Jump to content

Batterier - plassering


NovaMalin

Recommended Posts

Jeg har montert et nytt forbruksbatteri i båten i dag (Nidelv 24 - MD11C). Har fra før et 75Ah startbatteri og et 110Ah forbruksbatteri. Monterte et 115Ah i dag under benken på babord side i et ferdig opplegg tidligere eier har laget. De to andre batteriene er montert under setene ved siden av motoren. Det betyr at kablene til det nye 115Ah batteriet er lenger en til de to andre. Spiller det noen rolle hvilket av de to forbuksbatteriene som står ved motoren, og hvilket som står under benken?

 

Vil det nye batteriet "senke seg ned" på nivå med det andre?

 

Er dynamonen min sterk nok til å hamle opp med disse tre batteriene?

Redigert av Sjekteeier (see edit history)

Pappa, jeg vil sove i båten!

Link to post
Share on other sites

Ved all innstallasjon av batterier så er det greit å bruke skikkelig tverrsnitt på kablene. Gode forbindelser både på pluss og minussiden er også viktig. Om generator greier oppgaven? Ja, den er vel ikke av de kraftigste, men med å kontrollere ladespenningen på batteriterminalene så får man en viss oversikt over hva man kan forvente. 14,4 volt v/ +20 grader er et godt utgangspunkt for optimal lading av blyakkumulatorer. Ved for lav spenning kan du sjekke hva generator leverer ut på sin pluss terminalen. Liten generator og lite kjøretid gir liten kapasitet på ladingen.

 

Cirkeline

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...