Jump to content

fyllt vann i dieseltanken


Superkul

Recommended Posts

ooooooooooooops stappet vannslangen nedi dieseltanken og fyllte opp.........................

Nå fikk jeg vondt i magan - hva gjør vi nå,er det mulig?? med 5 unger og i strømstad (hjemmhavn innerst i skjeberg)

Ingen kunne hjelpe oss der på en lørdag..........

Svigerfar og svigermor kastet seg i bilen og kom oss til unnsetning, handlet inn pumper og div og vi satte pumpen i bunnen av tanken og opp kom rent vann, pumpet videre til det kom gromsete hvitt for så kom det ren diesel, jeg hadde fremdeles vondt i magen - skulle vi tømme alt og fylle på nytt?? hmmmmmm fyrte dieselvarmeapparatet og det gikk klokkerent hele natta! Tenkte da at den er sikkert mere kresen en motoren, så dro vi hjemmover på søndag med reservekanne klar til og legge slange rett nedi! kom ut på sjøen og fikk enda mere vondt i magen STORE BØLGER og vind, dette går åt hel.... tenkte jeg men båten gikk klokkerent hjem og en erfaring rikere....... :flag_sw::flag:

TUSEN TAKK TIL SVIGERFORELDRE SOM DRO HELT FRA KOLBOTN OG HJALP OSS

uten dem og bil hadde det vært håpløst

Link to post
Share on other sites

Hyggelig at dette gikk fint for dere, ser for meg at det samme gjerne kan hende hos meg i en stresset situasjon.... enten vann på dieselen eller motsatt

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

ja det var flaut............. trodde ikke det var mulig å gjøre en slik generaltabbe

skulle vaske over båten og fant ut plutselig at jeg skulle fylle tanken, synd jeg fikk den geniale ideen på gal side hehe

er helt imponert over at vann og diesel skiller seg så 100 % bra fra verandre, tenkte jeg skulle skrive et innlegg da jeg ikke fant noe lignende her på BP - kansje så noen har det i bakhode hvis uhellet er ute.......

Link to post
Share on other sites

La båten ligge i ro i noen dager, sug opp i fra bunn igjen. Drain forfilter og finfilter. Er det ikke mulig å draine finfilter så tar du det av, tømmer det helt og setter det på igjen. Evt bytter det. Mer skal det ikke til.

her hadde vi ikke flere dager, vi tok ut vannet etter noen timer og ikke kom det vann i filteret og ikke hadde vi på noe hjelpemiddel som westfrost eller noe som blander vann/diesel - helt utrolig! for meg da er jeg ikke skeptisk for vi kjørte helt hjem i møkkavær og høye bølger, så jeg fyller tanken igjen til helgen og sjekker bare filteret

Link to post
Share on other sites

Kan en dra på med startern til diesel kommer??

:nonod::eek: :eek: For det første må du da ha et gedigent batteri! Det er jo ikke rare turtallet du får bare med starteren, og det tar en stund før du har "brukt opp" alt vannet. Det viktigste er allikevel at du vil få en voldsom korrosjon inne i motoren. I tillegg til at stempler/ventiler ikke er designet til å frakte VANN ut av sylinderen!

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Jeg har en bekjent som fylte 150 liter bensin på sine dieseltanker. Det var en større operasjon for å få det rent. Men det gikk det også.

 

Trodde det ikke var 100% krise om man fylte _litt_ bensin på dieseltanken. Har lest en plass at diesel med ispedd bensin (til en viss grad) bare fører til banking og økt tæring/slitasje på pakninger og o-ringer i dieselpumpa da dieselen skal være smørende. Mener også huske å ha sett en plass at bensin (Selvfølgelig i kombinasjon med parafin) har vært brukt for å senke frysepunktet på arktisk diesel...

 

Er det noen dieselfolk her som vet mer om det?

 

- MartinL

Link to post
Share on other sites

det beste er å ha så full tank som mulig til enhver tid , og kondens greier nok vanlig filter og holde unna men man må huske å tappe filteret i bunnen

alternativt er å ha på fks westfrost på tanken som fungerer som kondensfjerner, dvs: blander det lile vannet med dieselen

Men tror det beste er å ikke bruke noe vidundermedisin i hele tatt, ta og tøm tanken på høsten og gjør den skikkelig rein

Har selv ikke trengt å tømme dieselfilteret for vann på 2 sesonger

er man uheldig eller får mye kondens/vann så pump det opp fra bunnen av tanken via mannlokket/inspeksjonsluka

Link to post
Share on other sites

Først av alt var du heldig som ikkje fylte diesel på vatntanken. For det andre, er det vatn i dieselen stoppar motoren, det gjorde i alle fall vår på 1. mai. Tur med familen, fint vèr, alle glade for at vi skulle på tur. Motoren starta og sveiv som ei klokke ei lita stund og stoppa. Så sjekka eg lufteskrua på det siste dieselfilteret, og der var det berre vatn. Tappa av eit par liter vatn til det kom ut rein diesel frå forfilteret, skifta begge dieselfilter, lufta, og tappa av det vatnet som var i røyret fram mot dysa og starta motoren. Det sota litt med ein gong, men elles var alt vel og vi fekk ein fin tur i fin seilevind og ungane maser på oss om vi ikkje snart kan dra på tur att. Eg får fri frå ungar og kone ein kveld for å gjera motor og motorrom reint for diesel.

 

Men eg undrast enno på kvar alt det vatnet kom frå. Kanskje nokon har hjelp oss med å fylla vatn? :wink:

Link to post
Share on other sites

Sorry, eg hadde ingen klump i magen, båten låg trygt og godt i båsen sin. Eg har ein stk traktor utan tankmålar som vi pleier fylla diesel på når han har stoppa. Og så har eg ein stk lastebil som eg også frå tid til anna fyller diesel på når han har stoppa. Å lufta dieselsystem har blitt rein rutine, men akkurat lastebilen har for vane å stoppa på stader der det er litt lang veg til næraste dieselpumpe, og til forskjell frå båten har ikkje lastebilen alternativt framdriftssystem.

 

I seinare tid har eg difor valdt å sjekka dieselnivået på lastebilen frå tid til anna, og eg sparer nok litt tid på det. Når det gjeld traktoren, er eg redd gjeldande rutine vil bli vidareført, om ikkje anna så for å halda kunnskapen om diesellufting ved like. :wink:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Sorry, eg hadde ingen klump i magen, båten låg trygt og godt i båsen sin. Eg har ein stk traktor utan tankmålar som vi pleier fylla diesel på når han har stoppa. Og så har eg ein stk lastebil som eg også frå tid til anna fyller diesel på når han har stoppa. Å lufta dieselsystem har blitt rein rutine, men akkurat lastebilen har for vane å stoppa på stader der det er litt lang veg til næraste dieselpumpe, og til forskjell frå båten har ikkje lastebilen alternativt framdriftssystem.

 

I seinare tid har eg difor valdt å sjekka dieselnivået på lastebilen frå tid til anna, og eg sparer nok litt tid på det. Når det gjeld traktoren, er eg redd gjeldande rutine vil bli vidareført, om ikkje anna så for å halda kunnskapen om diesellufting ved like. :wink:

 

Så mye rart du har da! :lol:

Du holder vell ikke til på Gausel?.. :lol:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...