Jump to content

Hvilken innstilling på CTEK Multi XS 7000 lader?

Karavoli

Recommended Posts

Jeg har XS 25000 utgaven, men tror 'modusene' er identiske på de to laderne, kun styrken som er ulik.

Normaltilstanden for min lader er normal lading, som selv 'senser' status på batteriet, og stiller seg inn på start lading (i pulser ?) Bulk lading, topp lading, eller vedlikeholds lading alt etter hva batteriet trenger til enhver tid. Du kan se hvor i programmet den er, til enhver tid, på lysdiodene.

I Tillegg er det to manuelle modus på min lader.

En er 'boost' som er til 'ødelagte baterier' , der det kjøres ett program som nærmest koker bateriene for å gjøre dem motakelige for lading igjen (Desulfatering ?)

Og en modus der den ikke er lader, men skal levere strøm til forbruker direkte (altså fungere istedenfor batteri).

I Båten har jeg mao aldri stilt på noe, kobbler den bare til, så finner den ut av batterienes tilstand selv og skifter modus etter som ladeprosessen skrider frem.

Erik.

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Min lader er noen år gammel, men hvis den fortsatt er lik så skal den fungere som dette:

Lading og vedlikehold: sommerstid: normallading 14,4 Vinter: 14,7

Den skal da lade med 7 amp. til innstillt spenning er oppnådd, og holde spenningen der inntil det går "veldig lav strøm" for å holde spenningen oppe. Så er den helt av til spenningen synker under 13 volt og starter da en ny lading.

Supply 13,6 volt er fin å bruke når du er i båten og har strømforbruk, da den holder spenningen på 13,6 volt hvis du bruker mindre enn 7 eller 5 amp. (se bruksanvisningen).

Denne er også fin til utjevningslading f.eks. en uke.

Hvis du har "for mye batterier" og får en feilkode, er det som regel "sikkerhetstiden" som er utgått, og den kan da bare kobles fra og til igjen for å starte på nytt.

• 2 år senere...

Hei.

Mistenker at laderen (XS 7000) ikke klarer og "dra opp" mine 3 stk 115 Ah batterier når jeg ligger i vinterhavnen med laderen tilkoblet. Lys, TV og Webasto er vel det som rusler og går. Jeg må koble inn ekstrabatteriet for å få start på motoren. Det er liksom ikke så morsomt å tenke på overnattinger i uthavner når det er slik. Hva sier de kloke hodene på Baatplassen .no? Trenger jeg å oppgradere til Multi XS 25000?

Mvh Dragon

har en slik Ctek M200, ja det er jo sånn som ungdommen lika :wink: Battery capacity 28–300Ah, up to 500Ah for maintenance

http://www.4m.no/vis/15679455/CTEK.html

http://www.ctek.com/NO/Buy-Charger.aspx?charger=m200

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Apropos XS 7000 så kjøpte jeg en Biltema 37-719 som er en klone av XS 7000. Antagelig samme laderen bare halve prisen, kr 699,-.

Min gamle XS 7000 tok nemlig kvelden etter ca 5 år.

37-719 er imidlertid tatt vekk fra den nye vinterkatalogen, selv om den fortsatt står på nettsiden.

Den nye 2A-6A-12A laderen 37-730 til kr 579,- ser ut til å ha overtatt og den ser jo interessant ut, men om den gir batteriet like god behandling som Ctek vet man jo ikke enda. Men det står at den bare passer til syrefylte blybatterier, i motsetning til ovenstående som også passer til gelebatterier.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Hei.

Mistenker at laderen (XS 7000) ikke klarer og "dra opp" mine 3 stk 115 Ah batterier når jeg ligger i vinterhavnen med laderen tilkoblet.

Mvh Dragon

Dine totalt 345 Ah er vel rundt 120 Ah mer enn hva XS 7000 er beregnet for. Har makan lader selv og i bruksanvisningen står det ladetid ved ulike batteristørrelser og utladning. Det stod også noe om at maks batterikapasitet var rundt 225 Ah. Om det betyr at den ikke klarer å topplade mer enn dette eller om det kun betyr at det tar urimelig lang tid vet jeg ikke. 25 timer tar det i følge tabellen å lade opp 225 Ah.

Her er forresten bruksanvisningen for modellen kjøpt før 2006 og her er bruksanvisningen for modellen kjøpt etter 2006.

MULTI XS 7000 Lader blybatterier (Åpne, MF, GEL og AGM) fra 14 Ah till 225 Ah. Tror derfor at din er noe liten.. 7Ah

Multi XS 25000 Revives, charges, checks and maintains virtually all types of 12V lead-acid batteries (Wet, MF, GEL and AGM) from 50Ah to 500Ah. 25Ah

Forskjellen på XS 25000 og M300 er her :

XS 25000 :

TEKNISKE DATA

MODEL MULTI XS 25000

Input voltage AC 220-240VAC, 50-60Hz

Output voltage Nominal: 12V

Efficiency 85%

Charging voltage 14.4V, Temperature compensated

Charging current 25A max

Back current drain* <2Ah per month

Ripple** <4%

Ambient temperature -20°C to +50°C, output power is reduced automatically at higher temperatures.

Cooling Fan

Type of charger Eight step, fully automatic, switch mode with pulse maintenance.

Type of batteries All types of 12V lead-acid batteries (Wet, MF, AGM and GEL).

Battery capacity 50-500Ah

Dimensions (L x W x H) 235x130x65mm

Insulation IP 44 (Outdoor use)***

Weight 1.4kg

*) Back current drain is what drains the battery if the charger is connected without the power cord connected.

**) Ripple denotes the amount of interference there is to the current and voltage. A high current ripple heats the battery and shortens its life. A linear charger has a current ripple of 70 - 400% which is much larger than the maximum 5% for a modern sealed battery. Voltage ripple could harm other equipment, which is connected to the battery.

The MULTI XS 25000 delivers voltage and current with very low ripple. The battery gains a long service life and there is no risk of damage to other electronic devices connected to the battery.

***) IP 44 cannot be guaranteed unless the charger is positioned with its top or long side facing up.

Og M300 Her:

TEKNISKE DATA

MODEL M300

Input voltage AC 220-240VAC, 50-60Hz

Output voltage Nominal: 12V

Efficiency 85%

Charging voltage 14.4V, Temperature compensated

Charging current 25A max

Back current drain* <2Ah per month

Ripple** <4%

Ambient temperature -20°C to +50°C, output power is reduced automatically at higher temperatures.

Cooling Fan

Type of charger Eight step, fully automatic, switch mode with pulse maintenance.

Type of batteries All types of 12V lead-acid batteries (Wet, MF, AGM and GEL).

Battery capacity 50-500Ah

Dimensions (L x W x H) 235x130x65mm

Insulation IP 44 (Outdoor use)***

Weight 1.4kg

*) Back current drain is what drains the battery if the charger is connected without the power cord connected.

**) Ripple denotes the amount of interference there is to the current and voltage. A high current ripple heats the battery and shortens its life. A linear charger has a current ripple of 70 - 400% which is much larger than the maximum 5% for a modern sealed battery. Voltage ripple could harm other equipment, which is connected to the battery.

The M300 delivers voltage and current with very low ripple. The battery gains a long service life and there is no risk of damage to other electronic devices connected to the battery.

***) IP 44 cannot be guaranteed unless the charger is positioned with its top or long side facing up.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Nei det er klart.

Jeg betalte 1600,- for min M200 for et par år siden på ei båtmesse men store prisvariasjoner der ute i markedet.

• 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...