Elmer Startet 6.Mai.2007 Link til dette innlegget Startet 6.Mai.2007 Hei! I år er det innstalert landstrøm i båten vår. Båten er en Master 820 og batteriene er under ene køya i akterkabinen. Ved bruk av landstrømmen, burde rommet hvor batteriene er ha lufting? Jeg tenker i forhold til utvikling av knallgass. Har noen innspill/erfaringer/kunnskap om området? Familien hadde forresten de første turene i båten denne helga. Båten ble innkjøpt sent i høst og spenningen var derfor stor da den endelig kom på vannet. Vi er knallfornøyde og gleder oss til mange helger og sommerferie i båten!! Link to post
Marø Svart 6.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2007 Jeg har også 2 av batteriene under køya i akterkabinen. Lufter aldri p.g.a. lading på landstrøm. Jeg har en 3-trinns 45A lader. Link to post
TideRace Svart 6.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2007 Hva med bygge inn eller sette batteriene i en tett kasse med lufting via slange ut gjennom skroget? Link to post
TMe Svart 6.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2007 Til de fleste batterier kan der leveres propper med tilkobling for lufteslange. Mange batterier har såkalt sentralutlufting med mulighet for å anslutte en lufteslange.Kontakt en av de store batterileverandørene. Link to post
Lars H. Svart 6.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2007 Der minner du meg på noe. Mine 3 splitter nye 115Ah batterier ble alle levert med en stump lufteslange. Får se til å føre de ut av batterirommet. Men ikke fa . . om jeg borer flere hull i skutesiden! De 10 - 15 hullene jeg har nå (noen over og noen under vannlinjen) får holde! Lars H. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sequoia Svart 6.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2007 Der minner du meg på noe. Mine 3 splitter nye 115Ah batterier ble alle levert med en stump lufteslange. Får se til å føre de ut av batterirommet. Men ikke fa . . om jeg borer flere hull i skutesiden! De 10 - 15 hullene jeg har nå (noen over og noen under vannlinjen) får holde!Lars H. Så mange? Er det myntinnkast? Link to post
Lars H. Svart 6.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2007 Det er nok heller der myntene går ut. Og av noen går tritten ut og av andre drittlukten. ut vask pentry ut vask toalett ut septik ut eksos ut varmeapparat ut gammelt varmeapparat ut lufting diesel høyre tank ut lufting diesel venstre tank ut lufting sepik ut for antihevert kjølevann inn vann dass inn kjølevann ut drenering dreggrum ut manuell lensepumpe ut elektrisk lensepumpe Det ble 15, og i tillegg har jeg jo: spunsen ekkolodd logg skruer for Dynaplate propellaksling Lars H. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Elmer Svart 7.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2007 Takker for alle svar. Siden det er mange innlegg som foreslår løsninger, kan jeg da tolke det dit hen at dere mener det er på sin plass med lufting? En kamerat av meg har et forslag: Borre et hull fra motorrommet og inn i batterirommet og et hull tilbake i motorrommet. På denne måten vil en jo få gjennomlufting all den tids det er rikelig med luftekanaler inn i motorrommet. Til slutt mener han jeg bør plassere en liten vifte i batterirommet for å få ekstra sirkulassjon i lufta. Hvordan synes dere det høres ut? Vil bare de to hullene være nok? Er takknemlig for innspill. Link to post
fjordbuss Svart 7.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2007 Anbefaler lufting ut hvis batteriene ikke står en plass det er godt ventilert.. Nb! knallgass er lettere enn luft..... :nono: Har konvertert, Bavaria 39 cruiser. Link to post
Kjelli Svart 7.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2007 Diskuterte dette med batterifolk. DET VIKTIGSTE for å unngå knallgass, er å ha nok væske på batteriene og riktig ladespenning, for høy ladespenning medfører koking av batteri. For liten væskemengde fører til varmeutvikling i batteriene. Har nettopp skiftet 3 startbatteri som stod under dørken, uten luft, til GEL batteri. Forbruksbatteriene står i motor rommet, og får tøffest lading når motorene sviver, og da er der jammen luftutskiftning der, så de skiftes ikke til GEL. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn