Jump to content

lufting av batterirom ved bruk av landstrøm


Elmer

Recommended Posts

Hei!

I år er det innstalert landstrøm i båten vår. Båten er en Master 820 og batteriene er under ene køya i akterkabinen. Ved bruk av landstrømmen, burde rommet hvor batteriene er ha lufting? Jeg tenker i forhold til utvikling av knallgass. Har noen innspill/erfaringer/kunnskap om området?

 

Familien hadde forresten de første turene i båten denne helga. Båten ble innkjøpt sent i høst og spenningen var derfor stor da den endelig kom på vannet. Vi er knallfornøyde og gleder oss til mange helger og sommerferie i båten!! :cheers:

Link to post

Der minner du meg på noe. Mine 3 splitter nye 115Ah batterier ble alle levert med en stump lufteslange. Får se til å føre de ut av batterirommet. Men ikke fa . . om jeg borer flere hull i skutesiden! De 10 - 15 hullene jeg har nå (noen over og noen under vannlinjen) får holde!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Der minner du meg på noe. Mine 3 splitter nye 115Ah batterier ble alle levert med en stump lufteslange. Får se til å føre de ut av batterirommet. Men ikke fa . . om jeg borer flere hull i skutesiden! De 10 - 15 hullene jeg har nå (noen over og noen under vannlinjen) får holde!

Lars H.

Så mange? Er det myntinnkast? :wink:

Link to post

Det er nok heller der myntene går ut.

Og av noen går tritten ut og av andre drittlukten.

 

ut vask pentry

ut vask toalett

ut septik

ut eksos

ut varmeapparat

ut gammelt varmeapparat

ut lufting diesel høyre tank

ut lufting diesel venstre tank

ut lufting sepik

ut for antihevert kjølevann

inn vann dass

inn kjølevann

ut drenering dreggrum

ut manuell lensepumpe

ut elektrisk lensepumpe

Det ble 15, og i tillegg har jeg jo:

spunsen

ekkolodd

logg

skruer for Dynaplate

propellaksling

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Takker for alle svar. Siden det er mange innlegg som foreslår løsninger, kan jeg da tolke det dit hen at dere mener det er på sin plass med lufting?

 

En kamerat av meg har et forslag: Borre et hull fra motorrommet og inn i batterirommet og et hull tilbake i motorrommet. På denne måten vil en jo få gjennomlufting all den tids det er rikelig med luftekanaler inn i motorrommet. Til slutt mener han jeg bør plassere en liten vifte i batterirommet for å få ekstra sirkulassjon i lufta. Hvordan synes dere det høres ut? Vil bare de to hullene være nok? Er takknemlig for innspill.

Link to post

Diskuterte dette med batterifolk. DET VIKTIGSTE for å unngå knallgass, er å ha nok væske på batteriene og riktig ladespenning, for høy ladespenning medfører koking av batteri. For liten væskemengde fører til varmeutvikling i batteriene.

 

Har nettopp skiftet 3 startbatteri som stod under dørken, uten luft, til GEL batteri.

Forbruksbatteriene står i motor rommet, og får tøffest lading når motorene sviver, og da er der jammen luftutskiftning der, så de skiftes ikke til GEL.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...