Jump to content

Sonar, er det noe å satse på

Blue_Dragon

Recommended Posts

De bildene er reine drømmebilder hvis de er sanne, jeg har selv en Echopilot sonar som fungerer heilt greit og du ser ganske bra hva som venter deg forut. Ved fart over ca 10 knopp forsvinner signalene pga luftbobler under skroget så da står skjermbildet stille. Det påstås at det kan vise fisk men jeg har ikke sett en eneste fisk ( stim ). :flag:

FISK har jeg da sett på instrumentet, men noe fiskelodd er det definitivt ikke!

Hvis du får luft under skroget der transduserne er plassert, kobler det ut (selvfølgelig). Plassér dem lengre akterut hvis dette er et problem.

Ellers: Bruker EchoPilot spesiellt når jeg er usikker på dybden, og DAahh er ikke farten så stor :wink:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Hvis realiteten er i nærheten av hva demo'en viser er dette for godt til å være sant.. :smiley:

Bildene minner mistenkelig om profesjonelle sidescan sonarer som taues etter et fartøy.

Hvis disse bildene er fra et instrument til £999,- har mye skjedd med signalbehandlingsteknologien siden jeg forlot undervannsakustikk for noen år siden. :wink:

Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining.

Hvor mange ekkolodd er det på den sonaren? Bildene sammenlignet: Simrads nye sonar (prislapp: noen 100 tusen) med 64 stk. ekkolodd blekner nok i forhold til denne :crazy:

Fra databladet til Hummingbird:

"Wide coverage DualBeamPLUS™ with selectable broad 60° beam and precision 20° beam"

Det er sikkert greit for å lese dybder, og hvis du vet hvilke bunnforhold fisken trives i. ...Men for å finne fisk?

"Vil sonar ta over for ekkolodd?"

Nei. Sonar er flere ekkolodd satt sammen til én enhet. Enkle ekkolodd som kun viser dybde vil nok alltid være hos oss :smiley:

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

explaining.gif

Er ikke Echopilot et forovervent ekkolodd?

Jepp!

...Etter å ha lest litt mere, er nok ikke dette noe å satse på.

Men en $$$ sonar hadde nok vært greier det...

Ikke enig med deg! 10 laken for å se grunna FØR du går på, er billig forsikring, synes nå jeg da... :rolleyes:

Søk på "EckoPilot" (Ekkopilot) her på Bp, så finner du mye svar.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

ROV er skummelt farvann. Der er det virkelig mulig å kjøpe katta i sekken. Ikke kjøp noe som helst før du har sjekket med noen som driver med ROV før dere handler. Det kan føre til uendelig frustrasjon og empty lommebok om dere driter dere ut der...

Har ikke erfaring med denne produsenten personlig. Men har hørt rykter om at det skal funke til enkle oppgaver under enkle forhold...altså veldig lite strøm i vannet...

http://www.videoray.com/

Hvis realiteten er i nærheten av hva demo'en viser er dette for godt til å være sant.. :smiley:

jeg tenkte det samme, men dette er bilder fra så grundt vann at man nesten kan klare seg med vannkikkert, så det kan godt stemme.

spørs om dette apparatet klarer dybder som 50-150 meter ... på sensommeren.

ROV er skummelt farvann. Der er det virkelig mulig å kjøpe katta i sekken.
Ok, trodde ikke det var noen andre enn oss som hadde tenkt på å anskaffe noen slikt privat....

Å kjøpe ny vil nok blir for dyrt uansett. Men jeg vil tro at det kasseres endel ROV'er som kan repareres hvis man ikke trenger å regne timepris.

Har du prøvd den selv?

Ja. Har brukt den mye.

Synes å huske at den koster omtrent 16000 kroner.

Det er jo bare en liten billig sak, men virker langt bedre enn prisen skulle tilsi.

Og du er begrenset til 2-3 knop før den wobbler, om du ikke stabiliserer den.

Den er ganske lur. All elektronikk ligger i fisken. Du plugger den inn i en serieport (som må klare 115 kB) og så tegnes det på skjermen. Den har også automatisk slantkorrigering så du slipper å regne på range til target. Den har også funksjoner for å bruke cursor til å måle høyde og lengde på target. Kobler du til en GPS på en annen serieport, følger posisjonen cursor.

Den har innebygget funksjon for å lagre plottet på skjermen som jpeg.

Kommer med 30' kabel, men jeg har skjøtt til 90' og det funker like bra.

Kjører på 330 og 880 kHz.

Du bruker standard dykkervekter til å ballastere den.

Alternativet er jo en EG&G til en mill.

Hei !

I fjor så kjøpte jeg et lite kamera som kan benyttes ned til 25 meters dyp. Kjøpet ble gjort hos Netthandelen (auksjon) og jeg betalte 1400,- kroner for hele stasen.

Hele greia var pakket ned i en aluminiumskoffert, og i lokket på denne var en 7 tommers LCD skjerm som var utstyrt med sol-skjerm. Selve kameraet så ut som en liten lekeubåt med styrefinne og lodd. Rundt kamera var der festet drøssevis med lysdioder som kan aktiviseres fra kontrollpanelet på LCD skjermen. Der var også et uttak for tilkobling til video kamera slik at man kan ta video opptak fra kameraet.

I tillegg så fulgte det med et 12V batteri, ala MC, Lader for tilkobling til strømnettet, samt en sigarett-tenner adaptor.

Ikke akkurat ROV, men den kan da slepes i en gummibåt. Skal utforske dette i sommer. Stikke det foran i baugen kanskje :) Rene James Bond saken :smiley:

Kan jo inspisere bunnen på båten uten å bli blaut. Ser for meg da å feste kameraet i et langt kosteskaft og deretter stikke saken under båten!! Spennende!!

Kanskje andre har kjøpt det samme og har erfaringer??? Har jeg enda ikke forsøkt "greia" i vann!!

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

De nye Humminbird 900 serien sidescannende ekkoloddene er så gode som bildene viser. Har sett en del bilder fra eiere av slike sonar på amerikanske forum. Sonarene er supre for å studere bunnstrukturer på grunnt vann for både å finne fiskeplasser og for eksemplevis dykking. Noe lodd til å finne fisk med er det ikke med den sidescannende transduceren. Den opererer på frekvenser helt opp til 800kHz. Max dybde oppgis til 150 fot. Med en vanlig tofrekvenssvinger vil loddet fungere bra til fisking.

undervannskamera

Husker du hvor? Link?

Kamera greia var kjøpt hos Netthandelen.no i fjor, men dette er en auksjonsforretning der vareutvalget endres hele tiden. Det kan jo være at det samme kameraet blir solgt igjen derifra når sommeren nærmer seg igjen. Kameraet kan iflg brosjyren senkes ned til 25 meters dyp, eller tilsvarende kabelens lengde.

Sender her et bilde av "vidunderet" som enda ikke er testet :

Noen andre som har prøvet denne greia??? Erfaringer???

undervannskamera.jpg

En liten misforståelse:

Det var først en link til deg ang. andre som har prøvd kameraet, deretter spørsmål om abbor har link til bilder fra sonaren.

Hei Ingar!

Beklager misforståelsen! Fikk kikka på linken du sendte! Masse bra positive tilbakemeldinger (Også at jeg ikke har gitt for mye for kameraet :yesnod:

Er det noen som har forsøkt å koble til videokamera og tatt opp film med dette??

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...