Cruz 310/340, erfaringer?


casper

Recommended Posts

Hei.

Er forholdsvis ny på dette forumet, men det virker som et meget bra og saklig sted.

 

Har solgt familiebåten i høst og går nå med planer om en ny.

Vi er en familie på 4 og Viksund St. Cruz 310 eller 340 virker interessant.

Er det noen der ute som har erfaringer å dele, utover det som er skrevet i erfaringsdatabasen her på baatplassen?

All info mottas med takk.

 

Casper

Link to post
Share on other sites

:crazy:Ble eier av brukt 310 i august iår så jeg har ikke den helt store erfaringen,men denne båten har jo 1 motorinstallasjon i motsetning til 340 som stort sett har 2 etter hva jeg vet.Fordelene og bakdelene med en eller to motorer kan du jo regne ut selv.

Hos meg står det en KAD300 m/hekkaggregat som uten problem gir meg marsj på 26 og topp 30 selv med full båt.Snakker vi om helt nye båter nå er det Volvo D6 (dersom man velger Volvo) som gjelder og er en helt annen verden etter hva jeg har lest.

Båten ligger veldig pent(flatt) i plan som gir meg god oversikt og de som har vært med har påpekt den gode oversikten som selv passasjerer har..store vinduer.Båten min har vendbar rygg i forreste del av sofaen som gir muligheter for andre å sitte i fartsrettningen,jeg hadde det som et krav da båten også leveres uten den løsningen.Førerplassen er grei men dårlig plass til kart foran deg dersom du har montert noe ekstrutstyr foran rattet.Motorommet er som en brønn med plass til det meste,selv gummibåt dersom den er av typen som kan rulles sammen og legges i bag.ellers henger min stort sett på snap-daviter bak.I motorommet er batterier/landstrømsanlegget/dieseltanken/septiktanken greit tilgjengelig.I stuerom i hekken står gassbeholderene til kokeapparatet.Foran er det det to kabiner den ene med dør og sengene hadde den tidligere eieren utstyrt med overmadrasser noe som jeg vil anbefale.Forøvrig standard toalett foran.

Spesiellt positivt : et meget ryddig el-anlegg ombord i båten.

god oversikt i plan.

meget støysvak i kabinen under kjøring

Spesiellt negativt: dårlig plass til kart.

Savner dør til midtkabin slik som Riviera leveres med

 

 

Huff dette ble mye skryt men du trykket på :confused::smash: 'knappen'

SOLO

hygg deg med planleggingen utover vinteren!!!

Spør gjerne mere konkret via IM

Redigert av Ingar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

HEI CASPER.

HAR LITT Å TILFØRE NÅR DET GJELDER 310.

 

VI HAR EN 310.  DEN HAR VI HATT I 1 1/2 ÅR. KJØPT NY HOS VIKSUND.

 

VI VALGTE KAMD300EDC MOTOR , RETT AKSLING. PRØVDE Å FÅ LEVERT MED SLUREGEAR MEN BLE IKKE ANBEFALT AV FABRIKK. DET VISER I ETTERTID AT VI IKKE TRENGER SLUR,DA BÅTEN GÅR CA 2.5 KNOP PÅ TOMGANG.

MED RETT AKSLING HAVNER MOTOREN FRAMME I MOTORROMMET(VIFTEREIMENE ER NESTEN I KØYA) OG DIESELTANKEN SITTER HELT AKTERUT.DE HAR BARE BYTTET PLASS. ELLERS SÅ ER MOTORROMMET LIKT.  KANSJE DET ER LITT LETTERE Å KOMME TIL RUNDT MOTOREN  MED HEKK.

 

DEN HAR STORE VINDUER OG DET MERKES NÅR SOLA STEIKER, SÅ ET TREKK RUNDT VINDUENE ER Å ANBEFALE BÅDE FOR Å DEMPE VARMEN MEN OGSÅ FOR Å BEVARE DET FINE TREVIRKET SOM ER BRUKT I INNREDNINGEN. DET VIL FALME RELATIVT FORT UTEN TREKK.

DET ER  GODT Å VITE AT INTERIØR ER BESKYTTET ALLE DE DAGENE BÅTEN IKKE ER I BRUK .

(SÅ EN ST CRUZ I SOMMER , DER VAR ALL MAHOGNY NESTEN HELT GUL.HAN HADDE IKKE TREKK.)

 

FOR DE SOM VELGER FLY, SÅ BØR EN HA BAUGPROPELL KONTROLL HERFRA.

ELLERS SÅ ER RATTET LITT TYNGRE Å OPERERE FRA FLY ENN FRA DE TO ANDER POSISJONENE.KAN VÆRE AT DET BARE ER MIN SOM ER SLIK.

