Jump to content

Været i kveld


Suzuki

Recommended Posts

:cheers: ifølge Steilene værstasjon blåser det nå 17.6 ms , med over 26.4 ms i kastene derute.

Selv om det finnes mange som er vant med mye vind, er dette ikke vanlig kost på disse kanter. Er faktisk sterk kuling med liten storm i kastene det... :cheers:

 

Ifølge en kar på Gardermoen, på nyhetene nå, hadde de hatt kast i Orkan styrke deroppe...

 

Steilene automatiske værstasjon kan sees her

 

http://www.niva.no/Steilene/steilene.htm

 

Vi får tenke på de gutta ( & jentene ? ) i NSSR som er ute i kveld. Det er ikke forseint å donere litt ekstra. Ville noen av dere vært ute med nestbest utstyr i kveld. ??

 

Suzuki

Link to post
Share on other sites

Nede i Sirevåg har de hårfint under 32 m/s i kastene nå:

 

http://uniweb.runit.no/units/civil/coastal...ta/wind1_1.html

 

Sitter her og håper båten fortsatt står i krybba si imorgen.......det gjør den nok!

 

PS

Redigert: det var jo kl 18 i kveld, og siden det har det ikke kommet fler målinger. Har måler'n blåst vekk mon tro?

DS

Link to post
Share on other sites

Hej på er!

 

Här nere ( Marstrand ) blåser det runt 20 just nu, nesten rent nordlig !

 

http://www.vtsmarstrand.com/planering/weather.htm

 

skall ut o kolla båten i morgon!

 

Har trubbel med mitt wireless i kveld har fått plocka fram kablar igen :cheers:

noe har hengt sig i laptoppen just nu, någon krock mellan wirelesskortet o det

vanlige ethernetkortet, jag blir tokig................tog en whisky istellet skall se om det hjälper!

Link to post
Share on other sites

Rimelig friskt her på indre Østlandet også - dvs. Mjøsa og omegn. Må innrømme jeg er litt urolig for Selco'n som står og slenger ute på gårdsplassen, og Dillebua som mangler ene endeveggene ennå. Men det går sikkert bra. I verste fall går verken båten eller bua ned... Sjømannen er også losjert på land. Men jeg lurer litt på om det ikke er noen som bør være litt urolige og som kanskje snarest bør sjekke tingenes tilstand i morgen. Upps. Det blinket lyset. Tidligere i kveld forsvant TV2. Ting på gang. Får skynde meg og klikke "Send" før det er for sent. Nytt blink.. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

OK, folkens frokosten er unnagjort. Da er det på tide og reise ned til Son og se om båten fremdeles "står" på land.

 

Var nede i går også og sjekket krybbe og pressening.

 

Vi vår håpe alt er bra i dag. Det står jo en 500-600 båter på land der, så det kan jo hende noen mangler pressenning.

 

Lykke til dere andre, som skal se etter båtene i dag.

 

Dette er jo kraftige saker her på østlandet, vi som synes det er storm når det bare blåser en frisk bris :yesnod::lol: :lol: :santa:

Link to post
Share on other sites

Får trøste oss med at etter regn kommer sol.  Her i Stavanger har det vært en enestående skjønn dag etter nattens uvær.  Var på sjøen nå i ettermiddag for å se om juletorsken er begynt å sige innpå.  Fikk faktisk èn uten å påstå at "an e kommen".  Dro hjem i femtida på speilblank Kvitsøyfjord med et praktfullt skinn fra en nesten full måne.  Da er det lett å glemme nattens engstelser med hyppige frekventering på vindgrafene fra WindPing og turer i havna.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Nettopp tilbake fra båthavnen. Og det hadde gått bra, forsåvidt. Bakre lodrette støtte for bommen til presenningen var bøyd nesten 30 grader, så presenningen så litt rar ut. Hele "innpakningen" sånn på skeive akterut. Og så var det røket et par maljer. Det må ha blåst godt der nede i Son.

 

Aluminiumsstøtten er i 3x3cm firkant, og har aldrei vist tegn til å bøye seg i de forrige 16 årene. Strammet opp tauverk slik at det nok holder en stund. Men tar en tur i butikken mandag og kjøper ny støtte. Får bytte den ut neste helg dersom det ikke er meldt mer sterk vind til uken. Får jeg tak i maljetang for såpass store maljer, kjøper jeg det også og setter i nye maljer der de er borte.

 

Men neste år blir det ny og litt kraftigere presenning. Og da skal jeg ha en type uten metallmaljer, bare med en vulkanisert forsterkning rundt hullene. Hadde en slik en periode før, og da holdt "hullene".

 

Bilde

 

Ellers var det mange presenninger på bakken eller i et trekkspill rundt masten på en del seilbåter. Her hjemme på Skjetten ved Lillestrøm så jeg da jeg var ute med hunden i morges 5 digre grantrær som var gått overende i løpet av natten, brukket 1 meter over bakken!

 

Lars H.

Link to post
Share on other sites

Båten står heldigvis innendørs, men de fleste har uten strøm store deler av dagen, noen for visst ikke strømmen igjen før søndag kveld. Kan heldigvis fyre med ved.

 

En del trær er knekt og mesteparten av takpappen på naboens garasje lå utover plenen våres i dag tidlig.

Men så kraftig vind her i innlandet er heldigvis skjelden kost.

Link to post
Share on other sites

Mye uplanlagt arbeid denne helgen. Julebord fredag  :drink:   :drink:   :drink:   :drink:   :drink:, da jeg dro hjem på natten merket jeg overhode ikke noe til vinden!! :crazy:  Da kan dere jo tenke dere formen lørdag morgen  :puke:

 

Laaaaaangt ut på ettermiddagen dro jeg ned for å se hvordan det var gått med alle de de andre båtene, min forventet jeg å finne i god stand. (skikkelig selvgod). Men, overraskelsen ble stor. "Borte" var preseningen, 80 m2 plastduk lå utover naboen og var temmelig medtatt.

 

Det hører med til historien at preseningen ble holdt ned av 10 fireliters kanner på hver side, samt diverse andre festepunkter. Alt var revet løs og spjeret. Oppe på båten fant jeg 4 av kannene, bare tur at ingen av dem hadde truffet vinduesrutene!!!!!.

 

Nå er alt på plass igjen, selv om jeg skal være glad om preseningen overlever vinteren. Men, jeg er blitt veldig usikker på om vannkanner er det lureste lenger. 4 kilos isklumper som blir kastet 3 meter opp i været kan både skade egne og andres eiendeler.

 

 

Mvh. BEG

Link to post
Share on other sites

Skikkelig "gummipresenning" er det eneste som holder i lengda. Har selv en 500g/m2 som henger over aluminiumsstativ. En slik presenning varer år etter år, og har ikke hatt noe problemer. Han noen vannkanner på hver side, i tillegg til at den er sikret med noe tau ned i krybba. Har aldri hatt problemer med vinden. Har riktignok ikke hatt noe storm her, men vinden kan ta godt likevel.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...