 

STRØM MÅ EN OGSÅ HA .DER ANBEFALES 3 STK 115 AMP BATT. DA HAR DU TIL BÅDE KJØLESKAP OG VARME SÅ DET HOLDER EN HELG UTEN PROBLEM.

 

LANDSTRØM VET JEG IKKE NOE OM DA VI IKKE VALGTE DET.

 

DET ER SOM NEVNT TIDLIGERE ET RYDDIG STRØMANLEGG.SYNES DET ER LITT RART Å HA AUTOMATSIKRINGER SOM DU IKKE KAN "TRIPPE". DE MÅ KORTSLUTTES DERSOM DU SKAL GJØRE NOE I DEN ENE KRETSEN.

 

KJØLESKAPET ER BRA MEN DET GÅR FOR OFTE DA DET STÅR MONTERT LITT FOR TRANGT.DET FÅR RETT OG SLETT LITT FOR LITE KJØLELUFT. DET  PROBLEMET JOBBER VIKSUND MED.

 

VANNANLEGGET VIRKER BRA, DET TAR LITT TID FØR VARMT VANN KOMMER TIL KRANA.

HOPPET TIL DA DET BLE TAPPET VANN OG JEG LÅ I KØYA OG SLAPPET AV. VANNPUMPA ER

RETT UNDER MADRASSEN!!!!!

 

DETTE ER HVA JEG KAN KOMME PÅ I FARTEN.

 

BIVROST  

 

 

 

 

 

 

 

 

T.S.JOH.

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

kikker også på NB 870/820 (820 er litt for liten syns jeg, men liker prisen bedre :smiley:) og selvsagt Viknes 880 (830 syns jeg ble vel lik i pris som 880, men den var jo flott, bevares).

 

Viksunden er nok den som ser mest "rar" ut av disse, det blir jo litt spesielt å ha hytta på den ene siden, men den ser ut til å ha en stor salong og en god bysse, i tillegg har den en flott dobbelkøye i midtkabin og to enkel køyer fremme. Videre er det mest fasinerende for oss at den har walk-around på ene siden, dette tror jeg er veldig bra for barna og praktisk ved til og fra kai samt fiske som vi kommer til å drive mye med når vi flytter vestover.

 

NB 870 har en for smal dobbelkøye, ellers syns jeg dette er en kjempebåt. Viknes syns vi er for liten i salongen og virker kanskje litt rank. Den er uansett den peneste og mest gjennomførte av dem alle.... Skal ikke være enkelt

 

Vel, det er enormt mye penger så vi får se. Salg av huset på østlandet kan realisere drømmen, time will show...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

kjøp nb 870

har hatt 870,har ny i bestilling med 340 hk.

en fantastisk sjøbåt.har hatt viknes 880,samt viksund 270,samme skrog som 850.

ingen av disse kan måles opp mot nb 870 når det gjelder sjøegenskaper. :diving

Jeg drister meg til å spørre om hvorfor du skifter nå alt? Har det noe med motorstørrelse å gjøre? Spekulerer litt selv på denne.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Oppfordring til N870:

 

Siden du har eid 3 meget interessante båter (kanskje flere), så hadde det vært meget interessant om du la ut litt info på erfaringsbasen, det er gull verdt for oss som vurderer ny båt... Kan ikke se at det ligger noe der nå hvis du ikke har skiftet nick.

 

Er spesielt interessert i å vite om midtkabinen i NB870 fungerer for to voksne og dersom du har hatt den med 222 hk, hvilken fart du får ved anbefalt marsjfart 2700 o/min (dette er vel maks av det Yanmarhelp anbefaler).

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Hei min gamle far lurer på og kjøpe seg en båt,og har fattet interessen for viksund av den gode gamle typen(70-80 tallet)

er det noen som har litt tips om evt feil/mangler og ting man bør se etter på disse???? håper at noen av brukerene her kan gi noen tips :confused::fishing:

Link to post
Share on other sites

Sjekk at vinduene er tette.

De syrefaste skruene går igjennom den innerste aluprofilen og er skrudd inn i den ytterste.

Etter endel år kan skruene tæres av og profilene løsner fra hverandre.

Medfører at vindu kan falle inn eller lekkasje.

Sjekkes ved å trykke glasset relativt hardt innover langs kanten og se om det blir glipe eller om det har rent vann under vinduet.

Sjekk innsiden under dekk for å se om overbygnigen løsner fra skroget. Kan skje ved løft med for korte stropper / uten løfteåk.

Hvis dieseltankene er i aluminium bør bunnen sjekkes for gropkorrosjon både på inn og utsiden.

Sjekk røret som er støpt fast i skroget (gjennomgang) som hylse for roraksel. Hvis dette er et galvanisert rør som er begynt å ruste alvorlig har du en større jobb foran deg.

 

God båt!

 

Lykke til

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

:sailing:

Du finn ikkje tryggare plastbåtar og båtar som er kraftigare bygd enn desse. Reknar med det er snekkeskrog (colombi/frontier) me snakkar om. Sjøeigenskapane er også gode, sjølv om dei rullar mykje. Du har sikkert høyrt historia (som skal vera sann) om viksund-snekka som under transport fall av ein lastebåt i eit fryktelg uver i Nordsjøen. Alle rekna med at ho måtte ha gått ned. Men etter ei tid dukka ho opp igjen, - på rett kjøl og tørr innvendig!

 

Vindauga på Viksund-båtane skal du vera merksam på. Spesielt dei små vindusrekkene i sjølve skroget. Her kan det oppstå lekkasjar, t.d. ved kraftig støyt frå sida.

 

Dei er også kjent for å vera litt grove i støypen, noko som kan ha ført til luftblærer i laminatet. Dette har i nokre tilfeller ført til osmose/plastpest. Eg har likevel aldri høyrt om omfattande "uhelbredelege" skadar, og ingen har vel pr. dags dato høyrt om båtar som har sunke pga. plastpest. Fekk sjølv pest på mi Viksund-snekke, men det lot seg enkelt reparera med epoksy og tålmod (såra må tørkast heilt ut).

 

Elles er det relativt romslege båtar, sjølv om ikkje all plass er like godt utnytta frå produsenten si side. For den nevenyttige gir det gode moglegheiter for å laga skap, hyller etc. i skott og andre plasser.

 

Vil ein ha ei trygg og god snekke, med sjølvlensande dørk, er det praktisk talt knapt alternativ til Viksund. Får du ei med Yanmar-motor, er du spesielt heldig...

 

mvh

janb (tidlegare eigar av Viksund 880)

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Hehe. Viksund 880 Frontier fra 1980 her. Rattatta av Vennesund. Gulle god ho; Vesterålen-Trøndelag i blæst og sjø fra både her og der flere ganger ho der. Over Vestfjorden, Salten, Fugløyfjorden, Støtt, Rødøyfjorden og Folda i vind og vær fra heile kompassen rundt. Rorvakt og reisende slitne, sinte og småkvalme av rullinga i skvalpesjø på tvers. Men gi ho storbåra med brott og brak overalt omkring ho i Buholmrås eller i Holla. Da danser ho.

 

Og aldri fortvila av å ligge på slur med været i mot. Eller med havet på låringen. Da har ho det nok best.

 

Høgt til himmels over noraust og landvindshav, litt aktenfor babords tvers i sørvest kurs mot Bolga, troner Svartiskremkaka i klarværskveldslyset. Diger er verden og diger er breen sjøl. Oppkommende skjær heter Svartoksen. Den norske løve i Rødøy soler snuten sin i midnattsol midt i mot. Fred. Båt. Hav. Se hit engang du, Båhuslänsgäst!

 

Spritapparat til koking og kjøleskap på dekk. Konjakk og kaffe i lugaren. Vinterblæst og polarmørtna ute. Godt fortøyd for lang kailigge i nedsnødd havn. Besøk som kommer ombord, og går i land igjen; forventningsfulle når de kommer, og fornøyde når de går. Bedre blir det knappast. Et stasliv for en artigkaill.

 

Vinduene lekker nå, skaien mugner, og himlingen slår seg. 3qm30 Yanmaren fra 1980 er ferdig, død og henrettet. Ekosen full av smøreolje ved siste forsøk på ferie. Nok. Renovering! For båten forblir på sjøen; elsket og kjær. Ombord kommer nå den fremmede Volvopenta D2-55. Som vissnok skal være en høvelig artigkar. I Rattatta får han seg dame som byr på ræv å drive.

Link to post
Share on other sites

Du spør om erfaringer med st Cruz 310 og 340, og du kan gjerne få vår erfaring med 340! :wink:

310 er jo en noe mindre båt, og denne har vi liten eller ingen kjennskap til og kan derfor ikke sammenligne.

 

Vi hentet vår 2006 mod. st Cruz 340 hos Viksund, og til tross for en del barnesykdommer (som Viksund har vært flinke til å ordne opp i etterhvert) så er vi etter 2 somre og et aktivt båtbruk gjennom hele året - sommer som vinter - strålende fornøyd med båten! Det viser seg at den fungerer akkurat som vi hadde forventet i forhold til bruk på lange turer og som "bobåt" for en hel familie. Vi har 3 ungdommer på 13, 16 og 18 år, og det er god plass, selv når alle er ombord. I sommer var vi 26 døgn på tur, og det var aldri noe problem med plassen!

 

Vi valgte det største motoralternativet, VP D6 370 og strak aksling, noe som fungerer kjempebra. Når båten er ferielastet og har 5 personer ombord, har disse kreftene vist seg å komme godt med! Vi har topphastighet på 30 knop, men marsjer stort sett rundt 23-24 knop, det er der motoren ser ut til å "like seg" best.

 

Båten er fin å se til, og praktisk innredet med fin finish. Det er en god sjøbåt, og det er sjelden vi får sjøsprut på dekk!

 

At båten har eget dusjkabinett med foldedør er helt supert; nå kan vi ikke tenke oss å ikke ha båt med dusj! Har hørt andre Viksund eiere som også skryter dusjen sin opp i skyene. Den er gull verdt når man er 3-4 uker på tur! 340 har også egen dør til minicabin, og her er det liggeplass til 3 personer. Madrass oppå benken er ikke standardutstyr (var i alle fall ikke det da vi hentet båten vår) men denne må man ha hvis man da ikke skal bruke denne hylla / benken kun til oppbevaring. Det er godt med plass nedi benken. (Personlig kunne vi tenkt oss skap eller kanskje skuffer her, og heller droppet sengegavlen som er standard nå.) Framme i lugaren vår har vi valgt å utstyre hyllene med dører, noe som betyr kjærkommen ekstra plass til oppbevaring av klær, blader, bøker, kart, mm. Vinduene framme i lugaren kan ikke åpnes, dette er fordi skroget ikke er plant og vinduene ikke ville ha vært garantert tette ved åpning / lukking. Men det er luke opp i framdekket og her er gode luftemuligheter. Minicabin og bad har begge åpne/lukke vindu. Varmeapparatet fungerer bra; vi bruker båten både i romjul, vinterferie og påske, og har ingen problemer med å få det varmt og godt ombord.

 

Båten vår er levert med Simrad CX 44 kartplotter, som fungerer kjempebra. Vi har også valgt å ha Simrad "slave" på flybrigde - veldig praktisk. Lett å veksle mellom å sitte oppe eller nede. Ankervinsj er et "must", vi kunne absolutt ikke ha klart oss uten, da vi liker å ligge for dregg i fredelige uthavner og ikke alltid ved overfylte brygger...

 

Etter all rosende omtale, skal det sies at det nok har vært en del irritasjon fra vår side på en del "kjipe" detaljløsninger på en båt som i utgangspunktet burde være et rent kvalitetsprodukt fra A-Å. Bl.a. en pinglete dimmer til downlights i kabinen; den har allerede brukket to ganger selv ved forsiktig bruk (vi ble "advart" om denne da vi hentet båten og tok hensyn til kvaliteten...) og vi har fått ny. Her burde Viksund kunne kommet opp med noe mer solid. Førersetet har en relativt dårlig løsning mht. hengsler, og kan bli noe slarkete etter en stund og etter bruk i mye sjø. Dette ble sist utbedret på sommerens ferietur. Ryggstø til kombinert solseng / sete på FB har fått skruen revet rett opp av dørken på FB, og flere ganger vært forsøkt utbedret uten hell. Det er ikke feste nok til skruen i godset ned mot akterdekk. Den fikset kapteinen selv til slutt ved hjelp av en gjennomgående, syrefast bolt! Så det er slike små ting som til sammen kan bidra til en del irritasjon. Det er tross alt snakk om en båt til over 2 mill. og da forventer man en viss kvalitet. Hvem hadde funnet seg i så mye tull på en bil til 2 mill? :rolleyes: Det virker som om det kanskje går litt "fort i svingene" noen ganger. 340 har tross alt blitt en "bestselger" på det norske båtmarkedet, og det leveres ganske mange båter i året.

 

Det Viksund likevel scorer stort på, er at de tar vare på kundene sine også etter at båtene er levert, noe vi har forstått at ikke er tilfelle hos alle norske båtprodusenter. Derfor er vi alt i alt godt fornøyd med servicen vi har fått fra Strusshamn, og har ingen problemer med å anbefale Viksund båt til potensielle båtkjøpere!

 

Viksund st cruz 340 har vist seg å være akkurat den båten vi håpet den skulle være - så vi er i grunnen storfornøyd!

 

Lykke til med valget!

 

:seeya: Hilsen rederinnen på Eline!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...